|
|
|
|---|---|
|
Köpte en begagnad 320i cab -08 för ett par veckor sen. Vid första tvätten idag visar det sig att det droppar in vatten i överkant på dörrarna lite varstans. Det kan väl inte vara normalt? Körde borstlös högtryckstvätt på Statoil. Frågade säljaren (på BMW Group Solna) innan jag köpte den och han sa att högtryckstvätt är OK. Det är min första cab för övrigt, så jag har inga tidigare erfarenheter av sånt här. Bilen har gått 1500 mil. Enligt säljaren hade den inte råkat ut för något, ingen verkstadshistorik. Men man kan ju undra. Vad säger ni andra som har E93 cab - brukar det droppa, hur ska man tvätta? /Erik | |
| Självklart skall bilen hålla tätt! Jag föreslår att du gör ett besök hos BMW i Solna om det nu var där du köpte den och förklarar läget. | |
|
Jag har tvättat åtskilliga cabrioleter av olika modeller och märken, med tyg eller plåttak, och har aldrig varit med om att någon varit 100% tät när man spolar på rutans kanter som ligger an mot listerna. Några droppar kommer alltid in på rutans insida. Wargen |
|
|
Tack för svar. Till saken hör kanske att bilen inte blev ren efter en vända i tvätten (alpinvit...) så jag fick en ny pollett och körde ett varv till. Efter första varvet såg jag några droppar men de flesta kom andra gången. Det kanske blev för mycket med två högtryckstvättar på raken. Har kört i regn och rusk, och den har stått ute, utan att jag sett några spår av läckage. /Erik |
|
|
När jag tvättar både min coupé och cab, spolar jag bara vatten framifrån på rutorna, det vill gärna komma in lite vatten annars, just p.g.a att det inte finns någon rutram. Sen är det väldigt svårt, om inte omöjligt att få bilen ren med enbart högtryckstvätt, bilshampo och svamp är det som gäller. BMW CS #5206 |
|
|
Först, grattis till nya bilen :-) På min cab, med tygtrasa iofs, kommer det alltid in lite vatten när man högtryckstvättar. Har inte testat i maskin men även hemma på gården så kommer det in droppar vid "vecken" på taket, alltså där taket delar sig ovan rutan. Även om man spolar på rutorna bakifrån kan det komma in mellan rutorna. Har en bekant vars Peugeot 307 cc som ju även den har plåttak läcker in lite vid maskintvätt. Jag har en känsla av att dagens maskintvättar drar på rätt hårt och det klarar inte våra ramlösa rutor så bra. Det är nog att acceptera att det kommer in lite, några droppar alltså. Kommer det däremot in så pass mycket vatten att det blir blött är det nåt som är galet. Din bil är ju i princip flång ny så det får dom fixa gratis åt dig på Solna. Annars är det väl bara att vänta på lite mer vårväder så man kan ta fram cabben och njuta av att köra öppet :-) /Niklas Fransosen |
|
|
Jag fick också in vatten i skarven vid framrutan när jag högtryckstvättade min E46,a med tygmössa häromdagen, irriterande då det aldrig hänt förr, självklart skall man inte spruta direkt motskarvar för att provocera fram läckage, det kan man nog göra på vanliga bilar med om man vill. Jag körde 4 mil direkt efter tvätten och det fortsatte att droppa in vatten under hela resan. Min teori är att gummit inte tätar lika bra vid 2+ som på en solvarm bil i juni. Gummilisterna behöver nog exstra omvårdnad med silicon eller något annat medel för at hållas mjuka och täta även på vintern. \Matsh |
|
|
Tror nog Matsh är lösningen på spåret faktiskt :-) Att man inte tänkte på det själv.... BMW har (i alla fall haft) en gummipflege som jag har kladdat på på min med jämna mellanrum, för att hålla gummit mjukt och fint. Finns så klart andra guckor som fungerar lika bra. Fast om man få lite fukt på insidan av rutan tvättar man ju genast dom med vilket man inte kan säga att man gör särskilt ofta annars... Inte på vardagsbilen då :-) Niklas Fransosen |
