|
|
|
|---|---|
gagge |
har en 325a coupe där kylvätskan minskar när jag kör bilen. igår fyllde jag på med vätska.. ca 4 "streck" (alltså de finns ju streck på behållaren) över mitten. jag körde o nu imorse när jag kolla är den under mitten. har minskat med ca 6 streck på en dags körning.. nåt måste va fel, men vad??? |
BMW323 |
Nån spricka i nån slang? |
gagge |
ja de kan de säkert vara.. men den läcker ju bara när jag kör för jag har stått o stirrat på mätaren då motorn inte är på o då minskar det inte.. skumt.. hur kan jag hitta vart läckan är? tips? |
|
kolla om det blir blött på marken under bilen. Jag tror också att vätskenivån är annorlunda när motorn är kall resp varm. Kolla också oljan/oljelocket om den är gråaktig, samt kolla avgaserna om dom är vita. Känn med handen på avgaserna om handen blir blöt. Isf kan det vara en spricka i toppen eller topplockspackningen som blivit dålig. |
|
gagge |
tjena. ska kolla alla dom där punkterna.. återkommer me svar.. |
gagge |
nu har jag kollat oljan = ok röken = varken vitt, eller blött. ingen blöt fläck där den står just nu men där har den bara stått ca 2 timmar... ska ställa den som vanligt i garaget o se om de kommer nån fläck.. |
|
Det kan vara ett väldigt litet hål som bara läcker när systemet är under tryck. Kan vara ett litet hål på kylaren efter ett stenskott. Kan också vara gummipackningen i kylarlocket. Mvh |
|
(M) Power to the people |
Försök låna en kylartryck-provare av någon kompis, eller verkstad... pumpa upp rejält tryck... då lär du hitta läckan! Lycka till! ---> Livet börjar efter hastighetsspärren! <--- |
| Min bil läckte också, lämnade in den tre gånger för provtryckning ingen hittade något fel helt plötsligt en dag immade alla rutorna igen då var det inte lika svårt att veta vad som var fel. hade antagligen en minimal spricka i värmeelementet som beroende på temperatur läckte olika mycket.aldrig några pölar i bilen eller utanför. | |
|
värmeelementet ? Mvh/ Daniel |
|
bmw_turbo |
Kolla så att det inte är värmepacketet som läcker! Då blir det blött i bilen (rinner in under instrumentpanelen) / Linus BMW 320 E30 "Cartman Edition" -Liten, Fet & Ettrig |
|
Ofta brukar mattorna under instrumentpanelen bli fuktiga om värmepaketet läcker. Känn efter med handen under gummimattorna (om du har sådana i bilen) på förarplatsen resp passagerarplatsen. Mvh |
|
|
Sen har vi ju det här med o-ringen mellan termostathuset och pumphuset (om det är så på den med). På min läkte det där. Jag trodde det var topplockspackningen, så jag rev ur toppen i onsdags och märkte att toppackningen var fin, men att oringen var ful. Bytte alla packningar och satte dit. Kletade in den nya o-ringen med packningsmassa eftersom jag hört att det är bra. Nu läker den ingenting. Man måste lyfta på toppen för att komma åt o-ringen (sitter mellan topp och block). Om jag varvade min så tröck den ur sig vatten så att det droppade lite på marken. Lägg dig på backen och kolla medan en snäll kompis varvar ur den så får du se om det kommer nå. Det borde ju vara någon liknande konstruktion även på andra bilar, eller??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.