|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
DMZ |
Eftersom skribenten "Lövet" har gjort sin entre' i aktuell tråd, så drar jag mig härmed ur det fortsatta resonemanget. (Det spårar ur mkt snart) Om "Lövet" avser att fortsättningsvis baktala undertecknad, så ta då istället den biten via PM. |
|
Ang DMZ's påstående: "Vet om flera fall där ägare av 2003:or blivit nekade rostlagning p.g.a att bilen är för nära gränsen för garantins upphörande." Att BMW skulle neka någon garantin pga att bilen är för nära gränsen tror jag är rent BS. BMW är väldigt generösa med rostskyddsgarantin. En dag innan räcker för att de ska ta sig det på sig. Kommer du dock en dag för sent så kommer du få ett blankt nej. För att gå lite in på vad tråden handlade om från början så tycker inte jag att det verkar vara något fel på bilen det länkas till. Visst är Laguna seca blå en speciell färg men tycker man om den så gör man. :) Viktigt är ju bara att se till att alla garantiärenden är åtgärdade som 01orna tyvärr drogs med. // Daniel |
|
|
c42ux: Vad jag förstår så har du tittat på bilen och den känns OK. Fem ägare behöver bara vara tre brukare. De två första ägarna brukar vara BMW Sverige samt den lokala återförsäljaren. Så är det i alla fall på min. Ring upp de tre senaste ägarna och fråga dem om bilen. Känns det fortfarande OK så slå till. Lycka till! |
|
| vet att alla garantiärenden är gjorda. .och vad jag ser är bilen tillverkad 2001-07 blir det inte en 02 då ??? fanns smg på 01 `? | |
|
c42ux: Tror att BMW har september som brytpunkt för nya årsmodellen. Så är den tillverkad juli 2001 så är det en 01:a. SMG fanns inte på M3 från 2001. Så det måste ha skrivits fel i annonsen då bilen i vägverkets dator har manuell våxellåda. // Daniel |
|
| Nej den har en smg låda.. org från fabrik. har redan kolalt upp det. | |
|
Lite info om M3an: Nuvarande ägare fr.o.m 2007-06-02: Kvinna i Torslanda Tidigare ägare fr.o.m 2006-03-21: Man i Örnsköldsvik Tidigare ägare fr.o.m 2004-04-03: Man i Sjömarken Bilen hade vid senaste besiktning gått 2008-05-05 gått: 5636 mil Så sedan 2008-05-05 fram tills nu så har bilen rullat 300 mil. // Daniel |
|
|
c42ux: Om bilen har en SMG-låda från fabrik så har det blivit fel någonstans. Kanske vid nybilsregistreringen? // Daniel |
|
| jo den har det.. har välldigt svårt o tro att dom har eftermonterat en smg på den. | |
|
I Juni 2001 kom SMG II som tillval på M3an i Europa såg jag nu. (Från September månad i UK) // Daniel |
|
| ja dåså =) har inge nerfarenhet av smg II lådan.. är det en bra låda. har bara kört m5 E60 med smg o tyckte växellådan va riktigt skön. | |
|
Att bilen blivit klassad som manuell är nog ett datafel hos Vägverket (eller transportstyelsen numer kanske?), tror inte någon har eftermonterat lådan utan den har nog blivit fel vid registreringen. Det är inte direkt första gången om man säger så ;-) SMGII lådan har jag nästan enbart hört positiva omdömen om. Den verkar inte heller ha några större tillförlitlighetsproblem såvitt jag känner till. Gillar du bilen ska du givetvis slå till. Det är ju DU som ska åka i den och betala. ______________________________ //Lövet |
|
| Värt att notera är dock att SMGIII i E60 M5 inte har många pinaler gemensamt med SMGII i gamla E46. | |
|
Min 03:a SMG står som manuell i registreringsbeviset. Ska SMG stå som automat? |
|
| Min 03:a med SMG 2 står också som manuell i reg beviset. Det är ju en manuell låda som är automatiserad typ. Rätta mig om jag har fel. | |
|
Så kan det ju absolut vara, jag vet inte, ville bara påpeka att det som står hos VV inte alltid är 100% tillförlitligt. Kanske finns det en definition hos VV någonstans? Kanske måste det vara momentomvandlare för att det ska stå "automat"? Jag vet att Audis steglösa Multitroniclådor inte reggas som automat, någon som kan kolla på DSG också för att jämföra? De har ju inte heller någon momentomvandlare. ______________________________ //Lövet |
|
|
Kollade själv Multironic = KONTINUERLIG DSG = AUTOMAT (märkligt om SMG klassas som manuellt) ______________________________ //Lövet |
|
|
Jag tror att SMG bör klassas som automat och inte manuell. // Daniel |
|
|
En anledning till att vv klassar vilken låda som sitter i bilen handlar bland annat om att vissa personer har villkor = automat i sina körkort. En M3 med SMG skulle alltså vara olaglig för en sådan person att köra medans en DSG bil (som är helt identisk att köra) skulle vara laglig. Min syn (som förhoppningsvis stämmer med myndigheterna) är att alla bilar som saknar koppling bör klassas som automater (kanske Saab Sensonic undantaget) eftersom de nästan alltid har ett automatprogram utöver paddlarna. ______________________________ //Lövet |
|
| Smg klassas som manuell | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.