AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
10.061

Sälja egen bil till bolaget..?

Sida 1 av 2
Om man privat lyckas köpa en begagnad bil till ett mycket bra pris kan man sen sälja den till sitt eget bolag till ett högre pris (marknadspris) utan att stöta på några problem/skattesmällar?

Andra fördelar och nackdelar med ovannämnda?

Tänk tanken att köpa en M6a privat för 450k och sen sälja den till bolaget för ca 590k för att sen använda bilen som en ren firmabil... ;)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Inga problem att sälja till sitt eget företag om man säljer bilen för marknadsvärdet. Dock så finns det ju en stor risk att du kommer att åka på förmånsbeskattning när bilen väl står på företaget Den förmånsbeskattningen baseras dessutom på bilens nypris. För att slippa förmånsbeskattning så bör du ha en bil som är bättre än M6:an privat. Dessutom så måste varje km med M6:an bokföras.
När det handlar om skatter så är det omvänd bevisföring som gäller i det här landet. DU måste kunna bevisa för skatteverket att du inte använder M6:an privat. Har du ingen bil privat så kommer skatteverket automatiskt att anta att du kör M6:an privat.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Varför bör man ha en "bättre" bil privat?
Säg att man har ett jobb där man känner att man bör åka ståndsmässigt till och från kunder men att privat så kör man endast skitiga ungar till dagis...?

Är man gift och frun har en bil så borde skatteverket kunna utgå från att man använder den plus kommunalt färdmedelsalternativ.

För man en korrekt körjournal så borde det inte finnas något urtrymme för tvivel.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den manöver du försöker med kommer att (om den upptäcks) att tjänstebeskattas. Skatteverket ser en liknande manöver som ett dolt uttag av lön. (Vilket det är också)

I övrigt stämmer Dredds inlägg på varje punkt, du kommer alltså att få bilen som tjänstebil vare sig du vill det eller inte, med påföljande förmånsvärde osv.

J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Grejen är att det är människor som jobbar på skatteverket. Om du har en M6:a på företaget och en Volvo 240 privat. Vilken kommer man att använda? Det förstår ju vem som helst (t.o.m anställda på skatteverket) att M6:an kommer att få gå ett betydande antal privata mil.

///Jesper
Varför är det så självklart att M6:an kommer få gå betydande antal privata mil??

Som jag ser det, kör man mycket i tjänsten så kan det räcka med upplevelsen att få köra en härlig bil (plus det faktum att bilen ska bidra till företagets bästa i form image odyl.) och sen tya sig och köra en enklare bil privat. Är jag unik?

Andreas,
Hur stor är sannolikheten att Skatteverket upptäcker en sådan manöver?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skatteverket upptäcker sånt. Det kan ta ett år. Du kommer då att bli förmånsbeskattad från dag 1 du köpte bilen á 10-11k/mån.
Dagens tips är att inte ens försöka med en sådan bil.

///Jesper
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Chansen att skatteverket gör det är inte jättestor (beror lite på din firmas storlek). Men din revisor kommer garanterat att upptäcka den manövern och det är precis lika illa. Han skriver inte under revisionsberättelsen utan att berätta om det, jag lovar.

Det är helt okay att använda M6an i tjänsten men den kommer att klassas som tjänstebil med tillhörande förmånsvärde. Sedan får du föra körjournal över varenda körd meter för de mil som du vill att firman ska betala. Förmånsvärdet kan jämkas till 75% om du kör mer än 3000 tjänstemil per år men det handlar fortfarande om kanske 10.000kr i månaden brutto som ska skattas av.

Nota bene: Det GÅR att ha en bil i en firma och inte betala något förmånsvärde alls. Men detta handlar om servicebilar, pickuper, lastbilar osv som inte får användas vid mer än 10 tillfällen (100 mil) privat per år.

Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur stor är sannolikheten? Ja, du vet ju aldrig när du blir en revision så det är omöjigt att svara på. Men bilar i företaget är ett typexempel på områden som dom ofta tittar på ihop med annat.
Det är ju en ganska stor transaktion mellan ditt privata och företagets konto så viss uppmärksamhet får man ju lov att säga att det är dessutom.
Nik: sällsynt opraktiskt att ha M6:an stå parkerad på jobbet bara....

"Bilförmån bör anses föreligga i de fall den anställde använder bil för privat bruk i mer än ringa omfattning även om brukandet har begränsats t.ex. till att främst avse resor mellan bostad och arbetsplats." saxat från: Länk där du kan läsa ALLT om bilfömåner
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Dessutom skall du också privat ta upp en reavinst till beskattning på 190 tkr om du gör den affären som du beskrivit.

