|
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att min nyinförskaffade 525i av -04'an modell plötsligt börjat och misstända och gå väldigt ryckigt vid låga varv på 2'an och 3'ans växel :( Varit inne och kört diagnos och det var inga problem, iofs så kunde de inte kolla högspänningsbiten med den felsökaren de hade. De kontrollerade även en slang, som tydlgen brukade vara ett problem på den modellen, men de såg inga fel och den såg ut och vara utbytt sen tidigare? Hänvisade mig till en hel hög med olika givare runt om i motorn som kunde vara problemet? Men är det någon som känner till vad problemet kan bero på? och om det är någon av givarna, så vilken ska man börja rycka i? Min tanke är att eftersom bilen stått länge och plötsligt ger sig ut i både kyla, fukt, så är det nog inte omöjligt att det blivit lite 'ärg' på någon kontakt? | |
|
Tändstift? Tändspole, skulle gissa på tändspole. Nån/några av tändspolen är på väg att ge upp! |
|
| tvivlar starkt på tändstifen, då de byttes för knappt 4000 mil sen enlige serviceboken och enligt datorn så är de gångbara för ytterligare 7000 mil.. men tändspolen?.. det är detsamma som tändkassetten på Saab? .. lite skumt är det, för den går som en klocka förövrigt och misständer varken på tomgång eller när man 'drar på' :) | |
|
Jag hade en 323 E46 som betedde sig så som du beskriver. Ryckig gång på låg varv. Det visade sig efter en felsökning på BMW att en av tändspolen var på väg att ge upp. Det kostade 800:- att byta en. Efter det var det inga problem. Har du tur behöver du byta bara en, otur, alla 6 men det tror jag inte. Oftast brukar en eller två krångla. |
|
|
Är det inte värre än så, så kan jag leva med det. men han på verkstan, visade mig massor av givare som kan ge upphov till problemet, men för att vara ärlig, så har jag svårt och se givare det problemet? De kan för mig inte ge de problemen på de växlarna och inte när bilen går som en klocka vid tomgång, och som ett skållat troll vid 150.. så det är nog mer det du säger, det är något med tändningen som strular? ... kan ju inte bli dyrare och reparera än vad det gjorde när man hade en Saab :) |
|
| Nej, vissa verkstäder "tror" de vet. givare? Nej, det är mer troligt att det är tändspolen. Jag skulle faktiskt tippa 99,99% avtt det är nån av tändspolen som spökar. | |
|
Och dina 99.99% visade sig vara helt korrekt gissning :) Skulle köra runt och flytta bilen en kortis på jobbet och då dök plötsligt motorlampan upp på displayen och bilen gick in i 'felsäkert läte'. Stängde av bilen och efter det gick den som en klocka, körde några mil med den utan några som helst problem och sen till verkstan för att kontrollera den sparade felkoden (fiffig funktion måste jag erkänna) :) Visade sig att det var misständning på cyl-1 och han på verkstan sa direkt att det är tändspolen som måste bytas, sagt och gjort, snackat med bilförsäljaren (10 mil bort) och de fick komma överrens om hur de skulle göra, så imorgon, åker jag tillbaks till verkstan och byter spolen och betalningen får de göra upp sinsemellan :)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.