|
|
|
|---|---|
|
Tjenna! Jag har i dagsläget en e34 som är något sliten, speciellt i bussningar o sånt. Dessutom har jag varken diffbroms, antisladd eller ens manuell. Då är frågan: är en något nyare och med mer lull-lull e39 540ia är "bättre"? Är e39:an för svampig, för tyst och saknar karraktär, eller är det minst en lika trevlig "sportlyxcruiser" som min e34:a? /Markus | |
|
Tja, det där måste du prova själv.... E39:an har ju en lite bättre motor(4,4l) än vad du har i din, komforten är bättre osv osv...ALLT är naturligtvis förfinat och bättre. BMW E39 är en ytterst lyckad modell(anser jag), så "sämre" är den naturligtvis inte. Jämför man "vagnar i liknande skick".. dvs en E39:a mot en dito E34 så känns E39:an bättre...såklart! Huruvida sportigheten gått "förlorad" en smula ska jag låta vara osagt... Ökad komfort brukar tendera till minskad "känsla", men det där måste du nog prova själv för att få en feeling för det som sagt.. Men är din sliten så är allt i 540 väg som är "mindre slitet" mycket bättre ;) Mvh Janne. |
|
|
Vi hade tidigare en 540 E34iT (manuell) nu har vi en 540iAT E39. Helt olika bilar att köra. E34 kändes lättare (vilket den också var), busigare och bra mycket roligare att köra. E39an är mycket mer komfort, mjukare och mer V70. Helt oberoende av pengar skulle jag idag välja en Manuell E34 540, alt testa en >01 E39 540 manuell med Sportpaket och jämföra innan. Tror vår E39 skulle vara betydligt roligare om man stramade upp den en del (hårdare dämpare, fjädrar och bussningar). |
|
|
Kan hålla med att E34 känns både sportigare och råare att köra, har haft både en M5 Touring och en 540 Touring. Men E39 e ju betydligt mycket trevligare invändigt och utvändigt, en mer komfort bil helt enkelt. Jag har i dag en -01 M5a och den är det ju en jäkla oorrr i men E34 känns ändå som en roligare busbil. |
|
|
Intressant! Hur är det med ljudet? På en e39:a utan M paket (tjolar) ser man ju inte ens utblåset... Är den tystare också? V8 är ju vrid och styrka, men ljudet är ju också en viktig del tycker jag. (Jag tror att jag har ett litet hål på mitt blås som tätar sig när den blir varm, den låter iallafall mer när den är kall. (Eller så är det bara nyhetens behag som slår till varje gång jag startar den :)) |
|
|
Tänker du på avgasljudet? E39 tycker jag har ett mycket tydligare V8 ljud <3000rpm (alltså under 3000rpm) för att därefter bli likvärdigt med E34. Inget direkt upphetsande ljud i standard utförande. Tror inte det skiljer på avgasrören mellan M resp icke M på E39, är väl bara annat utblås? Kikar du på touringen så kan man se om det är 540 eller om det sitter mindre motorer i. 540 har ett runt ganska grovt utblås medans de övriga har ett mer ovalt klenare rör. mvh |
|
|
Ska man ha 540 som ska kännas sportig så är det ju bara manuell som gäller. Dom är lite ovanliga men jag hade alla gånger köpt en manuell. E34 eller E39 är en fråga om tycke/smak och hur mkt man kan lägga ut. Jag gillar E34:an men tycker coupen är väldigt smal invändigt och det är störande för mig. På den punkten är E39 mkt bättre. /Tobbe |
|
| Men samtidigt så tycker (eller snarare tror) jag väl att om man vill ha sportighet så är det också kul att ha diffbroms. Det finns inte (vad jag förstår) på e39:an... Visste faktiskt inte ens att det fanns e39or med manuell låda... | |
|
Jo...ska man ha "riktig sportfeeling" så är det bra om man bl.a. har en diffbroms...tyvärr finns det inte som tillval på E39 540 vad jag vet. Du får isf leta efter en som manuell som är till salu och dessutom modifierat/monterat en diffbroms/bakaxelklump(eller leta o modda själv)...kanske lämpligt tagen från en M5:a t.ex.?.. Nya diffbromsar: Quaife tror jag en modell heter som eventuellt går att montera hyfsat smidigt till en E39 540. Vet dock inte huruvida den lirar med ASC+T+ DSC osv, men det borde väl gå att finna iom att M5:an har en.. Men denna broms kanske kostar 10-15 papp...eller nå´t åt det hållet iaf. Tycker också att det är "riktigt tragiskt" att BMW skippat diffbromsen till bl.a. 540 E39.. Mvh Janne. |
|
|
Man brukar ju kalla BMW för "förarens bil", men så mycket förarens bil är det faktiskt inte över e39 540. Den är tyst o väldigt mjuk, inte ett dugg sportig på något sätt. Just e39 540 har ju dessutom framvagn från 7-serien som är en komfort-vagn. ________________ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
har en 540 touring till salu---12000 mil en ägare 6 vxl manuell mvh pezen Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.