|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Provkörde en ny 325i (facelift) i helgen. Helt OK, men det kändes som om jag behövde trycka ner gaspedalen flera centimeter innan motorn svarade med gas. Detta gjorde att bilen inte kändes pigg. Kommer ihåg att jag upplevde samma sak med en 523:a jag provkörde en gång. Jag tänkte höra om fler har tänkt på samma sak? Eller om man vänjer sig? Går detta ställa in, eller är det nån slags försiktighet vid gasingrepp som ligger i mjukvaran? Är det likadant för samtliga 3-serie-motorer? Lite tråkigt att min nuvarande Ford Mondeo 2.0 på sätt och vis känns piggare än en 325:a om man bara duttar på gasen lite grann. Om man däremot gasar på så är det såklart bättre tryck i 325:an :-) Jag pratar INTE om egenskaperna på låga resp. höga varv, utan mer om det som på en gammal bil skulle motsvara att förkorta gasvajern för att få snabbare respons på gasen. Tacksam för kommentarer, MVH/ qserena | |
Gunget |
Var det automatlåda på bilen du provade? |
|
Nej, manuell. / qserena P.S. Liknelsen med att "förkorta gasvajern" kanske inte var helet korrekt. |
|
Gunget |
Ok, jag har nämligen en automat och den kan nog kännas "seg" när man trampar ner gasen (går dock att få rappare genom att aktivera sportläget). Ingen aning om varför du upplevde den så. En sexa kan ju dock kännas lite "softare" från botten jämfört med en 4-cylindig motor.... |
|
Jag har upplvt samma sak i 523i. Man måste trycka till ganska ordentligt på gasen innan det händer något. Har märkt att min egen 118d är betydligt lättare på gasen. Vet inte om det är skillnad mellan bensin och diesel eller 4- och 6-cylindrigt. Har dock provkört en 335i en gång och jag vill minnas att även den hade lite motstånd i gaspedalen. Hade trott att den, med sitthöga vrid, skulle vara väldigt "nervös" på gasen men så var inte alls fallet. Man fick trycka ganska ordentligt för att det skulle hända något. Klart när man väl tryckte så hände det ganska mycket..... |
|
|
Sånt där är väl endå en vanesak. Efter ett par dagar så tror jag inte du kommer att uppleva den sådär. Det är likadant när man hoppar från att köra en ny bil till en 15 år gammal, då känns både koppling, broms och gas lite "fel". Efter ett kort tag anpassar man sig och glömmer bort att spelet är olika mellan modeller och årsmodeller. |
|
| Likadant på min 320d, det är en vanesak. Åkte SAAB 9-3 innan och den var raka motsatsen. Föredrar nog den lite mer linjära responsen i BMW:n. | |
|
min 328i är typ tvärt om. den svarar direkt på lite gas och sticker iväg. men om man ligger och ska köra om och trycker fullt på tex. 4an så ger det inte så mycket mer än halv gas. oavsett varv. man känner ju att den ger extra på full gas.. men skillnaden mellan halv och fullt är mycket mindre.. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.