|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har sökt igenom forumet och vill få bekräftat huruvida det är ide felsöka nåt annat eller skrota knarren. Min gamla bmw 525 tds -92, 32k mil har blivit seg att starta varm, tomgång har svajat sedan jag köpte den för 4 år sedan. Förstått från forum att min pump troligen är slut, är vi säkra eller finns det nåt jag bör checka ? Föregående ägare hävdade att pumpen var "nubytt kompis" men jag trodde honom inte eftersom tomgång var ojämn. I julhelgen bytte jag alla glödstift och filter/olja, hade ändå inget vettigare för mig, tomten är ju kommunist. Gamle knarren är körd på allt möjligt skräp, gammal bunkerolja, rme(blev bra tryck med rme), botten skrap ur villatankar, frityrolja(inte så bra tryck då nej). Startproblemen kom mycket plötsligt, över en dag bara, kört den i ett år nu på mack-diesel när den ändå är så billig, tanken o ledningarna blåste jag ur för ett år sedan. Följdfrågor: - Kan det finnas intresse för utrustning ur den, manuell låda, hyfsat nybytt startmotor(tysk), skinn inredning, lastgaller etc eller ska vi skicka hela lasset ? (behöver inte degen, nån kanske kan ha glädje av delar) - Visserligen fel forum-section men nu har du läst ända hit, har kikat på en 300 compact, svårt hitta dem med dragkrok, kan jag knäppa fast biltemas dragkrok för en vanlig 300 på compacten ? Compact kunde passa mig utmärkt när jag ska hänga på crosshojen, orkar inte fisa runt i 80 med släp. Tacksam för svar, tjo sko. | |
|
Ingen som känner sig manad ? Tänkte ge aset en chans i helgen, kolla över de enklaste grejjer som retur spridare, filter etc. Hjälper inte det skrotar jag. Något typiskt symptomatiskt för dessa modeller som jag bör kontrollera när jag ändå river ? |
|
|
Det är väl ställverket /packningarna på på insrutningspumpen som brukar gå??? om den drar in luft på grund av dåliga packningar så brukar tomgången svaja och den blir svår att starta. Se efter läckager. Jag har ingen personlig erfarenhet av tds- motorerna, men en kompis har en och han fick bytt dessa packningar på sin. Delarna är inte dyra men arbetet kostar om man inte gör det själv. Ny pump kostar ca 10000 om jag inte minns fel. pröv att söka med "ställverk" .... MVH Sakke |
|
|
Doktor Sakke. Tack för svar även här. Har innan jag postade här kollat de enklaste sakerna så som läckage, slangar, pump etc. När jag klippte soppaledning framme vid filtret och slog på tändning(dvs förpump) så orkar strålen ca tre meter så det är hyggligt tryck men jag kommer inte kunna döda flugor med den, systemet håller dessutom tryck och det bubblar i tanken när jag sätter tryckluft baklänges vid mitt snitt. Som du ser är mina metoder brutala men effektiva, hatar stå dubbelvikt över transportfordon. Tacksam om du kommer på mer pepp-talk, alla heja-rop uppskattas från läktaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.