AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.133

3.0 CSi

Sida 2 av 2
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Jo, ljudet av ett trippelförgasararrangemang kan inget insprutningsystem tävla med. Jag har trippelinsugen liggandes. Vore dock kul att få fart på bilen med insprutningen då jag lagt ner en del tid med installationen av denna. Kommer jag inte på någon lösning inom den närmaste tiden så blir det förgasare.
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Verkar vara många kunniga här så jag passar på att fråga. Jag och min gamle far håller på att försöka få ordning på en gammal 3,3L som han har haft i garaget i 20 år. Det är ju dubbla Zenith och det verkar nästan omöjligt att få en vettig inställning på dom.
Nu senast gick motorn med superkraftiga vibrationer på tomgång och när man gasar till så dör den nästan.

På högfart funkar den, så det borde väl vara något med tomgångsventiler eller? Skulle vara tacksam för alla tips! Jag plockade ner förgasarna helt och rengjorde, grundinställde mm. Då funkade dom fint, bara det att de hade en CO halt på 10% ju mer vi har försökt få till det ju sämre har det blivit...
Finns det nån expert som kan ge tips?
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har du synkroniserat förgasarna?

Se till att du inte har något läckage vid förgasarfoten, går att läcktesta medelst startgas, spraya startgas vid förgasarfoten, ökar tomgången finns läckage.

Kopplar automatchoken ur då motorn blivit varm? CO-halten tyder på att det troligtvis har med den att göra.

Då du endast rengjort och inte bytt några munstycken kan felet ligga i något av ovanstående och/eller att de inte justerats in korrekt med blandningsskruvarna.

Eller har du möjligtvis ändrat på flottörnivån vid demonteringen och rengöringen?

Går bilen jämt på tomgång nu? Ser alla stift likadan ut. Har du jämn kompression på alla cylindrar?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.