|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Den tappades förut av statoil helt korrekt, och då kan man nog vara säker att det är någon olja som finns i statoils sortiment, men att säga att det är exakt samma som statoil laserway är att ta i då den ej ens ser lika dan ut, det är bara tappa upp och se själv. Däremot så står det ej längre "made by statoil" tryckt på flaskorna, men en gissning är att den fortfarande tappas i nynäs. |
|
|
Mr Bear! Jag hade den här diskutionen om Biltemas oljor för nån månad sedan å de ä int lönt............ Det tog samma svängning att jag skulle bevisa att oljorna var identiska! Men om man vänder på steken-Hur vet BMW-pedanten att det är Castrols värsta olja som verkstaden häller i bilen vid service?Det kan vara Rustas!Hur bevisar vermästaren det? Hur vet han att det är rätt olja i förpackningen han köper i dyra butiken? Hur vet han att frugan inte är otrogen? Svar:Han lever i tron -eller bara hoppas |
|
Proctologist |
Ryktas det inte att rustas olja är förklädd Valvoline olja?? tycker mig ha läst/hört det någonstans.. i så fall köper jag hellre en rusta 5w40 än en biltema 5w40 eftersom Valvoline (rusta) oftast får bmw motorer att gå tystare.. =) |
|
Förklädd och förklädd valovline är ju ett varumärke mycket av valovline är producerat av ashland och det var även en av rustas oljor, dom hade nån billig dunk. Bara för att det står ashland på en flaska så betyder det inte att det är samma smörja i alla flaskor med deras namn på. Det duger säkert i en rutten e34/39, men vill du verkligen hälla den oljan i tex en 2 år gammal bil? Det händer nog inget det första året, men efter 2 ,3 4 ja vem vet.... Om rusta / biltema sålde kondomer undrar hur många som skulle köpa dom då, tänk er själv "nåt för big willy 10 pack för en 10:a".... Det är lite gambling över att köpa grejer på rusta biltema...... Känns som att detta är en never ending disc..... |
|
| Jag har börjat köra min 528 E39 på Biltemas helsyntet 5-40, och motorn går tystare och drar märkbart mindre olja nu än när jag körde på Castrol Magnatec! | |
|
Så länge oljorna klarar de klassningar som tillverkaren kräver så finns inga problem med att använda billigare oljor. De pengar som den dyra kostar är till stor del marknadsföringskostnader. Köper hellre en bil som rullat med rätt klassad olja från noname fabrikat, men bytt enligt plan, än en med dyr olja men som dragit lite över på bytena. Köra med gammal olja sliter mkt på motorn. |
|
|
Jag känner mig villrådig angående detta med olja till min E39. Därför så har jag börjat ringa runt. Prata just med BMW Göteborg. En tjome på service menade på att det viktiga var att jag använde helsyntet på min 525 -01. Dom använder SLX 0w-30 men "det går lika bra med 10w-40 bara det är helsyn." Så säger dom på service i Göteborg. Jag misstänker att han var lite bakom eftersom Castrol bara anger sina Edgeoljor. Tala sedan med Wölkes Bil vilka också är auktoriserade för BMW. Dom angav inget annat än SLX 0W-30 LL-01. Vad fan ska man tro egentligen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Doktor T:Är din bil tillverkad tom 08/2001 dvs före 09/2001 så gäller det enbart LL-98 och då har du ca 150 olika oljesorter att välja på. tips är ju när ICA maxi säljer Mobil Synts S kallas 3000 numera 5W-40 för 300 spänn dunken några ggr om året. Dessa uppgifter kommer direkt från BMWs Tekniska specifikationer för godkända motoroljor årgång 2002 vilka är aktuella för din bil. Att BMW inte läser sin verkstads handbok vet vi ju sedan länge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rustas olja tillverkas inta av Valvoline med troligen av Motor Gold i Tyskland eftersom dom anger tysk tillverkare. Motor Gold supertec 5W-40 och Motor Gold Highline 0W-30 (Mineralölraffinerie Dollbergen GmbH) är listade av BMW som godkända. Däremot är det flertalet oljefabrikanter som anger LL-98 godkänd bara för att oljespecarna motsvarar en LL-98 godkänd olja men är inte riktigt samma sak. Det finns ca 150 oljefabrikat som är LL-98 godkända av BMW varför köra på en olja som inte är det ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Dom som är aktoriserade säger vad bmw säger åt dem att göra säger de hoppa så hoppar det, ber bmw dem att böja sig framåt så gör dom det. Om detär en 0/30 helsyntet du skall använda så använd en med rätt klassning, om det är valvoline , castrol eller mobil spelar ingen roll. Om dom säger att du inte kan ta ett annat märke så skall du fråga hur du skall göra när du står ute på en mack mitt ute i fucking nowhere och behöver fylla på olja. |
|
|
Mmm intressant.... Har just ringt idag till bmw angående olja och olje förbrukning på min 530... Visserligen upp kollat tidigare å inget fel på vissats.... Men min bil drar mer olja när ja kör långa sträckor och ganska fort, upplever detta som grymt störande... ja servar ju på Bmw å de är castrols slx 0-30 olja.... Men av en händelse idag på jobbet hade vi en produkt utvecklare från agrol... Som ja råd frågade om detta, å han menade att ja skulle gå på en olja med en annan viskositet, å han sa att de skulle bli stor skillnad?? i för sig nämnde bmw att man skulle kunna prova en tjockare olja... Men de ja tänkte nån som har erfarenhet av detta, läst att de är fler som haft problem med detta........ |
|
Kråkan: prova Valvoline synpower 5W-40 godkänd till din motor (LL-98). Agrol har också bra oljor men inga som BMW listat som godkända tyvärr för Agrol har ett bra oljesortiment. Men funkar att använda självklart. Slx är en LL-01 är enbart 0W-30 och 0W-40 viskositet dessa oljor med du behöver enbart LL-98 5W-30 -5W-40. LL-01 finns det enbart 10 olika Bmw testade o godkända oljemärken medans man kan välja på 150 olika för LL-98. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okay... tack,tack... ska undersöka de å byta å se va som händer.... Men varför säger inte bmw något om detta eftersom de verkar vara känt att de drar olja?? Ja i för sig sa de att ja skulle prova nån 10-60 olja som de hade men den lät lite väl häftigt dyr..... Mvh Håkan....... |
|
|
Hasso: Var hittar man listan över vilka LL-98 det finns som är godkända av bmw? MvH Bmw 4-ever |
|
I BMW TIS ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk jmf datablad med biltema och statoil det är samma olja. Rustas olja tillverkas av Ashland (valvoline) |
|
|
Länk data lazerway statoil. Så länge klassning är rätt kvittar fabrikat. bensinen är inte bättre på statoil jmf Jet . |
|
|
Det är ju inte samma värden? vissa är väldigt lika men det finns ju de som skiljer rätt mkt också. Inte ens klassningen är exakt samma. den ena har SL/CF och den andra SM/CF. Det är nog inte exakt samma olja. |
|
Hm så Valvoline tillverkar olja i Tyskland ?? Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vart står det att det är Valvoline? Det där är knappast helsyntet 15w-40 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.