AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.135

3.0 CSi

Sida 1 av 2
MiniCooper
Funderar på att köpa en 3.0 CSi under sommaren. Någon som har koll på soppaförbrukning på en sådan vacker vagn, och ett ungefärligt prisläge för en bil i toppskick?
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Ursäkta frågan men varför är soppaförbrukningen av vikt när man funderar på en sådan bil? Det känns ungefär som att fråga hur fort den går. Obs! jag menar inte att vara spydig.

Felix
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Blandad körning runt litern, stadskörning något mer, långkörning 0.85. Priserna varierar ganska kraftigt, men ett ex i toppskick kostar ca 80 000 och uppåt, liken kostar idag nästan ingenting.
Jarls bilservice (www.jarlsbilservice.com) har en CsA duger det ?? annars är det ofta så fina Csi är dyra , liken billiga något mellan läge existerar sällan...
MiniCooper
Anledningen till soppa-frågan är det att jag just nu har en Mini Cooper som är jäkligt billig att köra med. Pluggar nämligen, och då har jag inte råd att köra med en bil som drar för mycket. Synd att sälja Coopern, köpa en CSi, och märka att det är för dyrt att köra med den. Har läst att den ska dra 1,75 l/mil, men tycker det låter överdrivet. Det avskräcker ju en aning om det stämmer!!
1,75 kan du nog glömma. Den 2500A jag hade drack 1,4 l/mil blandat. Detta var med en sedan med automat och dubbla Zenit-förgasare som antagligen inte var rätt inställda. Så Johnor ljuger inte för dig.

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
MiniCooper
Okej, det låter bra! Man ska alltså inte lita på uppgifterna om förbrukningen på denna siten?

Länk
jo
972
johnor
Märkliga siffror dom presenterar, 1.7 liter för en 2800 cs låterhorribelt!!!, måste vara inräknat rosthål i tanken samt anliggning på alla fyra hjulen! Jag har aldrig kommit över 1.3 i bränsleförbrukning med vare sig 2800 cs eller 3.0 CSi, och då kör man inte inom lagens ramar. Märkligt nog sjunker siffrorna drastistkt för årsmodell 75 och 76 (egentligen en 75:a), men jag vet att de sist tillverkade CSi:erna har L-jetronic i.st.f D-jetronic.

BMW har ju alltid varit känd för att hå låg bensinförbrukning i förhållande till den effekt som finns. Min M6:a kan man också få att dra runt litern vid lugn körning men den kan å andra sidan äta betydligt mer vid inspirerad körning, allra helst i stadstrafik.

Vad det gäller förgasarversionerna av E9:an är väl inte de dubbla Zenitharna någon höjdare precis, försök få tag i en med insprutning.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Bilarna är gamla och oftast i väldigt varierande skick. Man kan inte säga en generell bränsleförbrukning på bilar som är så individuella. Jag har haft åtskilliga 3,0:or och bränsleförbrukningen har varierat avsevärt. Johnor uppgifter finns ingen anledning att betvivla, dock tror jag att han inte är lika tung i högerfoten som undertecknad. Min förbrukning ligger på allt från litern blandad körning, till 2,5 (rolig) blandad körning. Oftast hamnar man på 1,4-1,6.
Om du inte är originalfreak kan man använda en l-jetronic insprutning. Lite mickel med insugningsröret, men väldigt bra bränsleekonomi. Har aldrig haft så låga soppakostnader i en 3,0 som med detta på en frisk motor.
jo
972
johnor
Pompe har nog rätt där, bilarna skiljer sig åt beroende på hur de skötts och hur de är inställda. Men relativt sett är BMW en bensinsnål bil om man jämför med andra bilar med samma hästkraftantal, vikt och motorvolym, i och för sig är ju inte det anledningen till att man väljer BMW, men det är definitivt inte negativt.

Skall bli intressant och se hur min E9:a kommer att gå med en 3.5 liters L-jetronic, med trimkam och lite modifierad topp, det blir start till helgen som kommer.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Mina erfarenheter vad gäller Zenith kontra D-jetronic är att ett par bra förgasare slår insprutningen med hästlängder vad gäller förbrukning, men inte i körglädje.

