|
|
|
|---|---|
|
hej. kände för någon dag sen att det luktade (inte bränt) men varm olja i bilen när jag stod still på tomgång. körde in i garaget och kollade runt. fick se att hela tråget och en bit upp på motorn var full med motorolja. vet inte säkert om det är oljereturen, den svarta plasttiga slangen fram på motorn läcker olja längre ner tror jag. Länk är det oljereturen? i så fall är det en Oring som gått bara? slangar verkar hela. det är så svårt att komma åt och se. någon som varigt med om något liknande? har kört säkert 50 mil utan att jag tappat mer än 1 dl olja. märks inte på stickan. verkar läcka mer om man gasar upp i lite varv, typ 3-4tusen för då luktar det även om man kör. renoverade toppen ifjol och det verkar tätt överallt där. BMW ownz | |
| Det är nog vevhusventilationen du tänker på. Titta hur slangarna ser ut inuti. Finns risk att den frysit och olja tryckts ut någonstans av övertrycket. | |
|
Du har troligen råkat ut för det klassiska problemet med frusen vevhusventilation. Om temperaturen pendlar kring nollstrecket, och du kör mycket kortare sträckor, hinner inte oljan bli driftvarm och du får en massa kondens under ventilkåpan, och framför allt i vevhusventilationens oljeavskiljare ('cyklonen') som sitter på vehuset under insugsröret - det är dit slangen du nämner går. Kondensen blandas med oljedimma till ett gulvitt 'klegg' som kan sätta igen oljeavskiljaren och i värts fall frysa till issörja - då blockeras vevhusventilationen, och det blir ett rejält övertryck i motorn vilket resulterar i oljeläckage både här och där. Det är inte oljeläckaget som är det allvarliga (det går att tvätta bort), utan den stora risken är att olja trycks upp 'bakvägen' i insugsröret och sugs in i en cylinder. Oljefylls en cylinder slår motorn tvärstopp (eftersom vätska inte kan komprimeras), och i värsta fall kröks en vevstake och vevaxeln skadas. Gör rent vevhusventilationen, och kör motorn ordentligt varm någon gång i veckan så minskar du risken för problem! |
|
|
okej gunnare hur gör jag rent vevhusventilationen? måste ventil kåpan bort? jag brukar köra varm motorn ofta när jag har den nu mer. ibland blir det till jobbet fram och tillbaka 1.2mil. men då hinner den väll bli drift varm? BMW ownz |
|
|
fel slang som jag beskrev först. va ut och kollade nu. det är en annan som sitter bakom lyftugglan till motorn, på bilden. man ser den inte på bilden. BMW ownz |
|
|
Som jag upplever det är det när det blir kallare än -12-15°C under längre perioder det bildas mycket kondens i ventilationen. Min frös en gång, men då hade bilen stått i 3 dagar och det var ca -25°C då jag startade den. Jag kan åka över 10 mil när det är -15°C utan att slangarna torkar ur, men får den stå på tomgång (utan fartvinden) i en timme eller så, då torkar de ur. Oljebyte lite oftare vid mycket kortkörningar är nog att rekommendera. Oljeläckaget kommer troligen från ventilkåpspackningen, men kan även komma från oljetrågspackningen. Det är en välsignelse att ha en så "dålig" ventilkåpspackning att trycket inte blir nog högt för att trycka upp olja i insuget, så den skall du inte byta. |
|
|
men alla packningar i toppen är ju bytt för lite mer än ett år sen x/ den andra slangen jag nämnde nu ser jag tydligt, nu när jag kört mer, att den läcker där nere där den ansluter till blocket igen.. finns ingen olja högre upp. står den på tomgången för länge (20-30min) börjar den ryka mycket och gå illa.... vad ska jag skruva löst? går mellan garaget och datan hela tiden nu :) BMW ownz |
|
|
Det låter som om det inte är ventilationen då. Dess retur går in i oljesticksröret längre ner.Länk Kanske slangen till Vanosen som läcker? Pos.10:Länk Den kommer väl från filterhållaren ung. där du beskriver: Länk |
|
|
Kanske slangen till Vanosen som läcker? Pos.10 exakt. nr 10 där kommer oljan tog kort Länk vad gör jag åt saken då? BMW ownz |
|
| Torka rent så gott det går och prova att dra till Banjobulten lite bara. Det sitter 2 st kopparbrickor (pos.11) som du kan byta i värsta fall, men jag gissar att det blir tätt om du drar åt. Dra inte extremt bara så att något ger sig. | |
