|
|
|
|---|---|
|
Va betyder bokstaven E i Audi Tex AUDI 80 E ? Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! | |
|
Einspritzung (Insprutning) tror jag det är. Inte helt säker dock. ______________________________ //Lövet |
|
|
Shit,,,så om det inte står E,,,då e det förgasare???? Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| Det stämmer bra, E (Audi) = i (BMW) | |
| Det fanns en 80 1.8 E den hade insprutning.1.8 S hade förgasare. | |
|
Bilar från 1989 års modell är insprutning i nästan samtliga fall för att kunna klara de nya avgasbestämmelserna och katalysator-kravet som infördes då Kan vara en ganska bra regel att komma ihåg Det finns undantag tror jag men är ovanliga |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
I USA körde dom förgasarbilar med katalysator redan i mitten på 70 talet,men det var alldeles för farligt i Sverige med katalysator därför stog importen av nya USA bilar still i princip i 15 år från 1976 de tröttnad på att Sverige anpassa alla importbilar, med luftpumpar o EGR ventiler mm dvs konstgjord andning som i realiteten funkad riktigt dåligt miljömässigt. En av våra största och kompetenta miljönissar Björn Gillberg importerade ju en Cheva Caprice med katalysator, men den fick han ju aldrig genom besiktningen under många år. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Heja Sverige ;) Angående "e" och "i" beteckningar så hade väl dessa ett statusvärde då det fanns en insprutningsbil och resten förgasare på villakvarteret. Nu lever väl t.ex. "i" kvar mest för att särskilja från "d" även om dieslarna är insprutningsmotorer i allra högsta grad. |
|
|
Jag snacka me polare-han tror att det e lyxutrustad modell om det står E. Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Inte när det gäller Audi iallafall.Där står E för insprutning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.