AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.284

freon påfyllning

Är de nån som provat att fylla på freon eller gasol själva i ac-systemet?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja men bara efter att systemet blivit tryckprovat OCH vacuumsuget innan , annars är det ingen idee att fylla på.

Det finns otaliga trådar här på forumet du kan läsa om just det du frågar.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag har fyllt på med gasol. Gasol fungerar bra i ett system anpassat för R134a köldmedium.

Som tidigare inlägg så är det ingen större mening om systemet läcker.

Glöm inte bort tillsats av rätt sorts olja i systemet. Kompressorn skär och det blir knappast billigare då.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har toppat up systemet själv med freon köpt på Biltema. Men nu är tydligen innehållet i drivgasburkarna utbytt mot något annat, så jag får se vilken gas det blir nästa gång som det behöver fyllas lite.

/Mats J
alain
Jag har en kompis som jobbar med kylanläggningar, han kolla på trycket varie år och fyller på vid behov. helt perfekt.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

;-) fyller min för 100 kronor så länge de funkar ! ;-)
Biltemas drivgas är mycket riktigt ersatt med butan/propanblandning och är i omodifierad skick oduglig som 'alternativ' kylmedel i bil-AC.

Själv undrar jag var kan köper MSR IsoPro campinggasol över disk - den består tydligen av 80% isobutan och 20% propan utan den förhatliga N-butanet - med lite extra propan för 50/50 blandning så...

Mats J: din alternativa 'försörjning' finns fortfarande kvar som biltemas kylspray/tryckluft på burk - när jag kollade så var Rh ca 15%, vilket ger ungefär 150 ppm fukt, vilket var något bättre än den gamla drivgasen som kunde ha Rh mellan 10 - 40% (100 - 400 ppm) beroende på batch. Hur eller hur är fukten så pass liten att den enkelt absorberas av din bils torkfilter om den är något så när fräsch (< 5 år eller så)

Max 50 ppm fukt R134a är det som gäller för kylmaskiner enl. Danfoss och helst vill man ligga under 10 ppm i fasta anläggningar (skulle man mäta gasen med hygrometer under tryck så handlar det om mellan 1-5 % Rh vid 20 grader för dessa halter.)

Biltemas drivgas ja, men är även innehållet i Biltemas kylspray odugligt att använda till AC:n??

// Jögge

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas kylspray är HCF134a, samma gas som R134a så den funkar bra, eventuellt kan den ha något förhöjd fukthalt - men inget alarmerande.

Länk

Länk

Mvh
Ok... Jag ska ju ta och byta både kondensorn & torkfiltret, men innan så hade det varit lite kul att prova en burk Biltema kylspray i systemet bara för att se hur bra det kyler... Den gamla kondensorn och torkfiltret kommer i vilket fall som helst att kasseras, och när de nya prylarna finns på plats så är det Castrols egen R134a med olja som gäller. Munstycket till Castrols burk passar rakt av till Biltemas kylsprayburk lyckligtvis...

// Jögge

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mycket smartare att provfylla med Sievert 2206/2208 eller Jetboil Jetpower, propan/isobutan har mycket lägre miljöpåverkan:

Länk

Läs xxargs inlägg i denna tråd:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.