AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.596

Hur trimmar jag enklast en M3 E46?

St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
tjo,

har en bmw m3 e46, helt orginal

någon som har någon bra ide om hur jag ska preppa motrn?

nåt som man verkligen känner skillnad med, tex turbo,kompress

Men måste de bytas en massa mer saker för att de ska hålla?

Priser och ev, hemsidor vore kul!

tack! :P

Stoffo:

Länk
St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
Tackar, vet du någon sida som säljer turbo? så man har några alternativ :P

stoffo: Det bästa alternativet är en kompressor från ESS. Dom har garantier samt att motorkaraktären är bibehållen, vilket i alla fall jag tycker är ett stort plus. Har iofs aldrig åkt i en M3 E46 med turbo men min gissning blir att det inte alls är samma orginal-känsla som med kompressor..
St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
Okej, säg att man köper CFR550 för runt 85-90.000kr "vad nu dollarn står i"

Hur ska jag kunna montera nåt sånt? svårt? Har inte tummen mitt i handen men endå ingen mek.
eller finns det ESS ställen i sverige?

och hållar motorn med CFR550? Någon med erfarenhet av detta?

Finns det någon som åkt/kört en m3a med CFR550 kit?

vore kul att höra om det är någon extrem skillnad?

För att få en ESS kompressor installerad måste du åka till dom i Norge. Där får du ha bilen stående i en vecka ungefär.

Har åkt i en M3:a med 460 kittet har jag för mig att det va. (hittade inte det på hemsidan nu, men det var något år sedan han installerade det så utbudet kan ju ha ändrats)..

Hur som helst så tycker jag att det var ett utmärkt val då motorkaraktären var exakt som orginal fast med det lilla tillägget att det skjuter på utav
h----e...:-)

Kankse inte extrem skillnad som du uttrycker det. Men 117 hk extra känns ju minst sagt markant... Nämnas bör att kompressorn var relativt ny då jag åkte med så han gav inte helt fullt eftersom den måste köras in i 100 eller 200 mil...

Men om du skulle välja att montera ett 550 kit så lär det ju kännas med ytterligare 90 hk mot det kttet jag åkt med i:-) Finns några här på forumet som har dessa kit på sina bilar så vi får hoppas att dom hittar hit så dom kan ge dig lite fylligare info än vad jag klarar av med blott en enda åktur...

Mvh
Dennis
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Här kanske du kan hitta något begagnat fynd: Länk

Det jag har hört om denna motor är att den är otroligt tålig och ska inte ha några problem som helst med överladdning!

Lycka till
St
25
Stoffo
Bmw 525 -02
Bmw M5 e60 -05
De lutar nog åt CFR550 fårn ESS

Är det svårt att montera själv? någon som vet? eller gäller inte garantierna då kanske?

Stoffo
Jag har deras gamla vortec-kompressor i vår m3:a, den ger 482hk på bakhjulen och jag har kört med den i tre år och allt fungerar klockrent. Då går bilen dessutom mycket på bana.
Perssonligen skulle jag aldrig falla mig in i att montera den själv då det inte blir många kronor extra vid nyköp av kompressor. Dom vet vad dom gör samt bänkar den före och efter och kollar så mappen är riktig. Ska du göra detta själv hemma så kommer det garanterat kosta lika mycket som hos ess fastän du själv fått montera kittet.
Men självklart är det en smaksak och beroende av hur händig du är, samt tillgång till bänkning och mapp.

Annars kan jag bara rekomendera ess då vi haft tre bilar med kompressor från dom och alltid varit lika nöjda
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Länk

Där finns det godis :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.