AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.572

automat eller manuell med husvagn?

ry
55
ryken
Freemont
320d xdrive 09
farsan kör mycket med husvagn ska man ha automat eller manuell?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vilken bmw har han tänkt köpa?
Personligen föredra jag automat med husvagnskörning. Nu har jag steptronic lådan och ser bara fördelar. Har inte testat att köra med den, men det ska nog gå bättre än med vanlig automat.

MvH Bmw 4-ever
ry
55
ryken
Freemont
320d xdrive 09
Ja han vet inte riktigt än men blir en med 3 liters motorn typ x5,a eller ngn trevlig 530 e60
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Förr så rekommenderades det ju att man inte drog för tunga släp med automatbilar, men det kanske har ändrats.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där är nog mer fråga om bekvämlighet. Plus att automatlåda kan ha sina fördelar när man ska 'baxa' en husvagn på plats på t ex en camping, där är det lätt hänt att kopplingen blir överhettad på en manuell bil om det är besvärligt.
Priset man får betala för automat är sannolikt markant högre förbrukning - ju tyngre det går, desto mer förluster i t ex momentomvandlaren.
Rent allmänt är 3-literssexan en stark och smidig maskin, men inget vridmoments-monster utan ger snarare sitt bästa på högre varv, vilket väl talar för att den passar bäst med manuell låda, särskilt om det som här rör sig om ett tungt ekipage.
ry
55
ryken
Freemont
320d xdrive 09
Hmm ja då får det nog bli en automatare åt han. tro det blir enklast med tanke på backningen.. han gilla bränna koppling haha
jo
33
jojjas
X30 D 11
Jag har själv en 530d e39 aut o drar 1600kg tung husvagn , kan bara rekomendera detta , suveränt att köra både framåt o backa släp med inga ryck ingen bränd koppling o sådant bara bekvämt
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Håller med föregående skrivare, har också automat och drar på en ca 1600kg klump. Aldrig varit så nöjd slippa krångla med växlar och koppling. Vill man växla så kan man leka med steptronicen funkar det också.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nyfiken fråga till er som kör automat med tunga släp - vad har ni för bränsleförbrukning?
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
i snitt 1,6l milen, men får du i 5ans vxl och kan hålla farten kan det bli lägre. Men det beror ju mycket på föraren och terrängen. Men det är min uppskattning av detta ämne.
J.B
Går att köra snålare med manuell ;-)

Men en vagn dras väll inte året runt , så de få dl det drar mer då vagn är på kan väll automatägre stå ut med,,,

Men manuell är inte roligt för kopplingen och den gråter då det skall backas om det går tungt ....

J.B

Länk
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
J.B: Som automatägare så har man redan insett att det drar mer, man har gjort ett medvetet val. Men det är grymt bekvämt.
Frugan var emot automat när vi köpte (skall även funka för att dra tungt, håller på att läsa till BE-kort) nu har hon satt regeln att samtliga bruksbilar skall vara automat som vi någonsin kommer köpa.

Tur att vi har porschen kvar som leksak när man är på det humöret!

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag hade en 328iat och med den kunde jag köra 1,3 med en kabe safir xl på 1500kg.
Sen beror på vad för vagn man kör med. Tar du tex en solifer vilket har lite luftmotstånd så klarar du dig billigt undan men tar du en äldre vagn så blir törsten högre pga luftmotståndet.
Om ca 3v så kan jag återkomma med vad min 530 dricker men en ny adria 542 bakom sig.

MvH Bmw 4-ever
J.B
Jag vet att man gör medvetna val då man köper en bil .
Ryken ville ju ha komentarer ang skillnad vad jag kan förstå , så jag bidrog med ett litet ett ! .

Vet mycket väl att en automat är bekväm o bra i nya bilar ,,,,,är bekväma att dra med och backa . men drar liiiiite mer ..men det är väll inte det avgörande kan jag tro !

Men en Disel med manuell låda är bra mycket bättre att backa med än en bensinare manuell .. om man nu vill ha en manuell och dra vagn med!!! ..

Har ju alldrig kört en disel med automat o vagn , men det kanske är det bästa ??? ..

