AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.084

Ska det vara så svårt för BMW att få fram info.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ska byta växellådaoljan i helgen och ringer till bmw för att kolla vad dem har att erbjuda.Frågar killen som svarar i fall dem har växellådaolja till kärran.
Han ber om mitt reg nr och får det.
han ber mig hänga kvar i luren och efter ngn minut svarar han att jag måste kolla efter ngn etikett vid påfyllnings muttern på lådan.Där ska det stå tydligen vilken typ av olja jag ska inhandla.

Frågar han ännu en gång i fall han inte kan kolla upp det i deras databas få fram ngt och då säger han att det står ngt om castrol bla bla och bmw's bla bla men han kan inte säga exakt vilken typ av olja jag har i växellådan.

Kollade i castrol's hemsida och fick fram detta :

Växellåda, manuell 5/1 Volym 1 liter

Användning: Normal

SMX-S 75W-85

Fast denna olja nämnde han inget om...
Får väl hissa upp bilen o försöka leta efter en etikett men tycker att det är riktigt dåligt från bmw's sida att inte kunna få fram sådana infon.

BMW M-POWER
co
161
coleburn
335i Sedan -09
...eller som min verkstadskille sa efter att de hade bytt oljan i min automat:
- "Jaha, idag har vi alltså hällt ut 6 liter Lifetime-olja"

Jag vet inte vad som gäller för manuella lådor, men tydligen så ska inte egentligen oljan behöva bytas i BMWs automatlådor (låter mycket märkligt i mina öron, varför jag även tog den "onödiga" kostnaden och fick min bytt).
Av ovanstående orsak kanske just din BMW-verkstad inte hittar uppgifterna om oljetyp lika lätt som om du hade frågat om motoroljan.

Nu vet jag inte exakt vilken modell du har, så det kan vara fel, men kolla stickern (nr 3) på växellådan på denna RealOEM-länk: Länk

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Lärde mig en rolig sak om det här med lifetimeolja och vad det egentligen betyder (lite på skoj men lite på allvar)

"Lifetime innebär att oljan håller till lådan brakar, alltså lådans livslängd"

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
på en merca 80 talare, tar dom 7000 för byte av automatoljan, e de samma på bmw?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Själv är jag lite skeptiskt mot allt som har med lifetime :-)

Frågar man bmw så är det knappt så att man behöver byta motorolja ens, kör bara tills allt rasar :-) hehe riktigt så är det inte men nästan...

Det kommer att kännas betydligt bättre innerst inne när jag byter växellådaolja, bakaxelolja samt servo olja (samtliga oljor behöver man ej byta enligt bmw)

Eftersom jag har tänkt att ha bilen ett bra tag till så vill man vara ganska säker på att allt är fräscht rent maskinellt.

Det jobbiga i det hela är att behöva jaga information under bilen när man kan ringa återförsäljaren och fråga....

BMW M-POWER
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Manuella lådor har ju lifetime-olja, men hur snygg är oljan efter några år? jag fick min olja i lådan bytt på 328an vid 20000 mil, och trots att lådan var smidig och exakt som det var så blev känslan och funktionen betydligt bättre med ny olja.

Cruser: Nej det skall inte kosta några 7 lappar att byta den.

Oljan är dyr, har för mig den kostar en bra bit över 200:- litern kanske tilll och med 300:- litern men att det skulle springa iväg så högt har jagmycket svårt att tänka mig,

Oljepriset är baserat på den lifetiimeolja jag hade i min automatväxlade E38 det kan vara annorlunda i ditt fall.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.