|
|
|
|---|---|
|
Är ute efter en 325 E90 och har kollat ubudet på Blocket sen december. Tycker mig se att utbudet har minskat betydligt de senaste veckorna. I dec-jan så kommer jag ihåg att det fanns mellan 20-30 privata bilar med mina sökkriterier. Nu så ligger antalet på mellan 10-15 bilar. Är det så enkelt att det alltid finns ett större utbud runt nyårsskiftet när folk har annat (julklappar, tomten, kalle anka) att tänka än att byta bil eller är det krisen som gör att utbudet tycks minska? | |
|
Intressant iaktagelse , dock tror jag att man måste inhämta data över en längre tid för att kunna dra slutsatser. Men visst kan det ligga nära till hands att tro att rådande lågkonjunktur gör att många med relativt nya bilar väljer att behålla dem istället för att bjuda ut dem till vad de anser vara "för låga priser". Vid lågkonjunktur brukar människor tendera att hålla i slantarna och de som väljer att sälja brukar få sämre betalt för det de säljer , än så länge har inte arbetslösheten slagit till med full kraft och lågkonjunkturen har bara börjat sett sedan i höstas från konjunkturtoppen , de som kan behåller sina begagnade bilar istället för att köpa nya - nästa steg blir att många "måste" sälja sina bilar och det kan ju gynna dig som köpare , ha tålamod så dyker rätt bil upp till ett riktigt bra pris. Jag håller lite koll på 7-serien årsm 2001-2008 och där har iaf. priserna sjunkit rejält , utbudet är också stort och intresset för dessa bilar verkar vara väldigt lågt. och nu är ju soppan påväg upp igen ( vilken överraskning ! ). "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| En handlare jag snackade med i samband med att jag letade 325xi hade sålt flera bilar på export. Pressade priser på den svenska marknaden i kombination med kronkursen gjorde att han hade sålt flera nyare begagnatbilar på export inom EU. | |
|
Helt klart intressant att vi börjat exportera begagnade bilar , det säger lite om hur vår köpkraft ser ut just nu och vart detta barkar iväg. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Kolla bara utbudet av beg M3 e90, finns betydligt färre nu än för bara några månader sedan. //Stefan |
|
|
Jag tror att utbudet av begbilar kommer att minska pga: - Osäkerhet i anställningar gör att bilbyten sannolikt blir mindre intressant - Betydligt mindre inflöde av begbilar från andra länder pga att det är svårt att få bra ekonomi i det För ökat utbud talar att: - Ökad arbetslöshet>>tvångsförsäljningar |
|
|
Kan ju också vara så att begagnatmarknaden hålls vid liv ett tag till då nybilsförsäljningen kommer bli tvungna att sänka priserna ännu mer. Står nog en hel del nya bilar på lager samt att bilfabrikörerna trots allt är sugna/tvungna att kränga nya bilar... Kanske.. Tror i vilket fall att priserna på begmarknaden kommer diffa ännu mer beroende på modell och motor... vissa bilar kommer bli (eller är) i princip osäljbara (läs: amerikanska SUV:ar med bensin 6-8:or) medans andra kommer det bli hårdare fight om (läs: lätt begagnade diesel Volvo, Audi, Bmw, Toyota...). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.