|
|
|
|---|---|
|
God middag! När tjejen skulle starta BMW:n (323i 96 Automat) i morse gnuggade den bara på startmotorn och inget hände. Det har blivit likadant tidigare men då var det bara på grund av att jag var lite för snabb efter tändningen så startspärren inte gått ur. Tog man då ur nyckeln och testade igen så gick den glatt igång som vanligt. Vad kan vara problemet? Soppapump? Startspärr? Nåt med automatlådan? Kom gärna med lite tips på vart jag kan börja felsöka när jag kommer hem efter jobbet :) Tack på förhand. //Mattias | |
| Låter som bränslepumpen eller reläet till den. Prova med ett annat med 4 stift. Finns väl något till elbakruta el. så som du kan låna. Annars bygla stift 87 och 30 med en kabelstump och se om pumpen går. | |
|
Tack för svaret. Vilket av reläena går till pumpen då? |
|
| Tillägga böres att bilen är importerad och har förmodligen någon form av startspärr? | |
| Är det startspärren så borde den inte gå på starten....tippar på att det är något annatt. Börja med att kolla om det kommer soppatryck till spridarna samt att det är gnista. | |
|
Den har gjort så här kanske 3-4 gånger senaste året. Senast för någon vecka sedan. Parkerade om bilen i lördags (10 meter) när det var kallt ute, sedan dess har jag inte kört den, om det kan spela in? //Mattias |
|
|
Soppapumpen surrar när man slår på tändningen konstaterade jag precis! //Mattias |
|
| Låter det som att startmotorn snurrar ovanligt snabbt när den går på starten så kan det vara dåligt komp pga att de hydrauliska ventillyftarna blivit "överfulla" så ventilerna ej stänger ordentligt. Ett känt fenomern på M52, brukar ske när motorn startas under kort tid, tex som du beskrev flyttar bilen 10m eller likanande. | |
|
Svårt att säga tyvärr, men jag tror startmotorn gick som normalt. Om lyftarna är problemet, hur löser man det lättast? Tack på förhand. //Mattias |
|
|
Ingen som har något tips? :/ //Mattias |
|
|
köp ny bil x) BMW ownz |
|
|
Gärna, blir aldrig en BMW igen iaf... Konkreta tips efterlyses, tack. //Mattias |
|
|
Har du kollat bränsletryck och tändning? Svårt att hjälpa annars... Du kan alltid testa att göra starthjälp med startkablar, spänningsfall och dåligt batteri kan ge konstiga problem! |
|
|
Pumpen går igång vet jag. Dock osäker hur man kolla bränsletrycket eller tändningen? Har även testat med starthjälp från annan bil. //Mattias |
|
|
Ok, förutsatt att bränsletrycksregulatorn är ok så har du bränsle, tändingen får du kolla genom att plocka ur ett tändstift tex. Passa även på att se om det är soppa på stiftet när du plockar ur det (du måste köra lite på starten först för att den matar in bränsle). Kolla att du har ordentlig jord till blocket, sätt en startkabel från blocket till jord i kaross o testa att starta. |
|
|
Tackar för tipsen! Ska ladda batteriet över natten och testa, det säger bara *klick* nu. En annan fråga på samma ämne. I en annan tråd kunde jag läsa att man kan få luft ni ventiltryckarna ( Länk ) och att man bara behöver mala på så startar den till slut. Vad tror ni om det? Har inte gnuggat längre än 4-5 sekunder tidigare. Kan man förstöra startmotorn om man gnuggar i säg 10-15 sek? Tack på förhand. //Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.