|
okej. va på den nyss och den satt stenhårt.. drog åt typ 1/10 dels varv eller mindre.... men är det bara att byta ut (pos.11) ifall det inte blir tätt? trodde det skulle vara nått mycket värre ja... typ demontera insuget och bla bla.. ska vilket fall byta olja till våren igen. bytte i höstas. så byter vår/höst. går väll en 2000mil år nu. ska jag byta oftare eller blir det bra. byter då också filter såklart. kör med 15/40w del syntet nu tror jag. varmkör mycket försiktigt också.. varvar inte mer än 2000 innan den blivigt fullvarm och vare de ett tag. sen varvar man mer och mer eftersom tills man börjar gasa på allvar. kör bara hårt på sommaren då... dyrt med vinterdäck annars BMW ownz |
|
|
Det ser ju onekligen ut att komma från den slangkopplingen. Blev det inte tätt av åtdragningen, byt kopparbrickor (pos.11) Det finns en typ av hydraultätningar som kallas TREDO Länk (sid.3) Dessa finns för M14 och kan vara en sista lösning om det inte blir tätt ändå. Hydraulikfirmor har dessa, men det är inte säkert att ringar för M-gäng är lagervara. |
|
|
okej. tackaAnders-72 en sista fråga. som jag frågade förut. är det för långt mellan mina oljebyten tycker ni? tror inte jag bytte de brickorna då jag renoverade toppen. renoverade dock inte själv. hade experthjälp då.. men han är en mycket upptagen man som är svår att få tag på.. ska hoppa in i bilen nu och prova beställa nya. lika bra. :) BMW ownz |
|
|
Ca 1000 mil mellan oljebyten är helt ok. Vet inte vad det står i boken, men 15W40 kan ju kännas som om den har lite väl hög kallviskositet (15) för de allra kallaste dagarna på året. Jag ser att du bor norrut.. |
|
|
okej.. ja jag vet inte exakt vad jag har för olja.. kan kolla upp det om du vill veta. annars är typ 10W40 bättre då? kollade en snabb sväng i boken och såg 1500mil.. kan de verkligen stämma? den är på tyska och jag är kass på de. har i alla fall åkt och skaffat 4 nya ringar. väntar på att bilen ska svalna av nu så det går att skruva. Mötte såklart polisen också i 90 på 50väg.. ja pallnita, och helljus från dem då.. körde in på en grusväg och pissa.. vem kom i 170 på stora vägen? polisen :) BMW ownz |
|
|
I M54:an rekommenderas 5W30. Vet inte hur det är med M52. 10W är ju snäppet snällare vid kyla ändå. Ca 1500 mil var nog serviceintervallet. Fr.o.m -00 är det 2500 lit förbrukat bränsle, vilket blir någonstans mellan 2500-3000 mil broende på förbrukning. Det är för länge har jag märkt med våra årstidsvariationer och kyla. Åk försiktigt i framtiden och absolut inte som poliserna i 170...;) |
|
|
shit va långt mellan servisen de va på de bilarna då! ska fixa en annan olja till nästa vinter :/ vill att den ska hålla länge. kan tänka mig att 15w40 inte är bra om det blir för kallt. man har startat den i -25 ett par gånger. men då får den gå på sina 500rpm tills den fått upp tempen.. typ över de blåa strecket innan jag kör. till denna sommar har jag en annan olja. castrol helsyntetisk och siffrorna kommer jag inte ihåg.. men den va svindyr. BMW ownz |
|
|
nu har jag bytt ut ringarna Länk ska ut och torka rent tråget. sen blir det en provtur :) BMW ownz |
|
|
har fortfarande en läcka någonstans..... betydligt mindre nu.. och inte från samma ställe.. men ser att det läckt ut ny olja på tråget... förslag?? BMW ownz |
|
|
Hur kallt är det där du bor? menar du att det har kommit ny olja på oljetråget? Länk på bilden ser du ju oljesticksröret och den går ner i oljetråget på din bil förmodar jag. Är det där omkring ny olja har läckt ut? i såfall borde du fixa till och kolla igenom nr 1, 2 och 6. Kan hända att det är stopp i slangen nr 6 och eventuellt i där slangen går ner i oljesticksröret. MvH Bmw 4-ever |
|
|
ja vi brukar ha runt 20- eller kallare. speciellt i vinter har det vare perioder då det vare kallt länge. men nu ligger det på + och har gjort länge. Och ja det verkar bara vara längre bak denna gång :/ varför undrar du om det är kallt här då? BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.