|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Gunget |
Under pågående finanskris så har jag sett många braskande rubriker om att "nu är det köparnas marknad". Men hur illa är det med begpriserna i praktiken? Om man kollar på blocket så verkar det snarare som om "rätt specade" bilar håller emot hyggligt medan "fel specade" bilar har tappat rejält. Nu är det i och för sig så att utannonserat pris är en sak och faktiskt försäljningspris en annan, men utsatt pris torde väl ge någon form av vägledning. Med "felspecad" bil menar jag långmilade importbilar med udda utrustning (mysko färg, ¨t.ex. tyskspec a´la standardstolar i skinn, inte sportratt och ädelträ i hela bilen). Sedan kan man ju tänka sig att volymbilar (typ Volvo V70) med låg individualiseringsgrad har tagit mer stryk än en BMW (där köparen oftast är kräsen vad det gäller utrustning, historik etc). Vad är er syn? |
|
Jag har uppfattat det som att privatsäljarna fortfarande tror att det är högkonjunktur, medans bilhandlarna - som är beroende av snurr i lagret - sänkt priserna till mycket lockande nivåer. Mina senaste 2 bilar har jag köpt hos handlare och dessa har legat prismässigt i nivå - eller lägre till och med - än motsvarande privatbilar på blocket. Med alla de fördelar som handlarköp innebär (garanti, inbyte, finans) så ser jag ingen anledning alls att köpa hos en privatperson. ______________________________ //Lövet |
|
|
Tycker priserna tappar ungefär som dom alltid gjort. Kolla tex. M3 E46 -02, dessa har legat kring 200k strecket i ett år. Dessa har kanske minskat från 230-200 på ett år dvs en helt normal minskning. Många är fortfarande beredda att betala lite extra för upplevelsen. Volvo och Saab däremot är en annan sak. |
|
|
På Saab verkar det vara fritt fall på priserna, fyndläge för den som letar familjekombi. En välutrustad 9-5 -06 verkar kosta runt 100k nu. Otroligt prisvärt för en bil som kostade 350k för 3 år sedan. ______________________________ //Lövet |
|
Gunget |
Finns ju en förklaring till att 9-5orna har fallit som stenar! Dom rasade ju även innan "krisen". Oerhört problemtyngd bil..... |
kilroy |
"Jag har uppfattat det som att privatsäljarna fortfarande tror att det är högkonjunktur, medans bilhandlarna - som är beroende av snurr i lagret - sänkt priserna till mycket lockande nivåer." Jag tror Lövet har en poäng där. Tids nog lär privatmarknaden börja svikta också. En fråga...har det inte varit ovanligt många M5 E60 till salu på blocket den sista tiden? Jag tänkte själv sälja både min M5 och min Audi till våren. Iofs är jag inte speciellt orolig eftersom båda bilarna tillhör en kategori som det alltid finns köpare till, inte minst i Tyskland. Vi får väl se... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Gunget, Vilka problem finns det med SAAB 9-5 mer än ägarförhållandena? Min kära far är på väg att köpa loss sin leasingbil, just en SAAB 9-5. Tacksam för svar. E |
|
|
Det finns tyvärr väldigt mycket snack runt Saab också. Det som funnits som allvarliga problem är oilsludge på årsmodeller 1998-2003. Detta har Saab löst med hjälp av en förlängd 8 årig motorgaranti, men den förutsätter att bilen blivit servad med rätt intervall (+- 250 mil) Mycket mer än så är det inte. SID display tappar pixlar, backspeglar kan ärga, bakre stötdämpare på kombin slits ganska fort. ______________________________ //Lövet |
|
|
Klart att priserna pressas neråt på de bilar som säljs när ekonomin faller. Att en 7år gammal M3 går för 200' ser i alla fall inte jag som något konstigt. Allt prat om att priser rasar och att man gör såna förlust affärer är jag dock inte riktigt med på, för krisen kommer inte vara här för alltid. En dag vänder det och nybilspriserna sticker uppåt igen och beg. marknaden lär följa efter. Förlusten gör man ju inte förrens man säljer så min teori är att en bra affär är att handla så nytt som möjligt nu till bra priser och sen njuta av en ganska liten förlust om ett par år när ekonomin stabiliserats. |
|
|
Huvudsaken är att man är nöjd med sin bil, sen får det gärna kosta lite extra jämfört med om man köper något deprimerande som V50 flexifuel eller saab biopower eller liknande. Skulle aldrig köpa en sån bil även om de står i 30% av priset av min. Trots lite knirr och knarr i E61:an (de berömda gummilisterna) kör jag med ett bredare leende på läpparna än jag nånsin gjort i någon bil :-) |
