|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har något konstigt fel som jag tror är i huvudinstrumentet. Men är ej säker. Problemen är att det står "check brake linings" i check kontrollen. Det kommer och går lite sporadiskt. jag har kontrollerat beläggen och sensorerna och har obruten slinga ända till kontakten bak på instrumentet. Sedan har jag problem med yttertemperaturgivaren och den är bytt med tillhörande kontaktstycke. Det är ju det värsta för när ytter tempen faller till -40C så kolar värmen på så svetten rinner. Den givaren har jag mätt uppe i kontakten bakom instrumentet och den ger 12-13 ohm när bilen står i 2-3 plusgrader cirka. Jag har även mätt spänningar på olika ställen för när jag använder testmenyn i instrumentet test nr 9 så visar det 1 till 2 volt mindre än andra ställen tex cigarett tändar uttaget som har ständig ström. Är det någon som vet vilken spänning som visas i test nr 9? (Kl R-Kl15-Kl30) Kl30 har jag mätt i en eller två kontakter bakom instrumentet. det blev samma som i cigg uttaget.Även med de olika jordningarna i kontakterna. En intressant sak som jag upptäckt är att när jag kör och har voltvisningen framme så faller den ner till 6,2volt samtidigt som ytter temperaturen faller till - 40C.För någon sekund och sedan återgå med rejäl fel visning. Den visar annars ungefär 4-5 grader för kallt. Det tror jag har med den felande spänningen att göra genom att dom följs åt. Sedan har jag kört med en multimeter kopplad i cigarett tändar uttaget. Den visade 14,05 volt samtidigt som instrumentet visade 6,2 volt. Jag har även lurat på tändningslåskontakten och mätt de tre spänningarna både på kontakten och i diagnos uttaget utan större skillnad. Någon hundradels volt mindre var det på kl R. Det kanske har betydelse när det blir mer belastning kanske? Jag misstänker instrumentet för det ger även felkoder på tankgivarna fast dom fungerar.Och även på ytter tempen fast den är bytt och nollställd tidigare. Kan någon ge en ledtråd så jag inte blir alltför gråhårig? Instrumentet är öppnat sedan tidigare pga pixelfel. Mvh Stefan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.