AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.119

Specad 320xd, vad tycks?

Sida 1 av 2
Je
11
Jesper Åhlander
BMW 545i -05
BMW 330xd -03
BMW Z4 3.0i SMG -05
Är på gång att byta ut min nuvarande 330xd från 03 till något nyare och mer problemfritt. Har fått offert på en ny 320xd och tänkte höra lite vad ni tycker om mitt val av utrustning. Skulle vara första e91:an för mig, så alla synpunkter och förslag är mkt välkomna!

Bmw 320 x-drive Touring
Monacoblåmetallic
Läder Dakota grå
LM fälg stjärneker 286

Dynamic package
Comfort package

Utrustning utöver standard/Paket:

Automatisk växellåda
Ej modellbeteckning
Adaptiva kurvljus
Helljusassistent
Chrome line exteriör
Dragkrok infällbar
Panorama glastaklucka
Solskyddsgardiner för bakre sidorutor
Velourmattor
Isofixfästen
Förvaringspaket
PDC (fram/bak)
M Lädersportratt

Har jag glömt något viktigt? Funderingar kring detta är som sagt mkt välkomna!

//Jesper
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ja! Du har glömt xenonljus. Ta med det direkt, du kommer ångra dig annars. Kostar runt 6000kr vilket är rena reapriset jämfört med Audi exempelvis som tar 12'

Jesper Åhlander
BMW 545i -05
BMW 330xd -03
BMW Z4 3.0i SMG -05
Lövet: Xenonljus är med i dynamic package. Men tack ändå!

Fler tips?

//Jesper
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag får slå ett slag för avbländbara ytterbackspeglar, väldigt behagligt vid mörkerkörning. Kan dessutom tillägga att helljusassistenten funkar riktigt bra!

Annars ser det ut att bli en fin bil!

Mvh

Mats
Je
11
Jesper Åhlander
BMW 545i -05
BMW 330xd -03
BMW Z4 3.0i SMG -05
Salesman: OK! Tar med det i beräkningarna. Kul att höra assistenten funkar fint, bra när man kör långt om kvällarna.

Så du har alltså en 320xd? Nöjd?

//Jesper
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skippa helljusassistenten, den fungerar inte.
Glastakluckan är trevlig, men skador på den täcks dessvärre inte av glasförsäkringen och ett byte är dyyyyrt... (en kollega fick panoramataket på sin Peugeot 407 SW spräckt, och bytet kostade nästan 25.000).

Xenonljusen ger bra halvljus, men helljuset är totalt undermåligt - numera består helljuset enbart av att en skärm flyttas i de yttre projektor-strålkastarna, de inre reflektorerna används bara som varselljus och (om man har adaptivt kurvljus) för 'runt-hörnet-ljus' när man tar ett gathörn eller en mycket skarp kurva. Räkna med att behöva förstärka helljuset om du kör mycket landsväg i mörker.

Fälgarna är skitsnygga, men försök få dom levererade med konventionella däck istället för de eländiga 'punkteringsfria' RFT-däck som BMW envisas med att pracka på oss nybilskunder.....
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kanske ska förtydliga varför jag tycker att inte helljusassistenten fungerar:
- Vid färd på motorväg 'ser' inte assistenten att det kommer mötande bilar, avkänningsfältet verkar vara väldigt smalt.
- Vid färd på kurvig väg bländar den inte av om mötande bil hinner blända av innan helljuskäglan är riktad mot avkännaren.
- Efter möte tar det flera sekunder innan helljuset tänds igen, och man åker 'i blindo' en bra bit i onödan.
- Om man kör på t ex 2-till-1-väg med stora, vita orienteringsingstavlor 'luras' helljusassistenten att blända av när helljuset reflekteras i den stora vita skylten.
- Om man ingriper och bländar av manuellt avaktiveras helljusassistenten, och man måste trycka spaken framåt två gången för att få på helljuset och återaktivera assistenten.

