|
|
|
|---|---|
|
Fick vår bil påbackad på ett par ställen på förarsidan för ganska precis en månad sedan. Talade genast med försäkringsbolaget och dom hänvisade genast till BMW Group Göteborg. Åker bort till dom nästa dag och får bilen undersökt av en person på plåt/lack som skötte det hela bra. Han tog foton och beskrev i detalj vad som skulle åtgärdas. Förardörren skulle bytas & lackas. Framskärmen som blivit skavd skulle också lackas och vidare skulle även tröskel samt A-stolpe som går längs taket och till bakskärmen lackas. Givetvis skulle bakskärmen lackas med. Detta skulle ta ett par veckor ungefär. Fick idag tillbaka bilen efter en vecka och jag ringer stolt en polare för att berätta att BMW jobbar såååå mkt snabbare än Bilia men fan vad jag fick äta upp detta..... Farsan hämta hem bilen och när jag fick se den så blev jag inte glad. Ju mer jag kikade desto mer förbannad blev jag tills jag nästan kokade! Min lille pojk på 20 mån var det ändå som kunde få mig att hålla tillbaka min värsta ilska. Dom hade minst sagt inte gjort vad dom skulle. 1. Dom hade lackat över smuts eller nån lackskada på framskärmen med klarlack. Här hade dom även lackat innerskärmen med klarlack vilken alltså inte ens varit demonterad vid lackningen. 2. Framdörren var inte bytt som dom sa, dessutom så hade dom skadat beklädnaden på insidan (dörrsidan). Att dörrpassningen var kass är en sak till, man får verkligen smälla igen dörren för att den ska stängas och man känner tydligt när man tar i dörrhandtaget att det är för hårt och dörren sitter i spänn så att säga. 3. A-stolpen/takstolpen samt bakskärmen var inte heller lackad. 4. Det var fullt av skit på sätena och förarsätet i synnerhet. (Sätesskydd kanske vore en bra ide?) 5. Bakre stötfångare var skavd på ena hörnet vilket den inte var dagen innan då jag polerade den. 6. Det var en väl synlig lackskarv på förardörrens sidolist. 7. Det satt gott om polishrester kvar här och var samt att bilen var rejält skiten. Detta är det som jag funnit i ett dunkelt garage, blir nog mer när jag får ut den i dagsljus... Ja nu har jag iaf skrivit av mig. Imorgon ska dom ringa mig från BMW och jag tänker vara lugn och metodisk till en början, det brukar vara bäst. Är dom tillmötesgående så är jag just, annars.. Jag kommer hålla igång tråden tills jag har fått ett avslut på detta. /Besviken Tobbe | |
| är det Magno lack som gjort jobbet? | |
|
Det låter som Magno... Jag hade också problem med dessa. Å andra sidan så kan man ifrågasätta om BMW kontrollerat bilen när de fick tillbaka den. När du visar bilen så fråga dem hur deras egenkontroll går till. Jag hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt! Mvh Håkan |
|
| Man blir förbannad. | |
|
Jag har väldigt svårt att tro att Magno är ansvariga för ett sådant arbete. jag har lämnat in min M Roadster på Magno två ggr, ena gången för omlackering av bakskärmar pga skadegörelse och andra gången för omlackering av hela fronten. Båda gångerna har jag fått tillbaka en bil i nyskick där det omöjligt går att se att bilen har varit inne för lack. Fredrik som jag haft mest kontakt med har alltid varit korrekt och tillmötesgående. Skulle inte tveka mot att lämna in bilar där fler gånger, känner dessutom till vänner som också har varit helnöjda med resultat och bemötande. Däremot använder sig BMW Mölndal av någon lackfirma i Mölndal som tydligen ska ha fått en hel del klagomål mot sig. |
|
|
Det låter helt osannolikt med det du beskriver. Har själv hamnat i liknande situation, påkörd bil, intryckt dörr och skärm. Detta plåt/lackarabete gjordes av BMW anlitad lackeringsfirma ( Martinsson i Vara ) Dessa gjorde ett fantastiskt jobb, färgprovning mm innan lack. då jag hämtade bilen syntes det inte vart jobbet var gjort. Grunden du skall vara nöjd med det arbete du begärt, du betalar försäkring, kontakta ditt försäkringsbolag och förklara för dessa om din situation. Lycka till. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Innan det blir konstaterat att Magno gjort jobbet kan jag säga att dom har en väldigt ojämn kvalitet på deras jobb. Jobb1: Rost garanti jobb på en E46:a. Mycket fint gjort. Två dörrar plus baklucka omlackade utan färgnyanser. Bilen såg som ny ut. Jobb2: Eftersom jag vart så imponerad av Jobb1 så lämnade jag in min bil för montering och lack av M-paket. Resultat: Dåligt. Själva lacken var ok förutom en spricka på en list. Men MONTERINGEN!! Vilket skämt! Bakre spoilern satt snett med 5mm glipa på en sidan. Läppen på bakluckan satt snett. Främre M-spoiler satt inte alls i linje med hjulhuset. Krossat glas på m-speglarna. Totalt tre gånger med ledighet från jobbet etc. efter mycket ångest och ilska så blev det till slut bra och bilen blev fin tack vare mitt kritiska öga. Det som gjorde att dom inte får en etta i betyg av mig är att dom trots allt var hjälpsamma hela tiden, men vilka klåpare. Har man nån som helst yrkesstolthet om man gör såna jobb? |
|
| Jo magno har gjort jobbet, jag fråga kontaktpersonen på BMW. | |
|
Otroligt hur BMW kan ha avtal med en sån firma som gör ett så dåligt jobb. |
|
|
