AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.654

Duger oljan ?

Sida 1 av 3
kr
106
krizter
540ia-97
Har hittat en billig olja på Biltema. 5w-40 helsyntet. 10 liter 499 kronor. Vågar man använda denna? Den har tydligen bra klassning vad jag förstår.
Tänker använda bilen på sommaren och kommer väl att köra ung 500 mil mellan oljebytena . Jag kör väl inte så hårt men man kommer väl att gasa på nån gång ibland förståss.

Krizter
Du hittar typ lika olja på rusta för 299:- just nu.
undrar liksom dej om skillnaden är så stor numer när det gäller oljor?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rustas helsyntet kostar 239kr för FEM liter = 47,80kr/litern

Rustaoljan kör jag i Mercan just nu (andra bytet med den oljan just nu) och motorn går tyst och fint med den oljan.

Både Biltemas och Rustas oljor har bra klassningar!
Skall du byta olja var 500:e mil räcker klassningarna med marginal!

Klassningarna är strikt standardiserade och köper man olja av en viss typ, t ex helsyntetisk PAO-olja och jämför den med en annan PAO-olja med samma klassningar - då skiljer det väldigt lite mellan oljorna!

Generellt sett är det svårt att hitta dålig motorolja idag - då får man leta efter raka 30-, 40- eller 50-oljor av mineraltyp. Men även de har blivit bättre med moderna additiv...

Grundrådet är att aldrig använda olja med lägre klassning (API- och ACEA) än vad instruktionsboken föreskriver, samt inte använda tunnare olja (SAE) än vad som rekommenderas - och här är det varmviskositeten (andra siffran - t ex 30, 40, 50) vi är intresserade av! Det går alltid bra att använda en olja med lägre kallviskositet (första siffran - t ex 0W, 5W, 10W) än rekommenderat, så länge varmviskositeten inte är för låg!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Läsvärt.
Del 1: Länk
Del 2: Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Biltema-olja ÄR Statoil-olja och Biltema-olja har jag alltid kört på utan problem

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Biltemas olja tappas väl bara upp av Statoil, tror inte att Statoil raffinerar den eller har jag fel?!?...

När det finns sådana stora prisspann på oljorna så måste det ju skillja en hel del på dom. Tror inte att tex. Castrol och Shell skulle fortsätta att vara så stora om det var ungefär samma olja i dunkarna. Bättre att satsa lite extra pengar i ett oljebyte på en bil som man är rädd om ist. för att "chansa" med en billigare olja. Känns som de flesta bara vill spara in och snåla på sina bilar medans när dom köper ex. en platt-tv så blir det i regel INTE den billigaste...

//Jonas
generellt gäller Man får vad man betalar för, Men biltemas helsyntetolja håller väldigt hög klassning och klassningen är en undre klassning för vad oljan klarar av.

Är bilen 10 år gammal så är den ofta bättre än när bilen tillverkades, du kan köpa den utan att vara orolig, hellre biltemas än rustas olja.

Jag Känner till påslagen på olja, den är rätt hög kan jag säga, det är bara jämföra vad oljorna kostar på mapodo.de
Om man bara gick på priset så så är det som att säga att deras castrololjor är sämre än samma castrololja som säljs här, för att den är billigare.

Välj olja efter klassning och egenskap och framför allt rätt olja, inte enbart efter pris, en olja för 349 kan vara precis lika bra som en för 499.
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Håller med dig i ditt resonemang ang. att om man har en äldre bil så är i regel dom flesta oljorna på marknaden bättre än vad som då var "specat" till bilen.

Det som gör mig lite irriterad är att det verkar som om de flesta medlemmarna på det här forumet bara är måna om att komma så billigt undan med service som möjligt.
Många här har ju ett intresse i sin bil mer än att bara komma fram och tillbaka från jobbet.

Om ni var tvunga mellan 2 identiskt begagnade bilar där det ända som skiljde bilarna åt var att den ena var servad med Biltema-oljor och den andra med Castol-oljor så är det nog få personer som skulle välja den bilen som är servad med Biltema-olja...

Tyvärr så finns det ju bara en "godkäntgräns" som oljarna kan kvala in i och inte tex. en "vg-gräns" och "mvg-gräns".
Skulle vara mycket intressant om några oberoende testlabb gick över marknaden och tog med de flesta oljorna i ett stort test. Är övertygad om att det skulle visa sig stora skillnader i kvalité efteråt.

