AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.141

Blöt golv förar-sida

Hjälp!

det är väldigt blött på golvet höger fram och jag har kollat isoleringen som sitter innanför dörrsidan men det vart torrt.
Det är blött i mitten på golvet höger fram vet inte vad det kan vara?
glömde säga att detta är en 318 e46 -98
alltså förarsidan (vänster) ej höger-fram som jag med givit ovan
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Kolla under mattan om det sitter bottenpluggar, det gör det på golvet bak och packningen kan torka och börja läcka (gjorde på min).
Tack för tippset, ska ta bort mattan och kolla.
Nu har jag kollat bottenpuggen men det var inget fel på den och det var torrt där med.
sitter något form av skydd som är vitt och tjockt på golvet och ett hål imitten där bottenpluggen sitter och jag kunde inte se något funkt eller vattan där men klämde jag i mitten på mattan fram till dörrtröskeln under ifrån var det enormt blött och även uppifrån.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du har möjligtvis inte fått en ny vindruta senaste tiden eller att du har stopp i någon dränering vid torpeden.
Har du taklucka?? För om den läcker och tro mig det är inte alldeles ovanligt, så kan det vandra ner till golvet. Vatten är otäckt på det viset!
Du får gärna hålla mig uppdaterad ang detta, även när du hittat läckan och allt är frid och fröjd.
Men har du taklucka så är risken stor att det kommer från ovan, som en skänk.
nej har ingen taklucka och jag har ej bytt vindrutan så länge jag ägt den sen 6 mån tillbaka och den såg inte ut att vara ut bytt när jag köpte den.
kan det ändå vara dörr sidan?

fått ett till fel bilen går dåligt i typ 30 sek vid första start på morgonen.
känns som den typ går på tre cylindrar förr brukade den ticka i typ 5-10 sek
vid första start men vet inte om den gör det längre.
Kolla fuktspärren i dörren: Länk
menar du den svarta plasten som sitter med typ silikon efter dörrsidan?
Precis, om den har släppt eller är trasig läcker det in i bilen när det regnar. Mycket viktigt att den sitter som den ska, kolla noga så den inte har släppt..

Mvh Jens
Tack för svaret, ska kolla igen.

Vet du vad som kan vara fel då min bil inte går på alla cylindrar i ett par sekunder när bilen stått tex över natten och jag ska starta den på morgonen eller tex idag när bilen hade stått 7 timmar så uppstod det igen. Men om man startar strax efter körning eller nån timme senare går den fint direkt.

mo
4
modesty
320i - 00
Jag har en E46 320i - 00 med av och till blöta golv. Första gången vä bak sedan vä fram och nu hö bak. Första gången trodde jag det var en vattenflaska, sedan kondens under gummimattan som inte kunde vädra ut. Nu tycker jag det kommer efter biltvätt (handtvätt med högtryck och ja, jag har dörrar och fönster stängda) men vet ej var det kommer in.

Men hur lyfter jag på heltäckningsmattan för att kolla bottenplugg? Är det ut med alla stolarna som gäller?

I alla fall, tar jag bort gummimattorna och kör med avfuktning några dagar brukar det försvinna

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du behöver lyfta ut sittdelen på baksätet och det görs (iaf på min) genom att ta tag i gramkant på sätet och rycka uppåt, sitter med snäppfästen (2st). Sen är det lämpligt att ta av platen som sitter över trösklarna, de sitter med clips rakt ner. Var försiktig när du drar upp dessa då det annars lätt kan spricka, du kan ta en bred spårmejsel och lägga så nära clipet som du kan och bända uppåt.
Sen är det bara att lyfta på mattan!
mo
4
modesty
320i - 00
Tack Ahab

318i ````
Testa att ladda batteriet under den tiden du säger att bilen står,tex under natten.
Hade en E36.a med samma fenomen där jag provade STP-injection cleaner mfl produkter ihopp om att det var spridarna som inte tätade när den stog under längre tid.
Det blev tillfälligtvis något bättre men fenomenet kom igen efter stopp på 3 dagar eller längre.
Provade att ladda upp batteriet med en C-Tek laddare under ett dygn ock det löste problemet.
Kanske är det batteriet kanske inte ?
Värt att prova i alla fall..
Är det någon som har en uppfattning om hur stort problem man får med rost under golv när vatten läckt in i kupen? Om dräneringen inte fungerar (från taklucka, eller ventilationsintag) eller om fukt spärrar i dörr inte gör vad de ska kan ju vatten ligga under golvmatta en längre tid innan det upptäcks. Man undrar ju lite om fukt där nere inte leder till rost som blir ett problem med tiden även om läckagproblemet åtgärdats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.