AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.646

Konstigt elfel?

Bm
5
BmwDennis
Bmw 320i Touring -89
Hejsan! Jag va ute och körde, och då hände nått riktigt konstigt.
RUCKLICHT lampan på Checkpanelen tändes, plus att instrumentbelysningen slocknade på hela panelen, och ena baklyset slocknade. Snälla någon som har ett bra svar på detta?? MVh Dennis
DMZ
Hände allt detta samtidigt? börja med att byta ut lampan till baklyset. Kolla sedan om säkringen gått sönder till instrumentbelysningen? Eller menar du kanske att samtliga kontrollampor Oil-Batteri-osv slocknat i instrumentet?

I så fall kan generatorn vara trasig (utebliven laddning)
Kolla fläktremmen samt laddregulatorn, samt jordning. (dra gärna en extra jordkabel direkt till generatorns chassie)

Om bara ljuset slocknat i instrumentet, så kan du ev, ha kommit åt ljusvredet
detta går att vrida runt = On Off.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Något liknande hände mig för ett par veckor sedan, vad som antagligen orsakade felet för mig var ett kabelbrott till ena framljuset. Antagligen skapade detta ett el-fel som även påverkade all annan belysning.
Bm
5
BmwDennis
Bmw 320i Touring -89
OKej, tack för tipsen. Men generatorn är okej, remar och dyligt är också okej. Vredet till lyset har jag med kollat. Och det var bara belysningen som dog samtidigr som ena baklyset. Men säkringarna har jag inte kollat, men kan det ha inverkan på både instrumentbelysning och balyset? För det känns lite långsökt eftersom det är bara ena baklyset. Mvh Dennis
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej.. nu är inte jag så bra på när e36 började tillverkas. men antar att du har en e30. kan vara nått liknande i alla fall så gör ett försök.

hade/har samma problem med min e36:a i alla fall.

parkeringslyset fram/höger, lyset till instrumenten, baklyset/höger, och lyset till nummerplåten bak slocknade. en säkring som gick hela tiden vid 15-grader.

fick som tipps här att det är kablarna som gick upp från chassit till bakluckan som va skavda och skapar kortslutning.

jag klippte bort skadade kablar och drog nya. en efter en.
men det avhjälpte inte problemet. hade en jord under instrumenten som satt löst. så nu fungerar det för mig hoppas jag.

BMW ownz
DMZ
Säkring nr: 22 Är till bl,a Vänster bakljus.
Säkring nr: 23 Höger bakljus samt instrumentbelysning (låter som det kan vara den här som brunnit av) Förmodligen p.g.a kortslutning i höger bakljus.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
DMZ är detta en e30 vi pratar om? för e36 började väll tillverkas 90? iaf touring?

BMW ownz
DMZ
Frrla: 320i Touring borde nog vara en E30.
Bm
5
BmwDennis
Bmw 320i Touring -89
Japp det är en e30 Touring. Men jag tackar för alla svar jag har fått och vad jag får! Men det låter mest som om att det är 23ans säkring som har brunnit av. troligtvis pga kortslutning. MVh Dennis
DMZ
BmwDennis: Kanske en onödig fråga: Men du vet väl vart säkringsboxen sitter plac på E30? Om inte så sitter den i högt upp motorrummet på föraresidan, du ser en svart box med ett grönfärgat plexiglashölje, du måste lossa 1-2 kryss-skruvar för att kunna lyfta på plexilocket. Du ser säkringsnumrena om du lyser med ficklampa. (halvblind:-))
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
min -88 som jag hade var det elfel på överallt. fixade det mesta genom att skrapa bort ärgning och smörja med tex 5.56.

i vissa fall byta ut kontakter.

(tänkte ifall bara)

jag skulle försöka byta ut säkringen först. de kan bli utmattade med tiden :/

BMW ownz
Bm
5
BmwDennis
Bmw 320i Touring -89
DNZ: Jo jag vet var säkringsboxen sitter hehe. Men tack för upplysningarna ändå haha! ;) Men nu har jag hittat felet iaf! Det va 23:ans säkring som hade bränts av. Tack för allt, nu vet jag verkligen vart jag ska vända mig i fortsättningen när det är något man undrar! Tack alla! Mvh Dennis
DMZ
BmwDennis: Det finns en eller annan anledning till att 23:ans säkring brann av?
Säkringen skyddar även den ena lampan till nummerskyltbelysningen, törs sätta en kaffe med bulle på att felet ligger i skyltbelysningen;-)

Förmodligen så har skyddsplasten till flatstiftets kontaktyta spruckit sönder. Eller så behöver du skrapa bort rost till jorden.
Bm
5
BmwDennis
Bmw 320i Touring -89
DMZ: Okej, ska kolla det också så att det inte händer igen. Takc så mycket! Mvh Dennis :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.