AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.099

Vanliga fel på Bmw 330

Sida 1 av 2
Hej. Funderar på att köpa mig en bmw 330 och tittar först och främst på en CI

Kända fel ?
SMG eller Manuell ? håller SMG lådan bra?
Någon speciell årsmodell som hade fel ?

Funderar nog på en 03a -->
Samt vill inte ha för mycket mil, max 10 000.

Vad ska jag titta extra på när jag hittar en jag är intresserad av.

mvh fredrik
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
SMG lådan till 330 har riktigt dåligt rykte, båda angående hållbarhet och körbarhet. Väldigt många avråder helt från lådan, själv har jag inte kört någon så jag har inga personliga kommentarer. Skulle jag leta efter 330 skulle jag dock inte gå i närheten av en SMG med tanke på hur mycket stryk de får på forum, i tester osv.

3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
330 är en fin vagn, inga barnsjukdomar direkt, dock skulle jag som många andra undvika SMG-lådan. I alla fall om du tänker att sälja bilen en vacker dag, då är det lättare att sälja en manuell eller automat än en med SMG-låda.

Jag kan däremot säga vad du ska titta efter, M-packet ett måste och sportstolar, helst i skinn!
J.B
Den manuella lådan är kanon , 6 växlad från -03 ..
M paket eller inte !! , bilda din egen upp fattning . ut och kika l provsitt och provkör olika ..

Har inte kört så länge med min , men gått bra och problemfritt ...

J.B

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Casten: Kan bara hålla med killarna ovan ang. SMG-lådan den har fått väldigt mycket negativ kritik i forum och tester som Lövet skriver. När jag letade 330Ci för 3 år sedan så provkörde jag bla. en 330 SMG I och det är ingen snabb och bekväm låda anser jag. Man sitter mest och väntar på att den ska bli klar varje gång den växlar. Kan inte jämföras med den betydligt mycket bättre SMG II som du finner i bla M3 E46.

Vidare när det gäller utrustning osv. så hade jag precis som du är inne på valt att handla en 330 med facelift, alltså 03- (dock inte alla 03:or). Då får du en uppdaterad E46, inte bara utseendemässigt utan oxå med bla. den underbara 6-växlade lådan samt en hel den konstruktionsförbättringar.

Även M-paket och sportstolar hade jag satt som ett MÅSTE.
Navigation är inte heller fel men då finns det nog väldigt få objekt kvar.

Jag har en lågmilad 330Ci AC Schnitzer -03 (facelift) till salu om du är intresserad av en unik och extra fin E46:a... Länk .

Mvh Jimmy

Den såg fin ut, men lite dyr tyvärr. Ska ha denna bilen som andra bil , åka till jobbet och handla samt vinterbil :)

har en supra mkiv eurospecc singelturbo editon som jag lekar av mig med :D

Ingen som kan säga lite mer ang rost problemen ?
Ji
2.380
Jimmyboy

casten: Hehe på det viset, ja då FÅR du inte köpa min ;). Lycka till i letandet.

Rostproblem fanns i ganska stor utsträckning på de tidiga E46 modellerna fram till 02-03. Rosten slog till på framförallt dörrar, huv och bagagelucka.
Jag har dock inte hört talas om något E46 Ci facelift som rostat. Någon annan?

Mvh Jimmy

"casten: Hehe på det viset, ja då FÅR du inte köpa min ;). Lycka till i letandet.
"

Får inte vem som helst köpa bilen? Trodde du ville sälja den =)
Ji
2.380
Jimmyboy

Chris87: Helt riktigt uppfattat. Jag säljer endast bilen till den personen som kan lova att ta hand om den lika bra eller bättre än vad jag gör. Och som kan skriva på ett kontrakt om att inte köra vinterhalvåret med bilen... :) (kanske i min dröm)

Nä då, klart jag säljer bilen till den som betalar för den. Har jag dock möjlighet att välja så säljs den till köparen som jag tror tar bäst hand om den och som kommer att bevara den som den är skapt av ACS och inte byta ut/hänga på massa extra plastdelar och stora vingar mm. Mardröm!

Mvh Jimmy

ok då köper jag inte den :)

Något annat som är vanligt? bussningar? spindelleder? osv osv?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Vet inte hur det är efter faceliften men på pre-faceliftbilar så är i alla fall spindellederna en svaghet. Möjligt att samma gäller på senare bilar också.

Har fått för mig att även termostaten har gått sönder för många. Vilket leder till att den alltid står öppen och motorn blir inte varm. Är ju lätt att kolla på ett eventuellt objekt om inte annat.

Mvh
Wiberg
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Tittade på en 330Ci i lördags och det lutar åt ett köp, ersätta min S70 turbo. En -01 med M sport paketet på. Lyckades inte se någon rost varken huv, dörrar eller baklucka. Det jag noterade var nått vinande ljud så länge motorn var igång, men vad jag fattat så är det antagligen visko kopplingen till fläkten. Men så länge det inte är någon rost så är jag nöjd.

Verkar som en trevlig bil trots allt ;)
Jag trodde alla 330 hade en elektrisk fläkt?! Eller var detta nått som kom senare med facelift, för de som jag kollat under huven på, med M54 motorer (320,325,330), hade alla en elektrisk multifläkt.
Gl
282
GluffiS
Humm, ja så kanske det är. Då är det något annat som viner. Min gamla 320 ven det lite om lådan. Kan inte komma ihåg exakt om det vinandet hade med varvtal att göra eller inte. Kan nog vara så att det inte följde varvtalet.
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Har du en länk till den bilen Gluffis? Hur många mil har den gått och vilken prisklass ligger den i?

Min bil viner iallafall inte... Behöver vattenpumpen bytas på 330? Kan kanske vara den...
Gl
282
GluffiS
Oxigen: sök på bytbil.com. Står en grönmetallic i Eskilstuna. 159 begärt men det känns väldigt mycket tycker jag. 8k mil ungefär, verkar i bra skick i övrigt.
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Kikade på den och ja, tycker att den är lite dyr... Trevlig färg, men det lär göra den svårsåld. Väldigt fin färg på inredning och dekorlister. Kul att ha en kärra att jämföra min med iallafall....

Jag funderar på att kasta upp en annons på min i april. Min bil har gått lika många mil och har "samma" utrustning som den där. Enda skillnaderna är att min är topazblå, har svart skinn, samt saknar m-tech II. Om jag ska sälja den blir annonspriset runt 130kkr. Min bil är i grymt bra skick.

Till trådskaparen: Länkarmar är bytt på min bil, verkar vara ett standardfel... Se upp för rost, det har inte kommit någon på min bil men den körs ej på vintern...
Det kan va vatten pumpen du hörde ett vinande ljud om, hade det på min 330 ci -01
Gl
282
GluffiS
Oxigen: Det kan vara intressant kanske ;) Jag har ingen brådska att byta bil, min S70 turbo går många mil till innan det blir akut. Dock gillar jag den gröna färgen, men är inte tokförtjust i den ljusa skinn inredningen, men det skulle funka.

Boom: Är det dyrt/jobbigt o byta ?

Blir det affär på den där så tänker jag låta M testa den, ligger ett testcenter på samma gata som bilfirman. Skall och titta på en -03'a i örebro imorgon tänkte. Inget M-tech paket dock men verkar bra skick och rätt pengar. Har tänkt köpa mig en rolig bil och har ingen brådska. Har även tittat på en M3'a men det är för dyrt i försäkring för att ha som bruksbil för mig. Har trots allt en sporthoj o åka fort på ;)
Har för mig att jag betalade 2200kr för jobbet på bmw verkstad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.