Självklart så menar jag ju inte samma märke och sort när jag skrev att man bör välja en dyrare olja. Visst så är det mycket påslag på oljan men om man skulle jämföra tillverkningspris på ex. Biltemaolja och Castrololja så är jag övertygad om att det skulle skija en hel del.

//Jonas

Vad är "biltemaolja" och "castrololja" man kan inte bara säga häll i en castrol, det är stor skillnad på biltema helsyntet jäntemot en castrol highmilage 15/40 mineral.

Jag satsar alltid på så billigt som möjligt utan att tumma på kvaliten jag kikar alltid runt vart jag kan få tag på samma grejer till ett lägre pris.

Tex oljefilter på köpet, en liter på köpet, betala med microkort och få bonus tillbak etc,
sprang förbi nån lastpall med mobil 1 helsyntet 5/40 299kr.

Ut med kardan ryckte en dunk och ställde i källaren, man kan lätt spara in en en 300 - 400kr genom att leta priser.

Vi skulle kunna komma ännu billigare undan om vi gick ihop ett gäng och köpte från tex mapodo.de

Jag skulle kunna ge skräckexempel på folk som vill spara pengar , men det tar vi en annan gång....
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Med risk för att vara tjatig: Biltemas olja är precis exakt den samma som du kan köpa på Statoilmacken.

exakt samma som vad, alla oljor i hyllan?
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Du förstod nog att jag menade när man jämför samma viskositeter och inte bara märke mot märke. Sen förstod du nog också att jag inte menar att samma olja ex. Edge 5w-30 som kostar olika pga. olika kampanjer skulle vara sämre/bättre för att det är dyrare på det ena stället.

//Jonas

Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Ps. det där med att det skulle vara EXAKT samma olja i Statoils- och Biltemas dunkar finns det väl inget klart bevis på att det skulle vara. Vad jag har fått reda på är att Biltemas olja pumpas upp av Statoil men inte raffineras av dom.

//Jonas
kr
106
krizter
540ia-97
Om det som skrevs tidigare , att man bara vill komma undan billigt med service , vill jag säga så här.
Kan man hålla bra standard och kvalitet på sin bil utan att behöva betala för dyra märken så betalar jag gärna mindre.
Har man familj , villa , en massa lån etc etc , så finns det många hål att stoppa stålar i.
För den skull kanske man inte vill åka i nåt gamalt ök till bil.

krizter
ph
66
ph
S60 D2 -13
Rustas olja är dels billigare än biltemas dels är den LL 98 klassad vilket biltemas olja inte är, åtminstone inte på pappret. Jag har kört mina bilar på biltemas olja tidigare men har gått över till rustas av ovan två anledningar. Billigt och rätt klassat är en oslagbar kombination. Vill man handla rustaoljan ännu billigare finns den på Ullared också under annat namn men med samma klassning.
Är Rustas olja av PAO-typ eller EHVI? Någon som vet?
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Kanske tog i lite för mycket förut, förstår om man har familj och dylikt att det kostar men det känns som att så fort man måste "snåla" in på något i sin ekonomi så blir det bilen som får ta smällen.

Sedan så verkar det vara många som köper en relativt dyr och fin bil utan att tänka på att det kostar att underhålla bilen också. Blir nästan rädd att köpa begagnad bil när man får reda på hur vissa personer sköter sina bilar, hoppar över servicar osv. Om man tar elektronikköp igen som ex. så verkar inte personer bry sig lika mycket om en tv kostar så och så mycket utan man kör en avbetalning och tar en av de bästa aparaterna på väggen i butiken. Kikar man utomlands så ser ofta "familjen" till bilen i första hand. Vet inte om detta bara gäller Sverige att man ser bilen i andra hand men känns som vi har lite konstiga prioriteringar i det hör landet.

Detta är väl egentligen spekulationer från min sida, ville bara få reda på hur andra här på forumet tycker i dom här frågorna.

//Jonas
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Biltema är Statoil!!!!!!!!!!!!!!

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Har Biltema till exempel en helsyntet 5w30,5w40,5w50 olja etc så ÄR det SAMMA vätska i behållarna vare sig det står Biltema eller Statoil på förpackningen.

//fd. Anställd på Biltemas HK

Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Jo, det finns flera som säger som ni men är det verkligen bevisat? Finns det på papper att det skulle vara exakt samma?
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
*suck* jag orkar inte tjata mer. tro vad ni vill!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.