|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag har sutti och läst en del i forumet nu och alla verkar väldigt kunniga så jag tänkte jag skapar en tråd för att få mer hjälp. Det är så att jag funderar på att köpa en Porsche 996 eller en Porsche Boxster S. Problemen jag har är då som följer: 1. Jag har läst om problemen med motorn i modeller av 996 innan 2002. Innebär detta att både 996 och Boxster av modell 2002 eller senare är OK? 2. Miltalet är rätt viktigt, vilka servicar är det man skall tänka på? Jag hörde om en stor service vid 8000 mil på 996/Boxster, vad kan man räkna för kostnad? 3. Jag har hittat en del objekt som jag behöver lite hjälp med att avgöra om det är intressant eller inte. Porsche Boxster S -02 #1 4300 mil, 269k Länk! Porsche Boxster S -02 #2 4000 mil, 289k Länk! Porsche Boxster -03 7200 mil, 289k Länk! tacksam för svar! /D | |
|
Ber om ursäkt för felstavningen, det skall såklart vara "Porsche 996/Boxster -02 eller senare?" |
|
|
Jag är ingen Porsche-expert så därför kan jag inte svara på någon av dina frågor, men har man bestämt sig för att köpa en riktigt sportbil är det nog lite trist med vanliga Boxstern. Ska du ha en Boxster tycker jag att S:et på slutet är ett krav. =) Hoppas några av Porsche-förarna på forumet ser din tråd så dyker det nog upp bättre svar. Mvh Johan |
|
| Provkör ordentligt innan du gör affär är mitt tips... Boxster är välbalanserad, ger bra respons och är allmänt rapp, men att köra den är inte annat än en hyfsat snabb gäspning, 911 är klart bättre. | |
|
Många tidiga 996:or läckte olja mellan motor och låda. De flesta har Porsche Center uppdaterat med en ny packbox, kosnadsfri Goodwill. Min -98 uppdaterades -01 och har sedan dess hållt absolut tätt. Enstaka motorer har rasat i tidig ålder pga ett fabrikationsfel med för tunnt gods i blocket, det sprack helt enkelt mellan olje- och vattenkanalerna. Detta är ett enl. min menig ett kraftigt överdrivet problem och drabbar sannolikt inte en bil som är 8-10 år. Service är varannan liten och varannan stor, var 2000:e mil. Kostar ca. 6000:- resp. 8000:- på Porsche Center. Är du intresserad har jag en trevlig 996 med GT3-paket till salu. =) |
|
|
crille82: tack för svaret! Har du mer info om din 996a? :) Jabbal: jepp, ska provköra en 996 och en Boxster S i helgen :) så vi får se vad resultatet blir. Men det skall alltså inte vara några problem med motorn/läckage om man köper en Boxster S/996 -02 eller senare? |
|
|
Tycker spontant om de två först länkarna ser lite slitna ut. Länk tre ok men ingen S. Satsa hellre på en svensk såld 996:a med fullbok så tror jag du inte blir besviken. Jag hade inte stirrat mig blind på årsmodellerna, finns fina 996:or för runt 300. /C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.