|
|
|
|---|---|
|
Hej Har råkat komma med skruvmejseln mot en av ventilerna till vanosen och gjort ett jack ca 2cm lång och undrar om det gör något eller är det bara att köpa ny? | |
pg_ice |
vart är jacket?..har du gjort hål på det tunna höljet?..det har ingen betydelse för prestandan då det bara är ett filter..möjligen att livslängden på ventilen minskar..jag gjorde nämligen samma tabbe på mina..inget som märks på prestandan. |
|
Laddar upp en bild så ser ni var det är Länk |
|
pg_ice |
dom där kontakterna var inte att leka med lite ärjningar där :) där du repade spelar absolut ingen roll det är ingen yta som ligger emot och ska täta. bara att köra :) |
pg_ice |
man är inte helt förvånad när man ser folk som tar bort ventilerna och plåtar o-ringarna dom är platta på varenda ventil. det är bra att du tar kort då bekräftar man bara problemet med o-ringarna mer. |
pg_ice |
här har du lite att gå på när du fixar ordning på dina ventiler före/efter rengöring Länk Länk omlött Länk Länk gör även rent TDC sensorn Länk |
pg_ice |
fel länk bild på o-ringarna före/efter Länk |
|
Jo dom såg inget vidare ut måste bara hitta någon som kan löda vågar mig inte på det själv då man aldrig gjort det. Sen märkte jag att bultarna till ventilkåpan inte var bra har kört med dom en sommar 2 av dom var av man kunde skruva loss dom med fingrarna. |
|
pg_ice |
bultarna bör du byta! där hade du flyt hade locket lossnat när du hade varit ute och kört så hade motorn skurit all olja hade pumpats ut där ventilerna sitter det är locket som håller ventilerna på plats inget annat bultarna finns på BMW |
pg_ice |
omlödning är inte svårt det enda du behöver göra är att trycka dit lödpennan på det tennet som redan sitter tills det smälter. dra runt sladdarna lite så nytt tenn får kontakt. klart man bör lägga på nytt tenn också men det är inget måste |
|
Okej tack för svaren pg får försöka löda värsta fall får man köpa nya om man lyckas förstöra :P håller på att renovera o byta lite delar så den blir klar till sommarn då den inte gick som den skulle vet fortfarande inte hur en frisk m3:a ska gå :D |
|
pg_ice |
du får en jämnare gång och mycket rappare på gasen när du fixar ventilerna. vridet ökar bara med en omlödning av ventilerna. så tydligen är det rätt känsligt med bra kontakt till ventilerna för att dom ska fungera ordentligt. en frisk M3a då ska du känna i ryggen att det trycker på när du gasar på 1an 2an och 3an redan från 3000rpm |
pg_ice |
efter omlödning svårt att höra hur rapp motorn vart är men den sticker så fort man petar till på gasen. Länk ska fixa några bättre videoklipp fram i vår |
|
jo jag har kollat på dina klipp låter riktigt härligt.När man gasar med min så känns som att man väntar väntar väntar typ tills den kommer upp i fart men jag tycker att den går sämmre när den blir varm |
|
pg_ice |
oljan blir tunnare ju varmare den blir och dom kassa o-ringarna tätar sämre än när den är kall. där har du nog förklaringen. aja lycka till och posta kommentarer efteråt |
|
tack det skall jag göra. |
|
|
någon som kan rekomendera nån spec lödstation/lödkolv fick höra att vilken som hellst inte är bra verkar finnas många olika har ingen koll alls. |
|
|
Det spelar nog ingen större roll. Men du behöver nog en 300-350 grader iaf för att tennet ska smälta. Köp en billig på Jula eller CO /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.