AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
986

original stereo business e39 -00

st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Hej

Har en 523ia -00 med original stereo business + växlare bak. Efter som bilen är nyinhandlad och jag aldrig ägt en liknande så undrar jag hur den SKA fungera.
Displayen delas väl bla av stereo + färddatorn + inbyggda telefonen? Färddatorn och telefonen verkar fungera som det ska, men stereon verkar inte gå att aktivera. Inget brus, inget i displayen, cd-växlar eject-knappen funkar inte = stendöd.
Antar att fysiska stereon är kassettinkastet bakom luckan, och att den bara styrs av multidisplayen?
Är det ett vanligt fel att dom slutar fungera?

+ Onödig fråga
Efter jag ströläst om alla som har kupefläkt problem på sina e39or.
Heter det effektsteg eller fläktmotstånd på e39 -00 med automatisk klimatanläggning dvs helt digitalt knappar och display?

Trodde jag förstod att det var effektsteget som vad defekt på min bil. Men när jag ringde bmw group i danderyd rättade han mig och sa fläktmotstånd.
Vilket är rätt?

Börjar med det sista: Klassiskt problem bland många verkstäder och reservdelssäljare. Hälsa honom att hämta reservdelen och studera den! Reglerbara motånd finns inte på bilar med steglös fläkt, dvs alla bilar med klimaautomatik. Fråga honom isf hur "fläktmotståndet" regleras, om det är med nån slags servomotor, kanske med hydraulik eller liknande..?
Visst är det trevligare med kompetent personal på verkstäderna som vet hur prylarna fungerar.

Stereon: Det finns flera varianter på dessa, men i princip är det som du skriver.
Stereon sitter uppe under luckan och är av vanligt DIN-format när du tar ur den.
Sök i mektipsen, det finns flera som visar hur den demonteras osv. det sitter en 10A säkring bak på enheten.

FP
st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
allright hehe...
Dom får kalla delarna vad dom vill. Så länge jag vet vad det heter och att jag får rätt delar när jag beställer så är jag nöjd.
Jag kan gissa att det ger bättre intryck på kunder om dom viste vad delarna dom säljer heter.
Men men, ingen blir väl fattigare eller rikare på det. Så länge man vill ha och dom säljer, GREJER!

tack så mycket för hjälpen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.