|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det möjligt? Går det att göra själv eller måste man lämna in på BMW verkstad och i så fall prisbild på detta? --- Christian Ryman BMWCS #2928 | |
|
Det går: Länk |
|
| Gammal tråd, men jag fick pris på delarna ingående i eftermonteringssatsen idag. Det gäller M-ratten till E91. Knappsatsen 1000:-, rattstångens kopplingsmodul 4320:- och rattkåpan 910:-. Sedan skall det monteras. Det är väl särskilt kopplingsmodulen som det är osäkert hur enkelt det är att göra själv. Definitivt är att BMW måste koda in knapparna sedan. Jag har svårt att se att det skulle hamna under 8.000:- att lämna in för uppgradering, troligen mer. | |
| Låter ju hytsteriskt dyrt. Någon som låter eftermontera en helt ny ratt med multifunktion? Kan det bli billigare måntro? | |
|
Nej, det låter inte troligt. Du måste i alla fall ha kopplingsmodulen och den följer inte med ratten och är den dyra biten. Kodas in måste den oavsett. Jag har varit inne på tanken att köpa en ratt och en kopplingsmodul på skroten, men det finns typ 12 olika varianter av kopplingsmodul beroende på utrustning i övrigt: Länk Om det sedan visar sig att bitarna inte fungerar på just din bil blir det dyra lärpengar. Har någon ett bra tips så är jag idel öra :) |
|
|
Två förslag som kanske kan pressa priset: Jag funderar på att låta eftermontera iPod-interface + multifunktion. Vad gäller iPod-interfacet verkar det (enligt en massa forumtrådar) skilja sig en hel del i pris beroende på vilken verkstad som utför jobbet. Det borde väl rimligen gälla även för montering av multifunktion. Har även hört att man kan pressa pris för bla. mjukvaruuppdateringar (vilket om jag förstår saken rätt krävs vid både ipod+multiratt-installering) om man gör dem i samband med annan service. |
|
|
Pratade med en servicekille på BMW Solna idag. Enligt honom ligger kostnaden för eftermontering av multifunktion på en E91 på mellan 3000 och 8000 kr, bl.a. beroende på när den är tillverkad och lite andra detaljer. Ganska stort spann, så det kan ju vara värt att kolla upp för den som är riktigt intresserad. Kan även nämna att kostnaden för iPod-interface (usb) ligger på 5500 kr inkl. montering hos BMW Solna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.