Hej igen, det kan konstateras att de håller en ojämn kvalité på utförda arbeten. Första gången min bil var inne så hade de gjort ett riktigt dåligt jobb. När jag hämtade den andra gången så åkte jag ut till dem för att granska bilen, innan jag tog med den hem. Då hade de gjort ett bra arbete och det fanns inget speciellt att klaga över. Förstår inte VARFÖR de inte kan göra rätt från början. Doktor-T: Mitt förslag är att nästa gång som bilen är klar så granska den och om ngt är dåligt utfört så ta INTE med bilen utan låt dem åtgärda sitt slarv. Lycka till! |
|
|
Jag har haft kontakt med BMW hela morgonen. Bilen ska tillbaka för reklamation av lacken på framskärmen (till magno) samt lackning av tröskeln. A-stolpen, takbågen samt bakskärm skulle dom tydligen inte lacka utan bara lägga ett lager klarlack på så att man inte såg någon direkt skillnad mot det lackade men dom lackaren hade bedömt att det inte behövdes. Häpp.. Underligt att han som tog emot och bedömde skadan på bilen inte sa så utan att det skulle lackas. Förardörren ska justeras så den går lättare att stänga. Ang. nedsmutsningen i coupen så ska jag poängtera det en extra gång när jag lämnar bilen igen. Troligen är det så att lackarn skitat ner. Dom medgav dock på BMW att så ska det inte vara. Angående takstolpe och bakskärm så skulle jag nu få bekosta det själv, 3400kr plus en självrisk för byte av vindruta på 1855kr. Som det känns nu så ska jag avvakta med att lacka takstolpen och bakskärmen och tar ev. det i samband med vindrutebyte till våren. Jag skulle iaf få en lånebil av BMW så jag hoppas det ordnar sig, man blir matt av sån här skit som bara ska funka. Var dessutom i kontakt med mitt försäkringsbolag och dom hade inga bekymmer med att ta kostnaden för att återskyddning av de lackade detaljerna. Bilen har en drygt 2 mån gammal Mr Capbehandling som jag gärna vill ha intakt igen. Lungt och fint tills vidare. Snart är det vår och då åker 18" hjulen på och då är nog allt detta glömt ;-) |
|
|
Håkan Hsson Jag ska lyda ditt råd och besiktiga innan bilen hämtas hem. Något som farsan inte tänkte på då han bara ville vara snäll och hämta hem den åt mig. Nåväl, nu har vi fått en ny chans och magno & BMW med så jag hoppas det blir bra. |
|
|
Förresten, OM det nu inte skulle bli bra så överväger jag att ta bilen till Wölkes istället. Dom är väldigt trevliga där och det funkade bra när jag var där på förbesiktningen. Har någon nån erfarenhet av deras lackverkstad som är "inhouse"? |
|
|
Usch va tråkig, Ett tillägg som kanske kan vara till din hjälp längs med processen. För det första är det viktigt att förstå hur kund/försäkringsbolag och verkstad relaterar till varandra. Rent juridiskt är du som kund beställare av jobbet...alltså inte försäkringsbolaget. Dessa fungerar istället endast som finansiär. Anledningen till detta är att du som kund ska kunna åtnjuta juridiskt skydd av konsumentköplagen (alt konsumenttjänstlagen) eftersom detta är ett betydligt bättre reklamationsstöd än vad som skulle kunna vara fallet mellan försäkringsbolag och verkstad. Det vill säga denna modellen är vald till din fördel! Ha detta i bakhuvudet när du pratar med verkstad respektive försäkringsbolag. Det vill säga försäkringsbolaget har begränsade möjligheter att hjälpa dig med reklamationen utan vill istället ha feedback på hur verkstaden fungerar utifrån framtida upphandlingar. Verkstaden å andra sidan tvingas ju på detta sätt underkasta sig såväl verkstadsgarantier (som alltid gäller MRF-ansluta verkstäder gentemot privatpersoner och dessutom konsumentköplagen med kopplingar till garantier och möjighetern att använda ARN etc. En riktigt sur situation och jag hoppas ovanstående hjälper dig något i din approach/retorik framöver. //Jimmy |
|
|
Har efter lunch besökt först BMW och pratat med dom. Dom åtog sig att lacka tröskeln som utlovat och där det på skärmen var ett dammkorn gick dom med på reklamation. Dom hänvisade mig direkt till magno där jag fick ett gott mottagande. Fredrik på magno verkar schysst. Jag slöt en överenskommelse med dom där jag sa att dom kan slippa att lacka om framskärmen men att dom får lacka om A-stolpe, takbåge, bakskärm samt tröskeln som BMW betala. Jag fick då enbart betala en mellanskillnad på ca 900kr för att dom skulle ta allt jag ville att dom skulle lacka. I samband med detta så byter jag vindrutan, dock hos Carglass så jag slipper en lackskarv på A-stolpen där vindrutans list sitter normalt. Nu ska jag bara boka tid med magno så i början av nästa vecka kan jag lämna bilen och vid mitten av nästa vecka ska det vara klart. Håller nu tummarna för att magno ska ordna detta bra. BMW däremot är dom som skulle städat upp bilen, det medgav dom så det är dom som haft dom stora bristerna i den här soppan, hittils. Justering av dörren kan dom ordna om jag vill. Jag väljer att avvakta med det tills listerna "satt sig" i någon månad. /Tobbe |
|
|
Jag fick en ny dörr p.g.a. parkeringskada för två år sedan. Dörren passade perfekt från dag 1, så det går att göra rätt från början. Jag blev hänvisad till en mindre verkstad för jobbet, så jag slapp bli tokig på Bilcentralen Nacka. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Har idag bokat tid med Magno så på tisdag ska bilen lämnas. Så långt allt väl. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.