AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.109

Handbromsjustering 528 Touring E39 -97

Da
4
DanielC
528iA Touring -98
Hej! Jag har läst massor med trådar och kollat Mek-tipsen ang. att justera handbromsen samt tittat på bilder på oem.com, därmed har jag klart för mig vad jag behöver göra. Ligger ute i garaget nu och försöker hitta justerings-kugghjulet men lyckas verkligen inte! :(
frågan är helt enkelt, var sitter den lilla styggelsen på höger/vänster sida?

tack!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Titta på baksidan var wiren går in. Ung. ett halvt varv därifrån sitter justerhjulet: Länk
Det sitter på lite större diameter än bultcirkeln så man får kika lite snett utåt genom ett bulthål så att säga. En ficklampa behövs.
Hjulet måste vara av. Går inte att pilla genom en fälg.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Vet inte om detta hjälper, men på E46 sitter nästan bakom en av fjädrarna som sitter fast i bromsbackarna. på vänster sida sitter den två - halv tre. och ca halv tio på höger.

De kanske är dammiga och svåra att se, lys med en ficklampa och pilla lite med en skruvmejsel genom bulthålet på bromsskivan...
Da
4
DanielC
528iA Touring -98
Tack för svaren! jag hittade dom mycket riktigt ungefär på motsatta sida som vajern går in på! dessutom var kugghjulet ställt horisontellt och inte vertikalt som jag först trodde :) förresten så visade sig att LED-huvudlampan från ÖB för 40kr var en riktigt fin investering :)

nu har jag dock ett annat problem.
jag drog efter detta åt vänstra muttern under handbromsdammasken eftersom den högra bara slirade och gick runt utan att dra åt nåt på själva "skruven". varför gör den på detta viset? :/

mycket riktigt så tar vänstra sidan mycket bättre efter att jag testat på grusväg pga att jag kunde dra åt en muttern där framme.

tack igen och jag tar gärna emot funderingar ang. att den högra muttern inte går att dra åt :)

//daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte exakt hur det ser ut vid spaken, men kan det vara så att wiren snurrar med när du skruvar på muttern?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är vajern av så den snurrar eller har muttern passerat gänggången möjligen på vajern.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Da
4
DanielC
528iA Touring -98
det var som så att jag inte fick loss den lilla spärrmuttern, efter jag fick det så kunde jag dra den.. något pinsamt kanske :)

nu står den hyffsat men troligen behöver backarna bytas för att det ska bli perfekt, hoppas dock jag tar mig igenom besiktningen!

tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.