AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.131

Har begpriserna verkligen rasat?

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden när det i pricip inte gick att hitta en 530i E60 för under 200' och en 530i -03 E39 kunde betinga över 150'. På mindre än ett år så har båda dessa modeller tappat rejält i värde så att dom inom kort skulle ner rejält mycket tror jag inte. Självklart borde en del av de 530i E60 som annonseras för 180-190' ner lite i pris för att vara intressanta. Utbudet av 530i E60 i 155-200' är stort så ska du sälja hyffsat fort så måste du antingen lägga dig rätt i pris eller sitta med en bil som sticker ut bra utrustningmässigt eller med låga mil.

Sen tror jag inte riktigt att en 530i E39 -03 generellt ligger på 70-80' än. Kanske något enstaka ex som sålts för dessa pengar.

___
//Ulf
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
...och jag tror raset fortsätter nedåt även för den "värdebeständige" E61:an.
Det är trots allt en stor, tung konventionell kombi-bil med fossildriven hyvelbänk under huven.

Snart är det väl bara bilar liknande Chevy Volt och Opel Ampera som har något andrahandsvärde att tala om. Om inte generalagenten hinner gå omkull först vill säga ;)

Det verkar gå mot en slags "new world order" när det gäller bilar i dagsläget.
Snart törs man väl inte handla en dyrare fabriksny kärra, då lagar och beskattningsregler är osäkrare än någonsin.

Martin E
@coldhex

Det är sant att utbud och efterfrågan styr men som med allt annat så går allt att sälja till rätt pris.
Enkelt sjunker dyra bilar mest i en lågkonjunktur, E61 är en dyr bil.

Vad tror du din bil ör värd Coldhex ?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ingen aning bryr mig inte heller eftersom jag nyss köpte den och ämnar behålla den några år. Min poäng är att begpriserna inte har påverkats så katastrofalt som man kan förledas att tro om man prenumererar på aftonbladet. Det är inte många som vågar köpa bil idag, men inte heller många som är beredda att sälja så till viss del jämnar det ut sig. Och nu pratar vi inte Volvo och Saab är väl bäst att påpeka.

Redan i en annan tråd konstaterades att det fortfarande finns folk som har jobb i vissa fall mer pengar än innan krisen (minskad skatt, ränta etc). Därmed behöver inte BMW återförsäljarna minska priserna mycket mer än vad som normalt är betingat pga årstid och bilars värdeminskning etc. Jag har haft hyfsad koll på begmarknaden senaste tiden och allt som är ett litet steg längre ifrån bruksbilen eller köra från A till B bilen håller priset hyfsat bra. Kolla tex. M3 E46 som har legat runt 200' i ett år för en -02:a.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag vill påpeka att jag INTE sitter och tror att E61 med M-sport skulle klara sig ifrån prisfall som någon skrev! Mitt inlägg handlade om att det är mycket dåligt utbud på E61 525/530 med just original M-sportpaket just nu. För så är det.
Martin E
Coldhexan
Jag tror du har en poäng men de bilar som rasar mest är väl kapitatlisternas favorit BMW 750. Ny pris närmare en mille. Bara öppna dörren kostar 100 lök minst.
Dom girigaste är dessa gubbar..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.