|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, lite kris... Jag tog i morse frugans Yaris till jobbet för att jag skulle skadebesikta den åt henne. Följdaktligen fick hon ta BMW´n. Men jag behöll nyckeln med fjärrfunktionen i, eftersom hemnyckel och "jobbplupp" är på den. Problemet blev när hon skulle iväg och låste upp bilen, varpå den larmade. 1: hade ingen aning om att jag hade larm... 2: Fick bara med en nyckel med fjärrfunktion, går det inte att använda de andra alls eftersom den är larmad? Går det att stänga av larmet med hjälp av de övriga nycklarna, eller måste man ha den jag har? Hon upplevde det som att bilen inte ens låstes upp? bara larmade. hilfe! vill slippa åka hem på lunchen. /Christofer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du låst med en fjärrnyckel och tar en annan nyckel som inte är fjärr servicenycklen tex. och låser upp i dörren så larmar det. Blir så även med en fjärrnyckel som inte är initierad till fjärrfunktionen om du låst med annan initierad fjärrnyckel. Har du bara en fjärrnyckel så bör du koda av den nyckel i bilen som saknas, annars kan förra ägaren hämta bilen när han vill om den skulle hittas, och då lär du få problem med försäkringsbolaget om det är inkodade nycklar på drift. (gäller startspärren) Du får nog vara utan lunch idag :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Men det ska väl gå att låsa upp med plånboksnyckeln även om den är larmad? Och larmet ska väl stänga av när man sätter i nyckeln i tändningslåset och vrider om? | |
|
Den saknade nyckeln är avkodad, ingen fara där. Men det går alltså inte att få igång bilen utan den nyckeln jag har? Hmm. ingen lunch med andra ord... Fan. På defalarmen så finns ju en kodsekvens man kan knappa in om man tappat dosan. (men har en nyckel) |
|
| Adelson: Ja! precis vad jag vill höra! Kan ngn bekräfta? (Nu är det inte plånboksnyckeln som frugan har (den har ju jag i plånboken..) utan en vanlig nyckel utan fjärr. | |
| Vad jag läst mig till och kanske även hört från bmw-handlare, så ska det gå att låsa upp (varpå bilen larmar) och sedan starta bilen med "extranycklarna". Larmet ska då tystna. | |
| Jag har en 320 iTM -04, det är den jag syftar på, mao "samma" bil | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo det går att få igång bilen med servicenycklen dvs nycklen utan fjärr, men larma av går ju inte utan att du startar bilen, men inte så kul för gumman att ha en tjutande bil :) Just därför ska du åka hem på lunchen:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Facit: Jag fick snällt åka hem, för citat" Dörrarna går inte ens att öppna" väl hemma så måste jag ju testa utan fjärrnyckeln och öppnar förardörren, sätter mig i (när bilen piper lite irriterat) och stoppar i nyckeln och vrider om. Bilen startar och larmet slutar tjafsa. Suck... Kärringar. Hon hade ju inte ens provat med förardörren utan det var barnen som inte kom in i sina dörrar. Resultatet blev 5 mil i onödan, sen till jobbet (jag vände ju när jag var framme på morgonen för att halvvägs hem få ett samtal att hon fått skjuts, varpå jag vände tillbaka till jobbet (hade möte) för att ta det på lunchen istället. Och dessutom ingen lunch (2äpplen norpades hemma). |
|
|
Man blir förbannad? ;) |
|
| en aning... | |
|
Ok, då vet vi alla. Glad att jag inte vilseledde dig iaf :) Kommer minnas detta till den gången det ev. händer hemma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.