|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318i - 90 som bara varvar 5000 varv när den har blivit lie varm, när den är kall så varvar den fullt. jag har bytt olja,filter,fördelare,samt gjort rent luftmängdmätaren. bilen är nybes utan några konstiga avgasvärden och motorn låter och går bra annars. Vad är det som påverkar varvet på motorn bara när den är varm, vad jag vet så finns det inget i insprutningen i alla fall. är det nån som har några tips på vad det kan vara.. Manolito | |
|
Ledsen, men du har troligen en nedgången kamaxel. Mycket vanligt på M40-motorn, och det yttrar sig exakt som du beskriver. Ta av ventilkåpan och känn med nageln tvärs över kamnockarnas högsta del - är det en 'slitkant' på en eller flera kamnockar är kamaxeln boven i dramat. Är kamaxeln nedgången är sannolikt också dina hydrauliska ventilspelsutjämnare slut (igenbeckade), vilket orsakar tickande ventiler särskilt vid kallstart. |
|
|
Det finns andra problem än kamaxeln som orskar dessa problem. Kamaxeln brukar inte bry sig om om motorn är varm eller kall :) Tyvärr ropas det alltid kamaxel när någon nämner M40. Jag hade precis samma symtom på min gamla M40 med bra kamaxel. Den dog vid 4500 varv på trean och högre växlar. På lägre växlar och stillastående varvade den glatt. Om man släppte gasen och sedan ökade försiktigt kunde jag få den att varva ur. Därav drog jag slutsatsen att den inte fick tillräckligt med bensin. Jag har dock ingen lösning eftersom ett havererat vevlager gjorde vidare undersökningar onödiga (: (Dock så var originalkamaxeln fortfarande "som ny" efter 30000 mil) **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Ok men varför får den mindre bränsle när den blir varm , och jag kan säga att kamaxeltick inte finns, det enda är att ca 3 sekunder när man startar den kall låter det från lyftarna sen tystnar det, men det beror ju på att oljetrycket måste upp..... Bilen starar perfekt både kall och varm och den går precis som den ska förutom att den bara varvar 5000 så fort den är något varm på tempmätaren. ME |
|
|
Om du har 3 sekunders 'tick' från det du kallar lyftare (det finns inga lyftare i M40, det är vipparmar med hydrauliska ventilspelsutjämnare) är det ett fel som förr eller senare leder till nedgången kamaxel. Det ska INTE ticka vid kallstart, ventilspelsutjämnarna ska hålla kvar justeringen! Och visst kan en motor med dålig kamaxel gå bra när den är kall - huvudanledningen till att en motor med sliten kamaxel dör vid högre varv är att blandningen blir för fet på den cylinder som är 'drabbad' och lambdaregleringen träder in för att försöka få ner HC-halten i avgaserna. Effekten blir att blandningen blir extremt mager på de cylindrar som har hyggligt OK kamprofil. Med kall motor är lambdaregleringen urkopplad, så då uppträder inte fenomenet alls, eller i alla fall inte lika tydligt. Visst förekommer det andra fel som kan orsaka liknande symptom, men eftersom M40 är oerhört utsatta för just kamaxelslitage, är det det första man bör kolla! |
|
|
ok jag är tacksam för era goda råd, bara en fråga , går det inte att koppla bort lambdan i så fall för att se om den går bättre eller sämre då. vad jag vet så är lambdan med bytt och föresten så är hela motorn bytt till en som har gått ca 21000 mil nu. är det värt att byta kamaxel eller ska man byta hela motorn istället. det kanske går att lägga i en annan motor typ en nyare med 140 hk ????? ME |
|
|
Eftersom du har varvat din motor till 5000rpm kall så får du byta den oavsett om kamaxeln är bra eller dålig :-) Ingen bra ide att göra det, då kan det bli bra mycket dyrare än att "bara" byta kam + vipparmar och hydrauliska ventilspelsutjämnare. manolito, varvar din bil mer i friläge utan växel i än på 3,4,5 ans växel tex? |
|
|
Nääää den varvar inte mer fast det är friläge därimot så kan jag om jag gasar försiktigt få den att varva fullt ( fast den är varm ) både på friläge och med växel i , och det spelar ingen roll heller vilken växel det är...... |
|
|
Om kamaxeln är sliten så att det påverkar gången måste det synas. Lyft kåpan och checka slitaget! **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| hur lätt/kul är det att byta vipparmar och ventilutjämnare? vad behövs plockas bort? | |
|
Ingen aning jag har aldrig gjort det , men blir kanske tvungen att försöka mig på det.... ME |
|
| tjena har precis bytt kamaxel o allt därunder på min m40 det var inga större problem se bara till att få kamaxelremmen rätt och dra inte kamaxellageröverfallen för hårt! men jag har ett annat problem med min m40 när min motor är kall så blåryker den och misständer men fungerar bättre men ej helt tillfredställande när den är varm. varför? jag tänker lamda eller finns det någon form av kallstarts anordning som kan spöka? luftmängdmätare? tacksam för alla svar! | |
|
Säger bara köp ny kamaxel, vippor, tryckare till M40in från KOED.DK och betala drygt 3000kr + frakt istället för det dubbla här hemma. De säljer både nya och begagnade bmw delar. Ibland är det värt att motorrenovera en äldre bruksbil. micke folkesson, blårök kan bero på dina ventiltätningar som är slitna/torra och då bilen är avstängd rinner olja igenom, om du nu inte gick igenom toppen också då du bytte kam + det andra? Den dåliga gången kan bero på tändkablarna, rotor, fördelare!! sålänge motorn gått 20000+ mil. |
|
| frifart näe jag gick aldrig igenom toppen.. men ska kolla över tändkablarna för dem bytte jag aldrig fördelarlock och rotor är nya samt alla vakumslangar skall dock kolla vakumslangarna en gång till kan ju vara nån som sitter lite löst så det drar lite tjyvluft iaf men först o främst ska jag byta bromsarna runt om och motionera oken fram kan ju vara kul att få stopp på bilen nån gång då och då... | |
| gjorde en märklig upptäckt idag när jag skulle åka en sväng med bilen nu går den helt perfekt både varm som kall och ingen blårök vad jag kunde se? det regnar ordentligt idag alla andra dagar har det varit varmt och fint väder vet inte om det ska göra nån skillnad tycker själv det låter konstigt men vetefan... jag har även kört lite över 50 mil sen kamaxel bytet kan det göra någon skillnad? alltså att alla packningar har fått sätta sej ordentligt samt att kamaxeln blivit inkörd? jag har ingen aning tamejfan men imorn ska jag iaf byta bromsar ska passa på o kolla lite kring motorn och eventuellt efterdra bultar till insug och dylikt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.