AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
10.062

Sälja egen bil till bolaget..?

Sida 2 av 2
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Man gör en opartisk värdering av bilen så slipper man problemet om vad den kostade ny. Sedan r det stor skillnad på företagsbil samt tjänstebil. En förtags bil förmånsbeskattas ej. Problemet med att köpa billigt och sälja dyrt går bra om du har en opartisk värderingsmann, exempelvis KVD.

Mvh

/C
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag vet att det är så, jag spekulerar inte som nästan alla i den här tråden gjort innan. Jag jobbar med sådana frågor.

MVH

Carl
Slippy mfl: Ang opartisk värdering. Funkar det med min lokala BMW handlare?
Get rich or die trying...

Stämmer verkligen i detta fall...
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Lövet skrev om vilka typer av bilar man kan klara sig från förmånsbeskattning enl skatteverket. Varför skulle det inte funka att ha vilken bil som helst som man BARA kör företagsresor med och om man dessutom bokför alla resor?

Borde ju vara ganska vanligt att exempelvis en familj har en familjebil och att det finns en extra bil som bara används för tjänsteresor... Vet att man inte får räkna resor mellan jobb och fast arbetsplats som tjänsteresa.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

@slippy. Den enda värderingen vår revisor godkände enligt skatteverkets regler var M.
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
t80: Ring lokala M-kontoret, det kan ingen på skatteverket klaga på.
Enklast är att ringa skatteverket och fråga istället för att lyssna på hur kompisens kompis gjorde med sin tjänstebil.

Många eller alla typer av bilar går att köra som förmånsfria företagsbilar, vissa bilar mindre svåra än andra.
Strikta regler finns beträffande hel eller halvt momsavdrag alternativ inget momsavdrag.
Dock är det oftast inte lönsamt att köra förmånsfritt då du inte får använda bilen i annat än tjänsten och givetvis skall kunna bevisa detta vid en eventuell revision.
Även möjligheten till privat nyttjande skall i stort sett vara obefintlig.

Självklart är skattemyndighetens personal inte heller lika vilseledda som vissa andra i den här tråden.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.