AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
737

Kupebelysning tänds av sig själv

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
har en 530 td -01 som kupebelysning tända av sig själv. Släcker den men efter "ett tag" tänds den igen. Någon?

sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Händer det när du kör?

Peace=)

Objects in mirror seems to disapear
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
nej, inte när jag kör... nu verkar det som det slutat dom sista dagarna. nu står det i intrumentpanel att backluckan är öppen (kombi) fast den är stängd, fast det kommer och går. kabelstammen kanske???

sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Jaha då vet jag inte, för mig så tändes belysningen medan man körde och då var det bottenkontakten i tändnings låset som gått sönder kostade ca 1000kr (Delar+Byte på BMW).

peace=)

Objects in mirror seems to disapear
Kabelstammen till bakluckan är möjlig orsak, i synnerhet på Touringmodellerna. Annars någon av brytarna i samband med dörrlåsen som känner av att dörrar och luckor är stängda. I bakluckan sitter den inne i luckans lås, på sidodörrarna sitter brytaren integrerad i dörrnäsan, dvs stålbygeln i karmen som låset i dörren hakar tag i

FP
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Hej, jag tror också på kabelstammen nu. Det indikerar på instrumentpanelen att bakluckan är öppen. Det verkar vara glapp för ibland är det bra men har jag öppnat och stängt luckan så kan det komma igen.
Det jag inte förstår är om det är avbrott/glapp så borde inte det indikera öppen lucka... eller?
vilken sida går den kabelstammen, hö el vä gångjärn

Funktionen kan mycket väl vara sådan att avbrott tänder belysningen, denna styrs via ljusmodul/komfortmodul osv, inte direkt från brytarna.
Men som sagt, även brytaren inne i låsmekanismen kan ge samma symptom och felet kan vara intermittent och påverkas av att man öppnar/stänger några gånger.

FP
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
undra om bmw,s "dator" kan peka ut om det är kabelstammen eller brytaren?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.