Summa summarum - visst fungerar helljusassistenten ibland, och det är en bra 'imponatorpryl' - dock har jag slutat använda min, eftersom den mest är irriterande. Man kan inte lita på funktionen, och får hela tiden ingripa både för att släcka och ända helljuset.
Je
11
Jesper Åhlander
BMW 545i -05
BMW 330xd -03
BMW Z4 3.0i SMG -05
Gunnare: Mkt bra tips! Helljusassistenten är genast borträknad!

Synd att helljuset är så pass dåligt vid xenon. Varför har dem tabbat till det så? Kör MYCKET landsväg i mörker. Men xenon är, trots detta, ett måste.

Fler tips?

//Jesper
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hifi-ljud, jag tycker första steget låter bra. Men de flesta andra verkar bli nöjda först vid andra steget. Men standrad systemet är nog ingen nöjd med.

Mvh Johan
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fällbara nackstöd bak och rökarpaketet (extra 12v uttag nedanför mittkonsolen) om du ska ha in eftermarknadsnavi är bra grejer för små pengar.

Mvh Johan
Je
11
Jesper Åhlander
BMW 545i -05
BMW 330xd -03
BMW Z4 3.0i SMG -05
Vad är fällbara nackstöd bak bra för? Om man inte tar rökarpaket, får man inget 12v uttag fram då?

12v uttag i baksätet, finns det som standard eller kan man välja till det? Stolsvärme i baksätet, finns det?

Tack!

//Jesper
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Om du beställer utan modellbeteckning så får du inte de läckra xdrive-emblemen på framskärmarna. Jag har xå beställt en 320 xd, men behåller modellbeteckningen så får de ta bort 320 d från bakluckan när bilen kommer. Lycka till!/Mattias
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Delar inte uppfattningen om att helljuset skulle vara så jäkla dåligt, tycker det fungerar mer än väl och ser personligen inget behov av att uttöka det med extraljusen. Men det kan kanske ha att göra med var jag bor också?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Beträffande Xenon-helljuset är det väl inte sämre än på många andra bilar, men på min 320d Coupé -09 är det i alla fall sämre än på min förra 320d -07 med halogenljus, och definitivt sämre än på min 528i E39 -98 med Xenon-halvljus och halogen-helljus.
Helljuset har bred och jämn ljusbild, men ljusutbytet är svagt, och det blir snabbt tröttande. Jag har fixat det med ett par små Xenonkonverterade extraljus innanför njurgrillen, nu lyser det som det borde ha gjort i original!
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man inte tar rökarpaketet så har man en 12V-uttag i facket mellan stolarna, men det är lite irriterande att ha det öppet vid färd med oladdad GPS. Mycket bättre att betala 300kr för ett extra då. Fällbara nackstöd tycker jag är bra för den ökade bakåtsikten. Skönt att kunna fälla nackstöden då ingen ska sitta där vid längre åkturer. Jag brukar iaf alltid fälla det i mitten, skulle definitivt fälla de andra om jag kunde.

Kolla sida 14 Länk

Mvh Johan
Jag tycker att din spec är bra men lägg till Xenon och Larm. Vet att endel säger att man inte behöver det osv. Men enligt min uppfattning så har det ju sin självklara funktion sammtidigt som jag tror en ev beg köpare uppskattar detta. Men annars ser det bra ut, du kommer inte ångra panoraman det är underbart att ha.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Xenon ingår i Dynamic-paketet som dessutom tidigare påpekats i tråden.

Mvh Johan
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Av alla personer på Autopower så är det bara Gunnare som jag hört klaga på Xenonljusen. Jag tvekar inte på att han uppfattar det så (han vet vad han pratar om) men de flesta verkar inte hålla med utan vara riktigt nöjda med dem.

Själv skulle jag aldrig gå i närheten av en bil utan xenonljus. Glödlampor tillhörde förra århundradet. ;-)

8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
gunnare´s smarta helljuslösning:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jesper Åhlander:

Utökad kupébelysning är nice och ganska billigt.

Undvik BMW´s larm - det är inte godkänt av försäkringsbolagen, satsa på ett eftermarknadsalternativ.

Om du tänker behålla bilen ett tag så är ett extra rostskydd aldrig fel.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.