Johnor- Lycka till med ditt bygge, det kommer säkerligen att bli en rolig maskin. Tänk på att om du skall använda originalinsuget till 3,5:an får du lite problem med platsen vid vacuumklockan, där insuget tar emot. Jag har använt klockan från en gammal 320 och kapat av ett hörn på 3,5 insuget.
Har senare sett modifieringar där man använder gamla 3,0 insuget (bananböjarna) och kopplar l-jetronicen till det. detta borde vara en enklare lösning. (Fanns på senare 3,0 och äldre e23.)
jo
972
johnor
Jag har använt L-jetronics original insugningsrör som satt på m90 motorn och original vacuumklocka från en 2800 cs utan att det tar i någonstans, kan tämkamig att csi vacumklockan kan vålla problem.

Däremot har jag haft ett litet helvete att hitta det rätta bensinpumpsreläet till denna motor. Upptäckte eftar att ha monterat allt och kopplat in alla kablar enligt kopplingsschema från E9:an och 635 -80 där motorn kommer ifrån att det saknades ett bensinpumpsrelä. Lätt fixat trodde jag och började leta. Efter mycket om och men har jag nu fått tag i ett 11 stifts dubbelrelä som ser att att vara rätt, det har Boschnummer 0 332 514 103, väntar dock på ett relä med nummer 0 332 514 105 vilket torde dyka upp imorgon om allt flyter enligt planerat.

Skall bli intressant att se om 105 reläet är lika som 103 reläet, lite osäker på en del stift som inte har samma nummer som det kopplingsschema som jag har, någon som har några erfarenheter?

Inte kul att koppla in ett felaktigt relä med resultat att boxen kanske förstörs.

/Johan
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Johnor, får man fråga vad du plockade i för kam?
jo
972
johnor
297 graders Schrick-kam, hoppas att det skall ge runt 240 hk med ett effektavgassystem. Har satt dit en 5vxl sportgetrag med korta växellägen och en diffad klump med 2.8 utväxling, vilket förhoppningsvis borde göra den rätt pigg.
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
känns konstigt när någon funderar i ekonomiska banor när man skall köpa en klassiker som en 3.0 csi ...en sådan bil är värd att bevara åt efter världen..har du inte råd med soppan hur skall du ha råd med försäkringen..??? delarna den kräver m.m du kanske skulle fundera på att ha kvar mini copern som en andra bil att köra med på vintern eller när 3.0 skall repas för det är inte billigt med delar till en sån
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Jag har haft två st 3.0 CSi och trots idoga försök att ställa in dom bla på rullande landsväg har dom inte gått ner under 1.4 blandat.

Jag har nu en 3.5 liters motor från en M535 -91.
Visst var det problem med insugningsrören men vi gjorde en annan lösning än det nu diskuterade.
Vi tog bromskraftsförstärkaren från en gammal 528 istället. Dvs ut med vakuumklockan och in med hydrualik till bromsarna. Funkar skit bra och motorn fick ju plats...
Du såg det ju johnor.
Har också en snäll Shrick kam och motorn är bromsad till 185hk på bakhjulen, dvs c:a 230hk.
Drar cirka litern i 140 på landsväg med en omkörningar.
Skall ställa in motorn igen på en rullande landsväg på fredag så vi får se var jag hamnar då.

johan
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Håller med uffe12a. en 3.0 csi är ju väldigt långt ifrån ett ekonomiskt alternativ. Som studerande så har man ju skral ekonomi och att i ett sånt tillfälle köpa en bil för mer än 75000 kr plus försäkring som blir löjligt dyr även om man har högsta bonus verkar ju inte så smart. Mitt råd (i den mån det nu skulle ha någon betydelse) är att vänta med köpet. Satsa på en ekonomiburk och mindre studielån istället...
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
löjligt dyr försäkring ?

betalar 4000 för en helförsäkring helår
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Ingen av er som har testat att köra med
Weber 45:or på 3,5L M30?
jo
972
johnor
Överväger att göra detta sedan det visat sig att den L-jetronic jag har på min 3.5 inte fungerade. Jag får inte bensinpumpen att gå igång via bensinpumpsreläet, bensinpumpen går dock om man kopplar förbi kallstartsmekanismen, har dock mätt upp dessa komponenter och de ser ut att vara helt OK. Jag får gråa hår snart av detta.

/Johan
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Skulle vara roligt om du delade med dig av
dina erfarenheter om du testar.
Har själv inte valt vilken kam jag ska, annars
är nog allt annat bröte fixat.
Webrar är väl bra mycket roligare än insp.?
Då kan man ju skrämma småbarn;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.