|
|
Det kom in två droppar nu på morgonen också. :-( Hoppas det var sista skvätten från gårdagens tvätt, och inte att taket blivit otätt på kuppen. Väntar och ser innan jag kontaktar BMW Solna. Och det får nog bli handtvätt i fortsättningen. /Erik |
|
| När jag körde min E92 i maskinhögtryck så kom det in vatten på samma sätt som på din E93. Det beror troligen på att bilen saknar fönsterramar i dörren. Jag rekommenderar dig att skippa maskintvätt, det känns goare i själen att tvätta för hand vilket är ett extra plus. | |
|
Var och frågade efter just gummipflege på BMW i Lund, men de sa att BMW inte har något sådant, men de har haft fel förr. Eller kanske det har utgått? Wargen |
|
|
Google påstår (i en prislista för originaltillbehör till 6-serien, daterad 2008) att man kan köpa Gummivårdsmedel, 300 ml, beställningsnummer 83 12 0 301 480, till ett pris av 65,00 inkl moms. :-) /Erik |
|
|
Tack för tipset Erik! Ska kolla upp det där lite närmare. Borde ju finnas något medel tycker jag. Wargen |
|
|
Uppdatering. Har kört bilen i samma automattvätt några gånger till, och vid vänster bakruta har läckaget ökat så att det rinner snarare än droppar. Har nu haft den inlämnad på BMW Solna, de upptäckte att en tätningslist inte satt som den skulle, och det ska nu vara fixat. Så långt allt gott och väl. Men. Tvättade bilen i söndags kväll, lämnade in den ren och fin i måndags morse. När jag fick tillbaks den var den full med prickar av något som torkat in. Enligt uppgift bara vatten - de hade spolat den för att hitta läckaget. Den behöver nu handtvättas, fläckarna sitter rätt bra. Jag bad om ersättning för en handtvätt men verkstadskillarna vägrade. Trist att behöva åka hem med en smutsig bil och sen lägga tid/pengar på en tvätt direkt igen. Hittills har jag haft bra erfarenheter av BMW Solna men den här gången levde de inte upp till sina höga kvalitetsanspråk. /Erik |
|
|
Som sagt, maskintvätt funkade inte vidare på min cabbe heller. Problemet är just hög(t)tryck nära fönsterskarvarna. Jag la om mina vanor till att bara köra handtvätt. Alltid renare och alltid billigare. Inte fel. :) Tråkigt att verkstadskillarna inte kunde lämna ifrån sig en ren bil måste jag säga. Mina egna erfarenheter av Bmw Solna är bara bra. |
|
|
Cab = entusiastbil = handtvätt! Jag vet, inne på 3:e caben... Cab-Ing |
|
|
Tanken med moderna cabar i plåt är väl att dom ska gå att använda året om i ur och skur och då borde man kunna förvänta sig att dom fungerar även i skur oavsett om den kommer från himmelen eller en tvätt!!! Tycker det är klent av BMW att inte lyckas fixa en cab som håller tätt. Visst, som vi sagt tidigare så kan man acceptera några fåtal droppar iom att det inte finns några kanter runt dörrarna men ändå. Sen att BMW Solna lämnar tillbaka en skitig bil, ja jag vet inte men jag tycker det är minst sagt dåligt. Jag håller till viss del med om att en cab är en entusiastbil, men kanske ändå inte för de allra flesta varför dessa moderna cabar borde kunna funka även efter en maskintvätt. Målgruppen är nog inte entusiaster i första hand utan snarare en fräck andra bil till lilla frun. No offense här grabbar :-) Jag tvättar nu bara min för hand, för det är mental avkoppling för egen del. Sen att jag slipper maskinrepor och kanske sparar en slant, det är bonus. Hur som, det är dåligt att din bil inte håller tätt och det är lika dåligt att Solna inte kan lämna ifrån sig en ren och hel bil!!! Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.