|
|
|
|---|---|
|
Har tagit bort dom gamla och håller som bäst på att slipa in alla ventiler, men hur går man tillväga när man monterar dom nya tätningarna, är dom bara att pressa ned med handkraft och lite smorsel (smörjmedel)? Mvh Markus | |
| de är bara att trycka på. smörj med lite motorolja så går dom på galant | |
| Nej nej...Det brukar följa med en tunn "plasthylsa" som trär över ventilskaftet innan man trycker dit den smorda tätningen. Plasthylsans uppgift är att brygga knasterspåren, skippar man hylsan är det lät hänt att tätningarna skadas.... | |
| man har väll endå inte ventilerna på plats när tätningarna monteras? förstår inte hur man kan skada tätningarna på något sätt genom att trycka på dom förhand. mina slank ner hur lätt som helst | |
| Ripley: Jo det har man... | |
| trådskaparen säger ju själv att han håller på att slipa in ventilerna.. förmodligen har han dom ute då.. | |
| Man har ventilerna monterade i toppen när man slipar in de, hur skall man annars kunna "matcha" ventilen mot sätet? (givetvis utan ventilfjädrar, tätningar osv). När man slipat in alla ventiler o märkt var de skall sitta, så gör man toppen/ventilerna rena från slipmedelsrester. Därefter sätter man respektive ventil lätt smord, på rätt plats. På med plasthylsan, tryck försiktig ner ventiltätningen tills den sitter som den skall, klart! | |
|
Det är enklast att montera ventiltätningen utan ventiler, tätningen blir inte förstörd när man monterar ihop utan när man demonterar . Jag har aldrig lyckats förstöra någon ventiltätning vid montering, men vid demontering går dom oftast sönder. Har man tryckt i ventilen så ska man inte trycka ut den igen för då går tätningen sönder. mvh stefan |
|
| Krika: O varför följer då plasthylsan med när man köper "märkes" (Ehlring) tätningar? De står till o med att man SKA använda hylsan annars e risken den att man skadar tätningarna, jag skulle iaf inte riskera att skada de även om sannolikheten kanske inte så hög att de skadas så finns den eftersom de varnar för det...Nåja var o en gör på sitt sätt, men det bästa sättet är att använda den medföljande plasthylsan. | |
| antar att man använder plasthylsan när man endast skall byta tätningarna utan att lyfta toppen. då man inte kan plocka ut ventilerna. | |
|
Ja dawwe, hur många ventiltätningar har du monterat? Jag har renoverat ett antal motorer utan att använda några plasthylsor. Det är så här att har du tryckt i ventilen i den nya tätningen så kan du inte trycka ut den igen för då är risken att den går sönder. Titta på en ventiltätning hur den ser ut så förstår du nog vad jag menar. mvh stefan |
|
|
5 topprenoveringar, räcker det? Jag vet mycket väl hur en ventiltätning ser ut, en metall/gummi "hylsa" oftast med en "metallfjäder" kring hylsans översta gummidel som gör att den smiter åt lite extra kring ventilskaftet.. Gör som ni vill, mig kvittar det om tätningarnas läppar skadas, e ju inte min bil så. Sen att "folk" praktiserar ert sätt är en annan sak, men jag kan lova er, varje seriös motorrenoverare värd namnet använder dessa hylsor om de följer med, vilket de oftast gör... Om ni tänker till så inser ni att det sätt jag använt mig av är det allra skonsammaste för tätningen, o varför riskera ev skador om man kan undvika dessa nästan till 100% (ja plasthylsan kan gå sönder då den är tunn...), och att föra ventilskaftet genom styrningen med hylsan monterad går ej, blir för tight... |
|
| Ripley: Man använder ALLTID plasthylsan... | |
|
Länk Läs post 7... |
|
| Länk | |
| Läs dokumentet från Elring, detta borde räcka som svar på er fråga om VARFÖR man skalla använda "mounting sleeve" ("plasthylsa"). För övrigt verkar de även ha tagit fram ett verktyg av "alu" för ändamålet. | |
| Ingen replik "krika"? | |
|
Ripley333: Är du numera övertygad om att man ALLTID bör använda "plasthylsa" (mounting sleeve) :)? Vill tillägga att jag till en början hade tänkt o göra så som ni gör (gjorde?), dvs tills jag fick syn på plasthylsan*haha*. Ni får gärna komma med motargument eller motbevis, jag är inte svårare än så att jag kan erkänna när jag har fel... |
|
|
Andvänd alltid konomen om ni inte vill råka ut för missöden grabbar!!hehe Behöver 8st bmw m5 3,8l avgasventiler till min monster Mitsubishi snurra!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.