AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.399

Min nya bil Alpina B10 '99 =)

Hejsan,

Jag köpte ny bil i helgen, en svart Alpina B10 4.6 Touring, årsmod 99
Importerad 01 av Jarls Bilservice i Helsingborg. Bilen är i utmärkt skick in och utvändigt, den har dock rullat 24k mil. Men den känns fräschare än farsans Saab som gått 2k. Nya michelinpilot däck, ny vinruta och stålkastarglas. Det som inte funkar är rumpvärme i passagerar stolen, samt att PDC är urkopplat då en sensor baktill glappade vilket resulterade i att den pep lite hur som helst.

Tyvärr har inte vädret tillåtit mer än 30 mils körning men hittils är jag snuskigt glad varje gång jag fått ursäkt att köra den en sväng. I söndags sa jag till tjejen att jag behövde köpa snus (hade ändå en halv dosa kvar) och tog den låånga vägen till macken.

Vilken bil det är! Jag ser fram emot att diskutera erfarenheter och problem som säkert lär dyka upp.

Här är blocketbilden, ska fota lite bilder med polarens Nikon D700 när våren smygit sig på.

Framtidsplaner är att vårda den väl, och kanske en vacker dag slänga på kompressor så den blir den ultimata dräparkombin =)

Länk

mvh Visse
Gemini__
Grattis, bilen ser kanonfin ut. Härliga bilar det där.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Grattis till en fin bil.Finns ju inget roligar än att få ut och åka i nya bilen:)

Min imola Länk
Håller med om att den ser riktigt fin ut!! Men vad är det för backspeglar? Montera tillbaka orginal alt. ett par orginal M5 speglar. Tycker det skulle ta upp helheten ett litet hack..

Grattis till en riktigt fin bil!!

Mvh
Dennis
Tack för era kommentarer =)

DennisH: Backspeglar var enligt säljaren någon sportvariant som fanns som tillval då den beställdes. Det är iaf inget hemmasnickrat, då jag såg samma speglar på en annan alpina jag var spekulant på. Jag tycker själv orginalvarianten är mer stilren. Dom sportiga speglarna tar bort lite av sleeperkänslan. De är minimala små bubblor under lacken just på speglarna med så dom ska bort förr eller senare. Vad kan det tänkas kosta att byta till orginal tro?
Aha, ok. Tyckte det såg ut som M3 E36 speglar. Men som du säger skulle ett par orginal verkligen göra att den får en riktig sleeperkänsla:-)

Vet inte priset exakt. Men det kostar nog mellan tummen o pekfingret 5-10.000:- inkl. lack och montering skulle jag gissa..

Mvh
Dennis
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Snuskigt fin bil!
Tycker absolut du ska montera kompressor. Kompisen har en
b10 sedan med STOR kompressor. Allt hemmabyggt.. Ger i nuläget ca 500 hk+ med helt orginal motorn oöppnad samt orginal automatlåda. Har kört låga 12:or med den på strippen och den har än så länge hållt hur bra som helst i 2 säsonger. Det kallar jag kvalité!
mr ozz.

Wow! Dra på trissor. Jag förutsätter att kompisen är rätt duktig då och kunde komma undan hyfsat billigt. Jag menar ESS's satser ligger ju på 50k å slänga på trim för mer än halva bilens inköpspris, kräver både galenskap å sparande. Men galen behöver ju inte vara negativt alla gånger?
Jag vill helst inte påverka hållbarheten för mycket, men så länge man kör vettigt verkar det som det håller men det vore kul att lämna E55 AMG bilar bakom sig när chansen fås =)

Men det är nog ett projekt för nästa år, kanske fixa kommande vinter eller så.

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
När han köpte sin alpina för 4-5 år sen så kostade dom det dubbla mot vad de gör idag.. Han har byggt mycket stabilare fästen till kompressorn, större kompressor och intercooler etc. än vad ess tuning har i sina kitt. Han har lagt betydligt mer än 50 k på trimningen. Mappningen har turbocenter gjort.
mr.ozz har du bilder på bilen ?
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.

Grattis till bilen.

Visst är det lustigt, att man kommer fram långsammare ju snabbare bilen är? (just att man alltid tar den långa vägen)... Samma problem här...

Har inte haft några problem hittills, haft den bara i 6 mån förvisso.

Förutom kanske då hastighetsbegränsningarna och längtan till sommardäcken.

Lycka till
Med vänlig hälsnig
Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.