AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.110

När är det dags för inspection & vilken?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Min bil har nu gått 15400 mil och jag undrar när det är dags för inspection? Det finns fortfarande några gröna lampor som lyser i på serviceindikatorn men jag tycker snart det känns som om det är läge ändå.

Vid 5263 mil gjordes insp. 1.
Vid 7682 mil gjordes oljeserv.
Vid 11257 mil gjordes insp. 2.
Vid 13992 mil gjordes oljeserv.

Vilken inspection ska jag göra härnäst?

/Tobias

inspektion 1
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Tackar!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du har ju bara kört 1550mil sedan förra servicen så du har nog dryga 1000mil kvar tills det är dags.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Men är det verkligen bra att köra med så långa intervaller? Nu tänker jag främst på motoroljan & filter. 1500 mil brukar ju vara vad olja & filter klarar av.

Sista servicen var gjord -07.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Longlifeservicen innebär 2500lit förbrukat bränsle mellan servicetillfällena. Det innefattar även oljebyten.
I år har många fall av frusen vevhusventilation uppstått under långa köldperioder och även om dagens syntetolja behåller smörjegenskaperna länge så är det nog bra att inte låta samma olja uppleva samtliga årstider..
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Anders-72

Hur ska jag tolka ditt svar? Har gjort mellanbyte av oljan eller tycker du att man bör?

Jag är inte så oroad över frysning av vevhusventet då min bil alltid står i varmgarage och här i Göteborg blir det aldrig kallare än ca -10°.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är nog bra att göra ett extra byte, särskilt om man inte åker så många mil årligen.
Jag har inte gjort det tidigare, men jag kommer börja med det.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Anders-72

Ja det är så jag känner med ang. oljebytet. Jag har nyligen bytt till mig min 525:a så den samlar inte alls så mkt mil i min ägo. Den står mkt så det tar ganska lång tid mellan servicearna om jag bara ska gå på serviceindikatorn.

Rent konkret så är det ju mest kontroll och underhåll som skiljer oljeservice kontra inspektion 1 så jag ska ta mig tiden att göra inspektion 1 och i samband med den byta bromsolja då den klockan börjat lysa vid start.

ska du ändå göra servicen tycker jag inte det är fel att följa boken även om den blir lite tidig - inspektion 1 är ju i stort sett en förfinad oljeservice.

Står dessutom bilen mycket är det inte fel med kortare intervaller, egentligen är det aldrig fel :).

Dock ska oljan bytas vartannat år oavsett mil.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jepp, jag har alltid bytt olja inför avställningen varje vinter då det gällt mina sommarbilar och dom verkar inte lidigt av det :-)

Frågan nu som känns mest relevant är om man ska köra LL-01 olja när man kör så korta intervall som 1000-1500 mil eller bara en kvalitetsolja som klarar specarna och har rätt viskositet..?
Mi
70
MisterK
525iA-01
Intressant. Jag har en likadan (fast automat). Har just gjort service1 efter 12600 mil. Visserligen hade jag en lampa kvar, men det var 1,5 år sedan förra servicen och jag har problem med att batteriet laddas ur. Så bad om service och försök igen att reda ut varför den laddar ur. (Flera dyrbara rep.försök gjorda) Hämtade bilen häromdagen, kostnad 4150:- ,försäkran att den drar ingen tjuvström, helt perfekt. Två dagar senare med bilen stillastående (magsjuka) - batteriet tomt. Någon som har någon kommentar +vettigt förslag om vad göra? (Servicen gjord av BMW)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Mitt batteri är 2 år (5000mil) och kräver frekvent laddning av CTEK-laddare sedan förra vintern. I mitt fall är det nog Webaston, som drar ur, men det är mycket, som drar ström ur batterierna i våra bilar.

Det har funnits en del trådar om just ditt problem. Sök lite, så hittar du något du kan jobba med.

Göran

FWD - Nej tack!
Mi
70
MisterK
525iA-01
Tack Gorth, jag har varit en flitig deltagare i tråden om urladdat batteri de senaste åren. Vid ett par tillfällen har jag trott att felet varit hittat då den klarat sig en lång period med en aller annan säkring urtagen. Men icke. Det är ju inte lätt då bilen måste stå en viss tid för att batteriet skall ladda ur. På sommaren kan det röra sig om 5 - 7 dagar, när det är minusgrader mindre än 48 tim. Jag har ingen värmare eller annan utrustning som drar ström när bilen är avstängd. När den väl är i sleepmode drar den endast 0,035 A vilket är helt OK. Problemet är att den sen oprovocerat hoppar ur sleepmode och drar ur batteriet. Det är naturligtvis chanslöst att komma med en mätare just då. Mest besviken är jag på BMW verkstaden som verkar totalt oförmögen, i bästa fall ointresserad av att lösa problemet. Bra betalt tar man i alla fall. Kan det ha betydelse att den är privatimporterad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.