|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt 16"fälgar till mni Z3. De nya fälgarna har ET 36 och Z3 har som bekant ET 42. Kan jag använda de nya fälgarna utan att skada framvagn eller något annat? Tacksam för tips! | |
|
Et 36 vs ET 42 innebär att fälgen breddar utåt 6mm mer än idag och om det inte är en tokbred fälg lärdet inte bli några problem. alltså fälgen kommer 6mm närmare skärmkanten Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Tack för svaret. Nej den är inte så bred 205/55R16. Då borde det fungera i så fall. MVH //Artimis |
|
|
Art hejsan, precis den här kombinationen 16" ET35 och däck 205/55, har jag också valt till min Z3:a, och det fungerar alldeles utmärkt, men det vore kul att höra varför du valde 205, då jag själv tidigare påtalat bilens besvär att den spårade så förfärligt med 225:or så gick jag ner till 205 och ingen här på forumet trodde jag var normalt funtad då alla både hade och frågasatte mitt val då alla bara skulle ha större och bredare däck, därför vore ett svar från dig intressant. Då jag läst många inlägg om att ändra ET, så finns det varningar för att det kan bli lagerskador på bakaxeln, är det någon som vet var gränsen går om att ändra från original ETpå 42 till??????? inte att däcken tar i skärmkanten utan mer de mekaniska krafterna som blir annorlunda och var den gränsen är till vilket ET risken börjar? mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej Bildock! Jag hade också 225 förut. Bilen var extremt orolig och spårkänslig. Den bytte nästan fil av sig själv trots att jag höll i ratten! När jag hade vinterdäcken på (205) blev bilen mycken lugnare, bekvämare, tystare ...... mycket trevligar helt enkelt! Jag ville också veta om lager eller annat tar stryk om jag går från ET42 till ET34. Det roliga är att om man på däckfirmors hemsida knapapr in Z3 så får man förslag med ET +- ca. 10 mm! MVH //Artimis |
|
|
Art tackar för ditt svar, ja då är jag inte ensam om mina erfarenheter, jag fick också en bil som rullade lättare, det märktes vid motorbroms, ang.ET så bestämmer vi att det är ofarligt för lagren på våra bilar mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.