AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.930

löda på lågnivå kablar på original stereo e39

Visa användare
47
bogge3
530iA M-Sport -01
Jag ska löda på lågnivå kablar på min original stereo i min 530 e39. Dock har jag inte hittat några kondensatorer som har beteckning 1uF/16V. Så nu undrar jag om de skulle gå med någon av dessa: 4.7uF/16V, 0,47uF/35V, 10uF/16V, sen har jag några som det står 10M 35V på! Någon som vet?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är ganska säker på att 4.7uF/16V skulle funka bra annars har elfa kondensatorer på 1uF/35V för 7:-/st , skicka powerpost till Folke för han vet detta.
Det är mera en fråga om plats osv, om de skall ligga inne i stereon under plåthöljet osv. Mindre än 1uF kan innebära lite förlust vid de lägsta frekvenserna, medan större än t.ex 4,7uF och högre spänning än t.ex 16 eller 25V också innebär större kapsling på komponenterna.

FP
Förlusten är beroende på frekvensen, kapacitansen och impedansen i efterföljande steg. -3dB frekvensen räknas ut enl följande: F(-3dB)=1/(2Pi*R*C). Exempel: 1uF och 10KOhm > ~16Hz Länk

Riktigt så här enkelt är det inte om alla faktorer skall tas med men det ger en fingervisning.
Exemplet räcker mer än väl för att hitta brytfrekvensen för t.ex 3dB. Helt klart är det flera faktorer som påverkar, t.ex så brukar inte impedansen vara konstant över hela frekvensområdet för ett efterföljande steg, därför är det tämligen meningslöst att räkna för noga osv. Man kan lätt kompensera för ev. fall på på de lägsta frekvenserna med tonkontroller eller "bassboost" och allt vad som brukar finnas på stegen osv.

FP
Ba
27
BasseBeemer
Bmw 525i -93
Hur går man tillväga för att göra detta?

Har en 530D e39 -00.. Men har navigator och grejor, men har funderat länge på en baslåda.. och nya högtalare.

Tacksam för svar!

Mvh Sebbe
På mektipset "Lågnivå/Scanner E39" finns bilder och instruktioner för den vanliga Business-stereon.
I ditt fall sitter huvudenheten bak i skuffen osv, det ser inte likadant ut, kan inte svara på om det är likartat inuti.
Du kan alltid ta ut signal via befintliga högtalarkablar osv och koppla in slutsteg/baslåda.
Sök gärna runt bland tidigare trådar, det finns mycket skrivet om detta ämne.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kolla vilken radiomodul du har , troligen en Becker BM24 , isåfall kan jag skicka bilder på lödpunkterna för lågnivå om jag får din mail:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.