|
|
|
|---|---|
| Lite nyfiken att se alla som varit registrerad ägare på min M3:a. Jag jobbar på Volvo och där ser vi samtliga ägare på Volvo/DAF/Renault bilar men bara dom 3 sista på övriga märken? Någon som vet om BMW har liknande system som vi har? | |
|
Ringer du vägverket (transportstyrelsen) så kan du få fram detta. BMW har inte ens ett gemensamt IT system mellan återförsäljarna. ______________________________ //Lövet |
|
| Okej låter kanon det! Ringer nu faktiskt... telefonkö AAARGHHH!!! | |
|
Fungerar väldigt bra med fordonsfrågan. Här får du länk. Länk |
|
|
Den ger fortfarande bara de tre sista ägarna. Vill man ha alla är det bara att sätta sig i telefonkö :-/ ______________________________ //Lövet |
|
| Fick inte samtliga ägare! Fanns inte kvar i registret :( Blev från 2005 bara. Trist men nåt iaf... | |
|
Det beror nog på att ni på Volvoverkstaden betalar för ett abonnemang hos VV (transportstyrelsen) vilket gör att man kan få alla de övriga uppgifterna om bilarna som vi "övriga" inte får ut. Alla företag/verkstäder kan göra detta, men det kostar en slant, precis som försäkringsbolag, polis och andra kan se sina uppgifter från samma databas. Det är dags för transportstyrelsen att släppa gammalt tänk med fax, SMS och annat för att se ägare/tidigare ägare. Varför inte kunna se detta direkt på nätet, via inloggning osv? Vi klarar ju att göra bankärenden och annat, att kolla på registerutdrag på sin egen bil kan ju inte vara nån större fara tycker man. FP |
|
| Skatteverket måste veta vem som hämtar uppgifterna. Alltså hade en inloggning via webben behövts göras via BankID eller motsvarande för att säkert fastställa identiteten på personen som loggar på. Detta anses antagligen vara lite overkill. | |
|
Skatteverket för att se tidigare ägare, varför det? Tidigare (fortfarande) gick det alldeles utmärkt att se via fax och SMS. Skälet till att inte ta ut det direkt på skärmen heter PUL enligt VV. Man har även infört timer osv på webben så att man inte kan göra ett antal snabba sökningar utan att vänta en stund imellan. Allt detta försvinner när man har ett abonnemang, skälet stavas närmast pengar om du frågar mig...) FP |
|
| Synd att säga men då snålar vi inte direkt på Volvo som har det abonnemanget då? Fler borde ha det tycker jag! Vore mysigt att se samtliga ägare.... Varför? Ja ren nyfikenhet. En i raddan av ägare var ju en kändis i mitt fall. Den kände finansmannen Magnus Cavalli-Björkman (SEB) | |
| Enligt vad som sagts här tidigare och som jag också har hört så har Vägverket nuvarande Transportstyrelsen raderat en massa gamla ägaruppgifter för ett par år sedan. Det finns således ingen möjlighet att få ut mer än tre ägare från Transportstyrelsen. | |
|
När jag pratade med VV för ett tag sedan så var det ett norskt företag som hade hand om ägaruppgifter. VV hade bara senaste fem eller så. Blev kopplad till det norska företaget och fick hem en lista på alla ägarna via mail. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag jobbar också på Volvo och har också undrat varför det inte går att få se övriga märken. Lite synd me tanke på att man inte har någon volvo (volvo 144 räknas inte) Men för något år sedan så fick jag tag på komplett ägarlista via fax från vv. |
|
|
Allt är ju relativt, vad som är snålt osv. Jag tror man kan komma undan med nån tusenlapp eller två per år för de enklare uppgifterna, men fortfarande inget för en privatperson att satsa på kanske. Men de flesta verkstäder osv har en eller annan form av anslutning till registret, som t.ex hos Mekonomen där man knappar in regnummer och får data för sin modell och reservdelar osv. Bilprovningen har ju numera öppnat en del för att söka på alla sina tidigare besiktningsprotokoll osv, inte illa...) Myndigheter som polis och liknande, försäkringsbolag mm har självklart tillgång till lite mera uppgifter, men visst hade det varit en enkel sak att erbjuda privatpersoner en del av registret för sin egen bil osv, tidigare ägare, historik som import och miltal vid första reg. besiktningen osv. FP |
|
|
Volvoverkstaden: Jag vet inte om man kan "abonnera" enbart på ett märke, tror snarast det är en lokal policy att filtrera bort övriga tillverkare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.