|
|
|
|---|---|
|
Undrar hur folk ser till att köpa 3-4 år begagnad importerad bil kontra "svensksåld"? Får för mig att det är lättare att sälja en svensksåld bil då risken för fuffens är mindre... eller att folk som jag tror det ivf. Vad tror ni, spelar det någon roll och i så fall ca hur mycket i prisskillnad (jämför gärna en 525dA -05, 10000 mil) ? | |
|
Eftersom det fullkomligt skeppats hit skruvade dieslar från Tyskland och Italien så får tyvärr alla importbilar ett dåligt rykte. Antalet spekulanter begagnat på importerade bilar blir definitivt mindre eftersom det tar mer tid att skilja de korreka exemplaren från del fuskade. Det fuskas även med svenska bilar men detta är enklare att upptäcka då det går lättare att kolla upp historiken. Inte många som har förmågan att ringa en italiensk verkstad och fråga om mätarställningen liksom... En importerad bil som är intagen för eget bruk och behålld av första ägaren under ett par år skulle JAG inte värdera lägre än en svensksåld. ______________________________ //Lövet |
|
|
Tillägg till ovanstående: Första meningen ska inte tolkas som att de skruvats i Tyskland/Italien. I de allra flesta fall är det den svenska importören som är boven i dramat. ______________________________ //Lövet |
|
|
*ler*...förlåt mitt smajl men Lövet och jag tycker nog ungefär detsamma i denna frågan... Frasse |
|
|
Det var det jäkligaste Frasse, är vi överens om något? ;-) ______________________________ //Lövet |
|
|
Verkar så ja...och det är väl bra Frasse |
|
|
För min del spelar det en ganska stor roll nu när jag letar M3:a. Inte så mycket för att jag tror att den nya bilen tvunget måste vara skruvad om det är en import utan mer för att jag själv känt en enorm trygghet med att äga svensksålt. BMW i Helsingborg byter inte ens in en bil om det är import. Har tidigare ägt två import BMW och de har varit i väldigt fint skick och jag är till 99.9% säker på att de bilarna, tillsammans med de flesta import bilarna, inte va skruvade eller fifflade med på något vis. ÄNDÅ så vill jag nu ha en svensk såld BMW igen. Man kan helt enkelt inte komma ifrån att det är säkrare anser jag. Dessutom så värderar tex. bilpriser.se en sv.såld bil ca 10% + högre än motsvarande import (bil värderad till runt 200 000kr typ 525dA -05). Mvh Jimmy |
|
Martin E |
Lite genomskinligt att BMW Hbg inte ens byter in en importerade bilar, idag är väl en stor del av BMW importerade och dom gilalr väl inte konkurrans. Varför är importerade bilar 10% billigare eg ?, finns det statistik på att importrade bilar i högre utsträckning är skruvade ?. Visst är det svårare att kolla historiken på en import men har man stämplad S-bok är väl den lika signifikant oavsett var den är utförd. |
|
Antalet skruvade bilar sv sålda och importerade har estimerats att vara lika stora. (Bland annat av ett företag som utför skruvningar) Problemet är att importerade bilar bara utgör runt 10% av vagnparken, så i och med detta är det 10ggr så stor risk att en importerad bil är skruvad. Det är ytterst naivt att blunda för det faktum att det finns firmor (av någon anledning främst i Helsingborg, Malmö & Örebro) som levt på att skruva mätare. Glömde i och för sig de trevliga Linus och Intersprint som haft säte i Sthlm när jag tänker efter. Av de runt 50 bilar som avslöjats som skruvade av användare på den här siten (när jag varit medlem), så har runt 45 varit importerade . ______________________________ //Lövet |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Martin E: Det skapas nya serviceböcker med falska stämplar när bilens mätare ändras. Dvs en servicebok är inte värt pappret om inte de verkstäder som är angivna kan verifiera stämplarna via telefon elelr fax. Jag vet inte hur många ggr de aldrig sett bilen ifråga. Att Bmw Hbg inte byter in importbilar kan jag förstå, de känner väl till sitt närområde av oseriösa handlare. Jag har en överfull A4 pärm med skruvade BMW och har börjad på nästa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Martin E |
Hasso Men varför är BMW Hgb kategorisk emot en importerad bil ? alla bilar som importeras är väl knappast skruvade eller sålda av oseriösa. Många importer kan vara i bättre skick än en svensk såld !! tex inget Salt på vägarna, kan vara körd längre sträckor med färre kallstarter etc. Anser du att din BMW trots import inte har samma värde som motsvarande svensksålda bil? Personligen tror jag att dom inte gillar konkurrans vilket är ganska förklarligt då deras motiv är ekonomiska. Sverige är som Europas Pajala en perifier utkant i en ganska en obetydlig marknad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.