Sen undrar jag vad du jobbar i för bransch där man "åka ståndsmässigt till kunder"? Sticker det inte i ögonen?

Fick jag besök av en säljare i en M6 skull jag nog fundera över hans priser!

Mats
BMW CS #5847
Okej, det verkar inte vara en sån lysande idé att sälja en M6a privat till företaget för att dels göra en skattefri vinst och dels ha en skön firmabil. Det var bara det jag ville veta ;)

Gasar-Magnus,
Det är väl egentligen "opraktiskt" att ha en M6a parkerad på den privata parkeringsplatsen också.? Man köper väl inte en M6a för att vara praktisk öht...?
Jag talar inte om att att använda bilen till och från arbetet utan i tjänsten (vilket är en skillnad).

t80196,
Trodde bara vinstbeskattning gjordes om man är klassad som bilhandlare (vilket man blir nästan per automatik vid ett visst antal bilaffärer per år, har jag för mig...).
Vad jag jobbar med eller om det sticker i kunders ögon är i sig ej relevant för frågeställningen men låt säga att jag tex jobbar med diverse events för jordens rikaste människor... ;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är ju ganska logiskt att du inte kan köpa en vara för X kr privat och sedan sälja det till bolaget för XX kr utan att skatta för det.
Mo
176
Moe
Cykel
När ni ändå är inne på området. Säg att jag har köpt en bil för 300k för 7 år sedan, som idag är värd ca 100k. Kan jag då sälja bilen till företaget utan att gå via bilfirma ? Bilar som är mer än sex år gamla förmånsbeskattas som en bil med värde 171k enligt skatteverket. Bilen säljs till företaget enligt värdering från oberoende värderare (kvd kanske). Någon som vet hur det sedan funkar med avskrivningen på bilen, antar att jag inte får skriva av den på en gång ?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vi gjorde en liknande manöver och då krävde revisorn att M gjorde en värdering av bilen, ingen annan värdering var ok enligt skatteverket. Kostade strax över 1000 kronor.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
t80196: Isåfall borde man alltid få göra kapitalförlustavdrag för förlusten när man säljer sin bil (som det trots är för de flesta som äger bil)! Och det kan jag inte tänka mig att skatteverket godkänner som avdrag. Är du helt säker på att man ska betala skatt ifall man råkar göra en vinst när man säljer sin bil?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som privatperson ska du skatta för en vinst på en bil om den är anskaffad för ett sådant syfte. Det är alltså syftet som avgör, inte hur många bilar på ett år man köper osv.

The Stig syftar på reciprocitetsprincipen vilken stadgar att om man måste skatta för något får man också dra av en förlust. Privatpersoner får normalt sett inte göra detta, så om man på något magiskt sett skulle göra vinst på en bil så är den normalt skattefri. Att den är skattefri beror antagligen på att vinster på en bil är extremt ovanligt.

Såhär säger skatteverket: Med yrkesmässigt (=tas upp till beskattning) avses att verksamheten bedrivs varaktigt och med vinstsyfte.Självständighets- och vinstkriterierna är avgörande vid en bedömning av till vilket inkomstslag en inkomst ska hänföras.

Skatteverkets hela information: Länk Den är tungläst men det är det här som gäller.

t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

The Stig:
jodå du har helt rätt att man får göra avdrag, (observera dock mot reavinst) om man gort förlust, det är bara det att du måste ta med i beräkningen ett värdeminskningsavdrag, vilket i praktiken inte gör det möjligt att göra något avdrag för den förlusten.

Nu är det väl i sanningens namn inte särkilt många som tar upp vare sig reavinst eller förlust på bilköp/försäljningar i sin årliga deklaration, men skall du följa reglerna så är det så här det ser ut.

Mats
BMW CS #5847
Forumet verkar drälla av samvetsgranna byråkrater som följer skatteverkets regler till punkt och pricka - som inga andra normala människor gör... ;)

Jag drar tillbaka min frågeställning och hoppas att tråden kommer försvinna i tysthet.

PS. "Syftet" behöver inte vara absolut och är med största sannolikhet svårt/omöjligt att bevisa eller motbevisa med faktisk fakta.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Japp...här är alla laglydiga till 100%
Inget fusk här inte

Frasse
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ja, ställer man en fråga och inte gillar svaren man får så.........

och självklart här följer alla skatteverkets regler till punkt och pricka! (OBS ironi)

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.