AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
815

Lite frågor om trimmning av eta-motorn

_P
2
_Persson_
325IK -87
Har lite fråger om detta å har sökt i några timmar men inte fått allt klart för mig

Har en 87 års modell. Har lilla diagnosuttaget. Har katt på bilen.
Har även automat. Kommer den klara av varv uppemot 6500?

Veven är gjuten men bör väl hålla för 250 sughk?
Toppen från en b25 ska passa bult on. Ska man köra med 325 insug, btr och spridare?
Samma grenrör på eta och i?
Hur gör man med strysystem? Bara byta box eller måste ja byta hela kabelstammen? Behöver man byta lmm?
Ti
608
TimS
325i -88
som jag förstått det ska veven klara det.
toppen passar bolt on.. och du skall köra med insuget o allt annat från b25an.. även styrsystemet.. där boxen endast behöver bytas(?)

när du bara sätter dit b25ans topp så får du fel komp i motorn som passar bra ifall man ska köra turbo och inte sug. frågan är ifall kompet gör att motorn går sämre än en orginal b25 maskin vilket jag inte tror..

detta löser man genom att byta till 325ans kolvar, jag är dock lite osäker på detta och väntar fortfarnade på svar ang det.

det är mkt "tror", "jag har läst" och "hört" angående denna metod vilket gör det så svårt ehhe

/Timmy
Ti
608
TimS
325i -88
angående kolvarna.. som sagt jag är helt osäker då jag hört olika men läser man detta så verkar det inte funka

Länk
Ti
608
TimS
325i -88
kapat från: Länk

you need the entire fuel injection system from a 325i as well as the intake manifold, throttle body, and complete cylinder head (with cam, valves, and dual valve springs. However, the stock 325e pistons will not work with the 325i head because of the different design; the 325i has a domed cylinder chamber to match the domed pistons while the eta has a flat cylinder chamber to match the flat pistons. Throw the flat 325e pistons into a 325i head and you have a mismatch that causes a lower compression ratio, and this for this procedure, lowering is a bad thing. So that leaves you with 3 choices:

#1 is to use the pistons from a 1988 528e or 325 (Super Eta), which works fine but has a less than ideal compression ratio of 8.8:1. The good thing is that they are cheap if you can find them, but then again, they are used pistons and they aren't very commonplace since they were only available for one model year.

#2 is to use the 325i pistons and shave the top. 3mm is supposed to be the accepted tolerance with stock 325i rods, though I have also heard 2mm as well. Pete McHenry of Precision Performance Services in Winston-Salem, North Carolina (333) 761-0643 is the pioneer of this conversion and would know this information firsthand, as would Jim Rowe of Metric Mechanic in Richland, Missouri (573) 765-1269. There may be other BMW tuners, technicians, and machinists in your area who know this, so ask around.

#3 is to order a set of custom made pistons from companies such as JE, Arias, Kolbenschmidt, and Wiseco. While this is probably the most expensive route, you can customize exactly what type, compression, and size of piston you want. They can be ordered through a variety of vendors, including Ireland Engineering, Top End Performance, Metric Mechanic, and Redline Racing.
Ti
608
TimS
325i -88
är det du som e turboboost eller vad det var på garaget?

då har du alltså redan lagt över toppen etc på din motor?

hur gick den?
_P
2
_Persson_
325IK -87
Visste i stort sett allt detta nu. Just nu sitter en vanlig b25 i bilen men eta-blocket ligger i garaget och väntar på turbo. Så kommer blocket får vara standard förutom oring då

Heter Boostrider på garaget
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.