AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.458

CRC Invändig motortvätt innan oljebyte, några synpunkter?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
CRC säljer en så kallad "invändig motortvätt" som man häller i oljan en stund innan man byter till ny olja och filter. Min bil har gått 15,400 mil, kan det vara läge för en invändig motortvätt?

Är detta en bra produkt? Vad har ni för åsikter? Syntetoljan har ju massa rengörande ämnen, är detta nödvändigt utöver vanligt oljebyte?

/Tobias
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Det är antagligen onödigt men ibland känns det bra.
Kolla på burken så ser du att den innehåller lacknafta, borde bli billigare med vanlig diesel och samma förfarande.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag brukar göra en "sköljning" med billig mineralolja istället:

Töm ut gamla oljan, låt gamla oljefiltret sitta kvar. Tillbaks med oljepluggen och fyll på ca. 2-3 liter mineralolja. Starta motorn, kolla att oljelampan slocknar och varva runt 1500 varv i 1 minut. Töm ut den ofta förvånansvärt skitiga oljan och fortsätt sen med vanligt olje + filterbyte.

Mvh
Låter riskabelt att inte fylla mer än 2-3 liter olja. En 525 -01 ska väl ha minst 6 liter olja utan filterbyte?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Stämmer Henke Lexus.

Eftersom mineraloljan ändå är så billig så kan man ju kosta på sig lite mer tycker jag. Vad säger förresten de hydrauliska lyftarna om en tjock 15w-40 olja?
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag tror inte att lyftarna tar skada av att gå med en tjock olja den lilla stunden som det tar att få runt all olja i hela motorn.
Jag kör med 5w 40 året runt.
Men om man i allafall vill försäkra sig om att få en ren motor till ett hyfsat lågt pris så kan man köpa 10liter helsyntetisk 5w 40 motorolja med klassning api sl på biltema för femti spänn litern och göra några täta byten i stället.
Föresten så träffade jag en garagegranne för några år sedan och han tänkte skölja motorn med en billig mineralolja, det resulterade i byte av ramlager.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oljesilen/pickup brukar ligga rätt lågt, mer än 3 liter olja är säkerligen onödigt.

Oljan ska ju bara tränga undan den lilla mängd som finns i smörjsystemet + filter. På en minut med 1500 varv så är jag tveksam om oljepumpen hinner pumpa torrt.

Oljans viskocitet är nästan ointressant om oljan är "uppvärmd" (20´C), man håller till i en GDS-hall/garage med plusgrader och motorn har blivit driftsvarm på vägen dit, billig mineral finns ju även som 10W-40.

Om man vill vara väldigt ordentlig så sköljer man ut mineraloljan ur systemet med max 2 liter av syntetoljan man har med sig...

Mvh
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Mja, jag gillar tanken att skölja motorn men jag tror nog att jag kommer använda en billig helsyn. för ändamålet.

Min motor är ju avsedd för 0w-30/5w-30/0w-40 så tjockare än 5w-40 chansar jag inte med.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Här har du en billig 5W-30 som sköljolja: Länk

Frakten blir kostnadseffektivast om man beställer nära 28 liter olika produkter: Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mina favoriter på Mapodo: Länk Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nu är ju motortvätt och sköljning 2 olika saker , motortvätt skall rengöra motorn ifån avlagringar osv , sköljning gör ju mest att man får ur all gammal olja och rengör inte speciellt mkt.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Ligger ngt i det du säger Hewi.

Kanske en kombination av metoderna vore fint. Menar att om man slår i en invändig motortvätt och sedan tappar oljan. Slår på några liter olja igen och låter motorn gå en stund. Tar sedan och tappar den oljan med.

Måste ju bli absolut bäst.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, en kombo borde vara det ultimata - men det är nog bäst att tömma den gamla oljan först som är mättad med skit och hälla i ny olja tillsammans med motortvätten, den nya oljan måste väl ha bättre möjlighet att lösa upp/transportera avlagringarna?

Sen en ursköljning för att få ut motortvätten. Hmm, det låter nästan som en affärsidé?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Affärsidé? :)
Länk

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jo, fast jag tänkte mig detta som en billigare lösning - och så slipper man köpa reningsmaskinen...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.