J.B

Länk
En hyfsat modern diesel med automat måste vara överlägset bäst och skönast att dra något med.
En splirrans ny bil med automat skulle väl tom kunna bli bränslesnålare än en manuell..?

Tror stenhårt att det inom en snar framtid kommer bli så att alla automater blir både snålare och har snabbare acceleration än manuella, i praktiken.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tyvärr är det så, att skillnaden i förbrukning (i alla fall relativt sett) är större med automatlåda på en diesel än på en bensinare. Dessutom ökar dieselns förbrukning mer vid ökad belastning än den gör på en bensinare - det har att göra med att en turbodiesel har bäst verkningsgrad vid relativt låg belastnig och låga varvtal, medan en sugmatad bensinare i princip har bäst verkningsgrad vid maxeffekt.

Att en automatväxlad, hyfsat stor och stark diesel med automat är överlägsen rent körmässigt när det gäller att dra tungt, är det nog ingen tvekan om.
Kan man bortse från kostnader är det nog 530dA eller ännu hellre 535d (som ju bara finns med automat) som är den bästa 'dragaren', om man nu inte tar till en 550i förstås...... ännu bättre blir det med fyrhjulsdrift, så skulle jag välja dragbil bara efter dragegenskaperna fick det nog bli en 530xd eller varför inte en X5 xDrive35d.
Tar man med ekonomin och övriga användningsområden för bilen, måste väl de flesta ta till en kompromiss. Kanske en 525dA? Eller, om det verkligen hänger på ekonomin, en 520dA, som faktiskt är fullt tillräckligt stark att dra tungt och dessutom går att köra riktigt, riktigt snålt!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min E61 530XD med automat och nivåreglering är för mig den optimala dragbilen.
Förbrukning 1,04 l/mil i somras då vi körde 255 mil med 1800 kg Kabe + fullt lass med förtält, möbler och all utrustning samt 4 pers i bilen och FULL semesterpackning.
(Jag mäter då verklig förbrukning, inte enligt datorn som brukar visa något lägre värde.)
Jag blev mycket glatt överraskad av denna förbrukning,
tänk då på att de nya bilarna ska dra 1-2 dl mindre!(?).

Men ok, nu spelar ju förbrukningen inte så stor roll om man kör 250 - 500 mil med husvagn, det är ju faktiskt mycket annat som har större påverkan på semesterbudgeten och kostnaden för bilägandet, eller hur?

Konstantfarthållaren på 92-93 km/h tyckte jag funkade bäst i trafikrytmen, åtminstone på motorväg, även om det ibland innebar att jag fick köra om en del långtradare och andra husvagnar (upp till 120 km/h vid omkörning gick stabilt och var inga som helst problem).
Att använda konstantfarthållaren när man drar tungt ger en lugn och harmonisk färd och låter föraren koncentrera sig på annat än att hålla hastigheten, men det förutsätter automatlåda enligt min uppfattning.

Under dessa 255 mil såg vi inte en enda trafikpolis, på gott och på ont, men jag behövde vart fall inte fundera över vilka bokstäver man ska ha på kortet...

Fyrhjulsdriften är helt suverän på vintern, särskilt när man ska dra vagn, men även sommartid i regn ger det ökad stabilitet och säkerhet.
Faktum är att även på torr asfalt så ökar stabiliteten med fyrhjuldrift, jag märker det särskilt vid omkörning på spårig vägbana med tung vagn.

Vi campade på campingplatser med både sand och vått gräs och grannarna såg ut som fågelholkar när vi bara lastade in allting och smög därifrån helt utan problem samtidigt som de med framhjuldrift behövde bogsering!
(De flesta förstår nog inte att en låg BMW med 18" och spoliers kan vara fyrhjulsdriven...).

Automatlådan är för mig guld värd när jag ska backa, smygköra och försöka att med precision manövrera en stor boggivagn in och ut på campingplatser eller P-rutor.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har alldrig dragit något med en bättre bil, än vår 530dA. Brukar låsa den i 5'an och 6'an på motorvägen, när man ligger i 80-90 km/t.

Har endast dragit mindre släp och ett större (dock ganska tungt) och man märker knappt att släpet är bakom när man ska upp i fart.

Klockren bil med automat och låg förbrukning.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.