AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.729

Misstänkt kylarhaveri E38

Sida 1 av 2
Var påväg hem från jobbet nyligen och bilen uppförde sig helt normalt.

Helt plötsligt händer följande (i ordning)
- batterilampan lyser rött
- servot känns svagare, liksaå bromsar
- lätt rökutveckling från under huven
- "Fyll på kylarvätska" i varningsfältet.

Nu vet jag ju att BMW oftast (E38 i detta fallet, och den har det) har kamkedja, men externa system drivs väl av en rem, tänker då på generator och kylare?
Det lustiga är att andra elsystem, stereo, elhissar etcetera uppförde sig normalt efter detta.

Givetvis stannar jag bilen på första bästa ställe och kontaktar omedelbart mitt försäkringsbolag och ombesörjer bärgning, så nu är man hemma igen :) Eftersom det tar minst tills på måndag innan verkstan på BMW sätter tänderna i den tänkte jag att alla ni experter här kunde hjälpa mig att analysera händelsen.

Någon som vart med om liknande och tror sig veta vad som hänt?

Många tack på förhand
/M.Y.

Låter som ett vattenpump haveri hade samma på e32 ny pump + ny multiribb rem
Lycka till ;-)
Okey, låter dyrt, hah
Ngn aning om vad ett sånthär kalas kan kosta?
Tack!
tror inte pumpen e såå dir kanske 1200 spänn rem ? har för mig ca 2700 me jobb
Gemini__
Lät byta vattenpump och multirem i förebyggande syfte på BMW-verkstan, var inte särskilt dyrt. Hamnade väl någonstans kring det Niklas nämner. Termostat + hus kan ju vara lägligt att byta i samma veva. Lycka till.

Mvh:
Thomas
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Liknande hände mig i höstas...
Bilen bärgades till BMW Group Göteborg.
Byte av vattenpump, termostat, drivrem och spännanordning + arbete och övrigt material (kylvätska mm) kostade ca 12.000 inkl moms och BMWCS-rabatt!!!

Lars Franzén
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
För att komplettera:
Vattenpumpen kostade 1060:-, demonteringen och monteringen 3375:-
Termostaten 608:-, dem. och mont. 1579.-
Spännrullen 708:-, dem. och mont 567:-
Drivrem 220:-, dem och mont 567:-
Byte kylvätska 1012:-
Därutöver packningar, O-ring, slang, glykol mm, totalt ca 9500.
Sedan + moms och -rabatt ca 12000:-!!!

Lars Franzén
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
12000 känns dyrt , många av summorna där de tagit betalt för att montera/demontera är ju summor som ej skall uppstå då det dels är ren idioti och ocker att ta exempelvis 567:- + moms för att demontera/montera en spännrulle.

Sedan så INGÅR ju alla små demonteringar/monteringar i den stora posten på vattenpumpens 3375:- !
Anledningen till att det kostar otroliga 3375:- för en vattenpump är just att alla remmar och allt annat jox måste ligga under den posten för att vattenpumpens montering/demontering skall kunna utföras.

Den där prissättningen är exakt lika knäpp som om en takläggare skulle ta 50 000:- för att lägga om ett tegeltak , och sedan ytterliggare 25 000:- för att lägga takpapp , ytterliggare 30 000:- för reglar , sedan 10 000:- för att spika reglarna och slutligen 30 000:- för att lägga på tegelpanorna.

Försäkringbolaget som åkte på att betala dessa 12000:- borde få veta att de utsatts för bedrägeri så kanske de motsäger sig flera fakturor från BMW group Göteborg !
I slutändan är det ju vi försäkringstagare som får betala BMW Göteborgs vinst på verkstadsverksamheten.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Gemini__
Ja, det där är inte seriöst. Var lite rädd för att råka ut för samma sak, därför diskuterade vi kring detta innan arbetet påbörjades. Var uppenbart att de inte hade för avsikt att dubbeldebitera.

Nu bytte jag inte riktigt lika mycket detaljer som Lars men kanske kan vara intressant iaf.

Ny vattenpump (AT) och packning, nya remmar (2 st), ny kylarvätska (+ lite extramaterial, vent. plugg t ex) kostade totalt 2511.11 kr + moms.
Gemini__
Inkl. jobb.

Hos auktoriserad BMW-verkstad (M-bilar V-ås)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Låter som ett mycket seriösare företag med en verklighetsförankrad prissättning.

12000 däremot är ju rena fantasierna.

Intressant läsning, får ta ett ordentligt snack med verkstan här på Paulssons innan då, hehe

Tackar så mycket för hjälpen, jag kör avrapportering av hur detta löser sig :)
några 12k får de inte av mig!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Eftersom du stannade bilen direkt så lär ju toppen vara hel och det bör nog inte bli så dyrt.

Jag vet att bärgning brukar kosta ca 1600:- , och självrisken hos försäkringsbolaget borde vara högre ? , tänkte på det att du gick genom försäkringsbolaget för bärgningen....

