|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej ska troligtvis köpa en bmw m3 i veckan. är doc intreserad av denna någon som vet något om den ? Länk är den prisvärd ? | |
DMZ |
Med tanke på åldern 8år samt den taxiblå lacken, så tycket jag priset är för högt satt. Det enda tilltalande är väl milantalet. Försök istället att hitta en M3:a från 2004, då har du 12 års rostskyddsgaranti. (gäller fram till 2016) årsmodellerna innan 2004 saknar allt vad som heter rostskyddgaranti. |
| Hur kan det komma sig att modellerna innan 04 saknar rostskyddsgaranti? Är dom sämre rostskyddsbehandlade eller? | |
DMZ |
E46 modellerna från 98-2003 hade endast sex års rostskyddsgaranti. E46 mod tillverkade efter 4/4-2004 fick rostskyddsgarantin utökad till 12 år. Enl uppgift så är ej själva rostskyddet förbättrat. 04:orna rostar i samma utsträckning som de tidigare modellerna. Men att köpa en E46 utan minsta rostskyddsgaranti kan nog vara en vanskligt affär. |
DMZ |
Dessutom har väl M3:an från 2001 den gamla sortens bakaxel. (inte så bra) |
DMZ |
Opps..såg just att vxl-lådan är manuell? Men i annonsen står det automat? Är lådan bytt eller? |
|
"årsmodellerna innan 2004 saknar allt vad som heter rostskyddgaranti." Det stämmer INTE. Rostskyddsgarantin gäller från det datum bilen är tagen i trafik. En bil uttagen 2003-03-04 har alltså 1 dag kvar på på rostskyddsgarantin när detta skrivs och det räcker. Huvudsaken är att du visar upp bilen hos BMW innan garantin har gått ut. En dag eller ett år innan spelar ingen roll. Om vi leker med tanken att du köper en bil som är uttagen slutet på mars 2003, då har du gott om tid att visa upp bilen för besiktning/fotografering. När sedan BMW centralt har beslutat om åtgärd, kan ta en tre fyra veckor, får du besked från din verkstad vad som ska åtgärdas. Ni kommer överens om en tid och allt är bra. Men ponera att du måste ha bilen och kan lämna in den tidigast slutet maj. Det spelar ingen som helst roll. Du kommer överens om en tid som passar med den som ska åtgärda bilen. Det viktiga är att skadan är rapporterad inom 6 år från det bilen är tagen i trafik. När bilen sedan är åtgärdad lär den inte börja rosta dagen efter bara för att garantin har gått ut. Det finns allstå många 03:or som fortfarande har kvar av rostskyddsgarantin. Du kan ju också hitta en där garantin gått ut men nyligen är åtgärdad. Eller en som är rostfri ändå, det finns :) |
|
DMZ |
Backard: Jag förstår ej själva poängen i ditt resonemang, en dag hit eller dit? Köper man en 2004 så har man gällande rostskyddsgaranti fram till 2016, detta är nog att föredra istället för att garantin upphör i övermorgon;-) Ska man satsa typ: 225.000:- i en M3 E46:a, så är det rent av oansvarigt att köpa någonting äldre än en 2004. |
| Taxiblå? Tycker den ser ut som laguna seca blå jag men? Taxiblå har jag aldrig sett *ASG* | |
|
Jag ska försöka vara tydligare. En dag hit eller dit är är helt avgörande för att garantin ska gälla. Har bilen galvsläpp och man ligger på rätt sida datumgränsen så gäller garantin. Denna datumgräns är alltså mycket viktig. För då blir bilen åtgärdad och klarar sig ett bra tag framöver även fast garantin har upphört. Om bilen det handlar om saknar galvsläpp/rostangrepp så lär den inte börja rosta de närmaste dagarna om nu trådskaparen väljer att slå till. Poängen är att lägga fram saklig fakta istället för skrämselpropaganda. |
|
|
Vad DMZ försöker säga är nog att 03ornas rostskyddsgaranti försvinner i år medans en M3a uttagen efter 1/1 2004 har 6 år kvar på sin rostskyddsgaranti. Och som många vet så har E46 inte världens bästa skydd mot rost så alla extra år är säkert bra att ha :) // Daniel |
|
DMZ |
Backard: Jag förstår fortfarande ej Ditt resonemang? Du kan väl ej jämföra en 2003:a med några få dagars återstående garanti, med en 2004 som har gällande garanti fram till 2016 (sju års återstående rostskydd) Under dessa sju år kan det hända mycket med anledning av modellens benägenhet för att rosta. Under dessa sju år får ägarna av 2003:orna bekosta rostlagningen helt ur egen ficka. (inget att rekommendera) Detta är inte någon skrämselpropaganda utan istället ren fakta. Vet om flera fall där ägare av 2003:or blivit nekade rostlagning p.g.a att bilen är för nära gränsen för garantins upphörande. |
| rost skiljer från bil till bil beroende på hur man sköter bilen. | |
| hur som helst.. skippa rost snacket och återgå till mitt inlägg om bilen istället. | |
DMZ |
Hehe...skippa rostsnacket?? och återgå till mitt inlägg?? förstår du fortfarande ej att aktuell M3:a är en dyr och dålig affär. |
|
Jag jämför inte en 03:a med en 04:a. Jag säger bara att det finns 03:or som forfarande har rostskyddsgaranti. Sedan är det en helt annan sak att en nyare bil har mer tid kvar på garantierna, vilket ju är jättebra om man tänker behålla bilen länge. |
|
| ok men vad är dåligt med den.. färg är ju smaksak. personligen tycker jag den är grym. den har ju smg2. stora navi. sv-såld , fullservad så förstår inte vad som är dåligt på den ? | |
|
DMZ har hängt upp sig extremt på att E46 rostar och dyker upp i varje tråd som handlar om E46 numera trots att han aldrig ägt någon. Det andra mantrat är att det är vanligt att bakaxeln lossnar, en uppfattning han är rätt så ensam om. Detta är mycket, mycket överdrivet men har förekommit. Rost förekommer på E46 i allra högsta grad men inte på det sätt som DMZ vill påskina där det låter som bilen kommer falla i bitar. M3or körs dessutom mestadels sommartid vilket minska rostförekomsten. Färgen är absolut en smaksak, jag tillhör de som tycker att Laguna Seca inte är en snygg färg men det blir inte bilen sämre för. Man kanske måste vara medveten om att både Laguna Seca och Phoenix Gelb är färger där det finns en hel del människor som inte inte gillar färgerna vilket kan göra bilen svår att sälja i andra hand sedan (=lägre prisbild) ______________________________ //Lövet |
|
| ok.. bilen är endast sommarkörd o är i toppskick , jag kommer också bara sommarköra den och har absolut inga planer på och sälja bilen på ett bra tag. | |
| DMZ: Varför skulle det vara en dyr och dålig affär? Har du varit och tittat på bilen? Bara för att den saknar rostskyddsgaranti.. I sådana fall finns det vääääldigt många dåliga affärer där ute. | |
| Ja bilen är i toppskick. inte 1 rostfläck eller i närheten till en början. priset ska man absolut inte alltid kolla på som nr 1.. utan skicket är nr 1 sen självklart får man kolla i den prisklassen man är ute efter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.