AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
741

Trans Program ?

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Har fått upp ett fel medd. där det står Trans Program.
Någon som vet vad som menas med det?

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antingen är det något fel med transmissionsstyrningen eller är din bil missnöjd med sitt kön. ;o)

Mvh
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Vad sjutton e det?? Styrningen alltså.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dataprogrammet som styr automatlådan och motorns samspel med den.

Mvh
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Jaha ok, nån aning om vad det kan betyda? Tilläggas ska att batteriet va dåligt när jag startade den senast, så det va precis att den hoppa igång. Kanske har nåt med det att göra?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det har det med 99% att göra. Fortsätter det (med ok batteri)så sök i forumet så får du läsa endel om vad som kan göras.
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
En mycket vanlig felkälla på 5-stegsautomaterna är knappen för körlägena. Kostar under 500:- på BMW och ger felindikationen "Trans Program" om den inte funkar.
Jag har samma problem, men meddelandet står inte varje gång. Kan det ändå vara det problemet?

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Deliq
>berg35
Då har du säkert glapp i kontakten. Prova med att rucka på den, om felet kommer då så vet du att det är den.

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Min knapp var helt sönder, det gick inte att byta körläge alls, ibland startade bilen i sportläge. När jag plockade isär kontakten var ett av de små kontaktblecken buckligt och några små plastbitar kärvade. Jag köpte en "ny" knapp på skroten (korkat, jag vet...) och efter det har jag också fått felmeddelandet ibland. Skulle rekommendera att köpa en fabriksny, de är ju inte så dyra.
Men när jag byter körprogram så känner jag att den växlar som den ska + det växlar mellan S, E och * i instrumentpanelen.

mvh
Berg

Deliq
>berg
Prova med att pilla loss knappen och kolla anslutningarna till den. Symptomen du beskriver, ibland fel ibland inte, gör att jag fortfarande tror att det är där felet är...
Det kan ju iofs vara annat åxå men det känns inte så i ditt fall (*maggropskänslan*) :-)

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Jag får pilla löite och kolla.

mvh
Berg

UL
27
ULE
540ia -93
Det blir inga fel medelande om knappen är sönder.
Men det sitter en el kontakt som säger till datorn vilken växell som är i ,om kontaktdornet inte sitter i så kan man få fel koder,den sitter under växell spaken.
På min bil så var det checkontrollboxen som hade en kall lödning.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Om batteriet är dåligt så är det mycket vanligt att man får felmedelandet "trans program" eller "getriebe program". Ta ur batteriet och ladda det, så försvinner nog problemet.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Om batteriet är dåligt så är det mycket vanligt att man får felmedelandet "trans program" eller "getriebe program". Ta ur batteriet och ladda det, så försvinner nog problemet.
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Tackar så mycket för alla förslag, håller på att laddar batteriet nu så man får se imorrn.En Annan fråga, kan man ladda batteriet från motor rummet? Har det nån större betydelse om man laddar på batteriet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.