|
|
Bilfirmorna är beroende av snurr i hallen, för en bil som står är en hundraprocentig förlust. Alltså säljer man hellre billigt än riskerar stå med den i oändlig tid. Privatpersoner behåller hellre bilen om de inte är absolut tvungna att sälja eller är prisokänsliga (=stadd vid kassa), de har redan tagit smällen vid köpet. Men i takt med att firmornas lager minskar så kommer nog även prisfallet att bromsas upp. De är ju som sagt beroende av snurr så till slut måste de börja se till att ha bilar att sälja. Kronans värdefall kommer också att göra att priserna inte kan falla helt fritt, bilarna kan inte bli extremt mycket billigare än på kontinenten utan att köpare kommer därifrån. Det fenomenet märks redan på t.ex. på medelålders Porsche 911 (före 996) som hållit emot extremt bra och t.o.m. stiger i pris. |
|
|
Tillgång och efterfrågan styr allt...även bilar. Många bilar till salu är lika med mindre betalt....och så är det nu. Men klart man vill ha så mycket som möjligt för sin bil och provar att sälja den för så mycket som det bara går. Men....MÅNGA får gå ner en hel del...och visst är väl "min" bil mycket finare än alla andra som utannonseras? ;) Frasse |
|
|
Håller med herr Löfgren. Jag köpte själv en stor familjebil med sexa för en dryg månad sedan direkt av ett företag (ej bilföretag). Notebart då var att bilföretag ofta låg under privatpriser. Trots detta var det svårprutat på privatpriserna. Väldigt få bilar verkade omsättas alls av de jag kollade på. Företaget som jag slutligen köpte av hade sannolikt fått ett betydligt sämre inytespris än det jag betalade. Priset jag fick var ändå 20-25% billigare än motsvarande utannonserat pris. Lite ql också att jag bjöd på en bil på en bilfirma som hade ägt bilen i ett år. De prutade inte en krona...och ja, den står kvar fortfarande. För att bilda sig en uppfattning om prisnivåerna måste man följa marknaden ett tag och se om bilar omsätts. |
|
| En reflektion jag gjort är att det bara finns 6st E61 525 Touring respektive 6st E61 530 Touring mellan årsmodell 2005-2009 till salu i Göteborgsorådet på Blocket just nu. Det är inte mycket, minns att det fanns betydligt fler bilar ute i våras när jag letade E61. Är det så att folk i drar sig från att sälja/byta bil och de som låg ute gått iväg billigt? Tycker inte E61 priserna gått ner allt för mycket sen i våras, framför allt de utrustade med M-sport. | |
| Ja, E39 är iaf iskallt, ett stycke under 30k för min 528, men nästan inget intresse alls.... | |
| Jag har haft bra koll de senaste månaderna på nästan alla e60 525/530 årsmodell 03-05 som ligger ute på Blocket. De som läggs ut för runt 150 och är hyfsat utrustade verkar försvinna ganska omgående (inte alla). Den stora massan ligger och simmar runt 180-190 och där verkar de få ligga. 190k för en 6 år gammal 530, snart måste det komma ett kraftigt stålbad för dessa bilar. | |
|
Håller med Grandy. Jag har av ren nyfikenhet fortsatt kolla utbuden även efter jag köpte min 530i. Bara för att få en koll på hur min situation hade sett ut om jag inte slagit till på denna. Och man kan ju konstatera att utbudet är noll och intet. I princip inga 530i säljs för tillfället. Och eftersom jag kollar hyfsat ofta så tror jag inte heller på teorin att det finns bilar som dyker upp och säljs snabbt. Alltså: utbud och efterfrågan. Vi har en dålig efterfrågan, men också ett dåligt utbud. Tiotusenkronors frågan är då. Vad blir resultatet? |
|
|
"190k för en 6 år gammal 530, snart måste det komma ett kraftigt stålbad för dessa bilar." Med tanke på vad man får för en 530 -03 fast en E39 mellan 70-80 tusen så känns det inte som att en E60 från -03 borde kosta mer än max 140-150... För så fort nästa modell E(?) kommer är ju prisraset ett faktum... |
|
|
Man brukar väl också normalt sätt räkna med att halva värdet försvinner på 3 år, alltså; Nypris 500000 (välutrustad E60 530?) 3 år 250000 6 år 125000 |
|
| E(?) = F10 ;) | |
|
Grandy, coldhex: Tur att just Era bilar (E61-Mpkt) står över lågkonjukturen..;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.