|
|
|
|---|---|
|
Kan ett bilbatteri ta skada av att stå på ett golv av betong? Anledningen till frågan är att jag höll på skruvade med min ömma moders mercedes och hade tagit ur batteriet och ställt det på golvet i garaget. En kompis kom in och hade med sig en polare. Den killen reagerade direkt på att jag ställt batteriet direkt på golvet och lyfte helt sonika upp batteriet och sparkade under en bit spånskiva under detsamma. Nu klarar batterier sig sa han och förklarade att bilbatterier tog stryk av att stå direkt på betong. Det har jag aldrig hört sa jag men min kompis ville dra sig till minnes att han också hade hört det. Nu undrar jag om någon här vet hur det ligger till eller om det är en skröna? | |
| Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt. Denna gamla historia har funnits i ca 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt. Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet. | |
|
Okej, då var det som jag trodde då. Tack för svaret. |
|
| De gamla svarta och hårda (hårdgummi?) batterierna på 50-60 talet var känsliga att ställa på marken om det råkade ligga en liten vass sten på marken. Jag såg sådana batterier fortfarande i drift tidigt 90-tal på TPC i det militära. Vissa saker sköts om under kronan :) | |
|
Jag har aldrig hört talas om myten med urladdade batteri och betonggolv. MEN eftersom jag tyckt mig märka att laddningen försvinner snabbare på golvet så har jag slutat ställa dem där. Jag har inte kollat mer "vetenskapligt" så jag vet inte om det stämmer. Har funderat på varför urladdningen skulle gå fortare och det enda jag kan tänka mig är i så fall armeringen i golvet. |
|
| Med tanke på att ett bilbatteri oftast står placerat i en "plåtburk" (dvs. en bil) så skulle ju det påverka spänningen minst lika mycket som armeringsjärn. | |
|
Anders-72, Jag har ett sådant batteri i en av mina veteraner. Tillverkas fortfarande åt de som vill ha strikt originalutseende i motorrummet på sina gamla bilar. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Aha, det kan ju göra mycket för utseendet. Tror inte kronan eftersträvade originalutseende även om man kuskade runt i ganska gamla bussar och lastbilar emellanåt. Undrar om det inte fanns stora lager med torra batterier som sattes i bruk allt eftersom. Kan aldrig tänka mig att de varit med i bruk över 20 år ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.