Iof. kanske du har någon specialförsäkring ? maskinskada/haveri brukar man ju aldrig kunna ha på äldre bilar vad jag vet.

Eftersom jag köpte bilen hos en BMW-handlare fick jag i princip gratis ett halvårs helförsäkring med allt lullull, dock gäller inte det inte motorhaverier eftersom bilen är gammal som gatan.
Självrisk på bärgning var bara 1200 pix så det var en plusaffär :)

Ursäkta min okunnighet rent mekansikt, men vad avses med toppen här? motorn topplock etc? Tror att motorn klarat sig för temp-mätaren gick aldrig över 3/4 (75%) även om det kom en del ånga från kylarfanskapet... Sen kan ju den mätaren vara lite off, men eftersom den verka funka i övrigt så (försöker hålla koll på den så man inte kickdownar en kall motor)

Sen ska vi se om man kan dra något på den ganska klena beg.garantin man fick när jag köpte den för 3v. sedan. Någon som har erfarenhet av sånt?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Med toppen menas topplocket , om topplocket blir skevt eller får en spricka är det ofta tveksamt om det är värt att reparera en bil om den är äldre och inte kostar så mycket.
Det åtgår ganska mycket delar och tar ofta lång tid.

Om kylsystemet havererar kan toppen få skador trots att det inte syns på tempmätaren , men oftast klarar det sig om man stänger av motorn så snabbt som möjligt.
Det beror lite på var tempmätaren sitter om den visar rätt vid ett haveri , sitter den med proben i kylvattnet och kylvattnet försvunnit ur systemet så indikerar den naturligtvis inte rätt.

För att vara på den säkra sidan kring toppen, kan man be verkstaden kolla den på något vis (till en rimlig peng gärna, om de använder fiberoptik eller vad det nu är) Den rullade ju trots allt någon minut eller två totalt efter att jag fick första symptom med ånga etc.

Eller borde dem bara göra det med anledning av vad som hänt? (Har emellertid genom läsning här på autopower förstått att det är mycket verkstäder borde, men inte gör)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Min erfarenhet av M52 är att den nästan garanterat har klarat det förfarande du beskriver , så det finns ingen anledning till oro.
Verkstaden kommer ju snabbt att märka om toppackningen gått och det börjar bli olja i kylvattnet och kylvatten i oljan.
Annars märker du ju det själv väldigt snabbt.

De flesta verkstäder har vare sig fiberoptik eller mikrokameror och just när det gäller toppars täthet är det inte ofta man ser ett endaste dugg med fiberoptik trots att toppen läcker ordentligt , däremot ett enkelt kompressionsprov kostar inte många hundralappar och tar runt 30 minuter att göra på en M52.
Fiberoptik är bättre om man vill kika på ventilerna.

Sedan kan man testa kylvätskan i det färdigfyllda systemet efter varmkörning och däri se om det läcker.

Fick det positiva (eller negativa, om vi pratar medicinska termer) beskedet från Paulssons i Helsingborg idag.

De ringde igår och meddelande vad som skulle bytas och vad det skulle kosta, men eftersom jag hade fått topplocksnojja så fick jag dem att slänga med en koll av det. Beskedet idag var inga som helst följdskador vad de kunde se efter prover.

Kalaset landade på 4400 inkl. moms och bilhandlaren jag tjackade kärran av för inte så längesedan beklagade sig och står för merparten av kalaset.
Arbetsmässigt landade på byte av det mesta som listats här tidigare rem, pump etc.

Tack allesammans och speciellt wadel för utförliga och lugnande svar ;)

Fick det positiva (eller negativa, om vi pratar medicinska termer) beskedet från Paulssons i Helsingborg idag.

De ringde igår och meddelande vad som skulle bytas och vad det skulle kosta, men eftersom jag hade fått topplocksnojja så fick jag dem att slänga med en koll av det. Beskedet idag var inga som helst följdskador vad de kunde se efter prover.

Kalaset landade på 4400 inkl. moms och bilhandlaren jag tjackade kärran av för inte så längesedan beklagade sig och står för merparten av kalaset.
Arbetsmässigt landade på byte av det mesta som listats här tidigare rem, pump etc.

Tack allesammans och speciellt wadel för utförliga och lugnande svar ;)

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Låter som ett helt ok pris ! , skönt att det gick bra.
Min M52 har gått ca 29 000 mil och motorn ser ut som ny när man tittar på kammarna , så sköter man bara servicen så kan M52 gå mycket långt utan problem.

Hämtade så ut bilen från BMW, känns fint överlag men det känns som om styrningen blivit stumm och svarar sämre.

Först trodde jag det var inbilling men så kom jag att tänka på att när remmen havererade så dog strömförsörjningen och servoen slutade fungera. jag var ju givetvis tvungen att manövrera bilen av vägen så det gjorde jag.

Kan de vara så att servostyrningen tagit stryk av mavövrering med liten eller obefintlig strömförsörjning till servopump etc. eller kanske systemet bara behöver luftas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.